AI az üzleti folyamatokban: hasznos tanácsok az alkalmazásához

Hogyan tudsz az AI-jal valódi üzleti megoldásokat biztosítani vállalkozásod számára?

Nagyon sok vállalat látja és szeretné kihasználni a generatív AI-ban rejlő potenciált, ám a valóságban mégis csak nagyon kevesen alkalmazzák. Mire jó igazán, és mire nem, hogyan lehet megtalálni azokat az üzleti folyamatokat, amit generatív AI-jal hatékonyan meg lehet oldani? Ezekhez adott hasznos útmutatót a LogiNet IT & Business Café eseménye, ahol a LogiNet szakértői és meghívott előadóik az AI vállalati felhasználásának témakörét járták körbe.

Azt aligha kérdőjelezik meg a vállalatvezetők, hogy a generatív AI-nak – tehát amely képes új adatok, tartalmak, vagy akár teljesen új dolgok generálására - ott a helye az üzleti folyamatokban, ám az első lépés megtétele a legtöbb esetben még várat magára. Ebben szerepet játszhat az is, hogy többek számára nem világos egyes, AI-jal kapcsolatos fogalmak pontos jelentése, legyen szó a Machine Learning-ről (ML), a Large Language Model-ről (LLM), a Natural Language Processing-ről (NLP), vagy épp a Computer Vision-ról (CV). Illetve arról sincs áttekintésük, hogyan alkalmazhatják ezeket az eszközöket, legyen szó a prompting, a fine-tuning, vagy épp a model training szintekről. 

Nézd meg az eseményről készült videónkat, amelyben bővebb információt találsz az AI-jal kapcsolatos fogalmakról.

Számos olyan eszköz van, amely a végfelhasználók számára is könnyen hozzáférhetővé teszi a fejlett mesterséges intelligencia technológiákat. Felhasználóbarát interfészek, széleskörű API-k, és előre betanított modellgyűjtemények, valamint a modellek finomhangolását lehetővé tevő platformok és igény szerint elérhető modellek állnak rendelkezésre, amelyek egyszerűvé teszik a komplex AI szolgáltatások bevetését az üzleti és fejlesztési folyamatokba. Fontos azonban, hogy a vállalat a céljának megfelelőt válasszon, és azt helyesen alkalmazza.


Milyen esetekben érdemes felhasználni a generatív AI-t?

  • Automatizáció: Az AI automatizálja a repetitív feladatokat, így értékes munkaerő szabadul fel.
  • Hatékonyság-növelés: Javítja a működési folyamatok hatékonyságát, csökkenti a hibák számát, és növeli a termelékenységet.
  • Döntéstámogatás: Segít a nagy adatmennyiségek elemzésében, támogatja a döntéshozatali folyamatokat és előrejelzéseket.
  • Ügyfélszolgálat optimalizálás: Optimalizálja az ügyfélszolgálatot chatbotok és virtuális asszisztensek révén.
  • Költségcsökkentés: Az AI segítségével csökkenhetnek a működési költségek, mivel automatizálja az erőforrás-igényes folyamatokat.

Ezeket az előnyöket azonban csak akkor tudja kihasználni a cég, ha helyesen alkalmazza. Íme pár iparági példa, ami jól szemlélteti, hogy milyen esetekben használható, és mikor nem a generatív AI.

  • Az e-kereskedelmi cégek esetében kiválóan alkalmazható a nagy adathalmazok elemzésére és vásárlási szokások alapján személyre szabott ajánlások készítésére, ám a reklamációk kezelésére már nem ajánlott.
  • A nagykereskedelmi vállalatoknál az AI segítheti a készletgazdálkodást, ugyanakkor a beszállítókkal való kapcsolattartásnál az AI nem helyettesíti az emberi interakciót.
  • Az élelmiszeripari cégeknél a minőségellenőrzési folyamatot – a hibás termékek kiszűrését - teheti hatékonyabbá, ám ízprofilok kialakításához már nem tanácsos felhasználni.
  • A biztosítótársaság esetében az AI rendszerek képesek a beérkező kárigények képeit elemezni és felismerni a kár típusát vagy mértékét, ami meggyorsítja a kárbejelentés feldolgozását. A kárkalkulációhoz azonban már nem szerencsés AI-t használni, hiszen túlbonyolíthatja a folyamatot.
  • A HR szakemberek munkáját is segítheti, hiszen az AI hatékonyan képes szűrni a beérkező önéletrajzokat és előzetesen rangsorolni a jelentkezőket a képességeik és tapasztalataik alapján. Az interjúk végső értékeléséhez azonban nem célszerű használni, hiszen nem tudja teljes mértékben értékelni az emberi jellemzőket.

A mesterséges intelligencia minden üzleti folyamatba bekerülhet, szektortól függetlenül. A LogiNet AI-alapú hatékonyságnövelési tanácsadás szolgáltatását is azért hozta létre, hogy segítsen a vállalatoknak testreszabott megoldást javasolni, amellyel akár 4 héten belül AI eszközök segítségével eredményesebbé teheti a folyamatait.


Milyen szempontok alapján válasszon a cég generatív AI alkalmazást?

Fontos tisztában lenni azzal, hogy a generatív AI nem csodaszer, nem jelent mindenre megoldást, hiszen számos olyan folyamat van, amire vannak jobb, nem generatív AI alapú megoldások. „Azokat a lehetőségeket, módszereket kell megtalálnunk, amelyekkel az AI helyettünk dolgozik majd” – hangsúlyozta Máriás Zsigmond, a CEO & E-commerce IT fejlesztési specialistája.

Íme 6 szempont, amely a jó generatív AI alkalmazást jellemzi.

1. Mérsékelt kreativitást igénylő, unalmas feladatot oldanak meg

Ez lehet egy cikk helyesírásának a kijavítása, ám a kreatív rész, például egy eredeti tartalmú és érdekfeszítő anyag megírására egyelőre nem alkalmas.

2. Strukturálatlan szöveg (kép) értelmezési feladat

A számítógépnek eddig pontosan és precízen kellett fogalmazni, hogy mit várnak tőle. Ez megváltozott, hiszen már értelmezni tud például egy képet, ám árazásra már nem érdemes felhasználni.

3. Tradicionális algoritmusokkal nem megoldható feladatok

A generatív alkalmazások bizonyos feladatokra jók, mint például megmondja egy cikkről, hogy inkább a gazdaságról szól vagy a technológiáról, ám az már nem AI feladat, hogy a "gazdaság" vagy a "technológia" szó található meg többször egy cikkben.

4. Nagy volumenű szöveggel, információval dolgozik

Ha sok feladatot kell feldolgozni, akkor számottevően felgyorsíthatja a munkát. Például azt lehet kérni az alkalmazástól, hogy olvassa el a cég teljes dokumentumtárát, mielőtt válaszolna erre a kérdésre, ám arra már aligha, hogy mondja meg, kinek kell jóváhagynia a 100 ezer euró feletti ajánlatokat.

5. „Good enough is good enough”

AI alkalmazás használatával nem lesz tökéletes a végeredmény. Ezt el kell fogadni az alkalmazása esetén, és egyúttal felkészülni rá. Például egy recept angolra történő lefordításánál nem kritikus, ha nem 100%-os a végeredmény, ám ha egy repülőgép használati utasítását kellene elkészíteni a pilóta számára, akkor ez már problémát jelentene.

6. Cél az emberi hatékonyság növelése

AI használata esetén a workflowból nem lehet kihagyni az embert, ám ha munkájának egy részét elvégzik helyette, az már felgyorsítja a folyamatokat. Például az AI elkészítheti a lehetséges diagnózisokat az orvos számára, vagy egy adott panaszra kapcsolódóan megcsinálhatja a válasz tervezetét az ügyfélszolgálat számára, ám arra kockázatos lenne felhasználni, hogy maga az AI készítse el a diagnózist a páciens számára, vagy írja meg a választ az ügyfél panaszára.
„Sokkal egyszerűbb egy már meglévő, valós problémát megoldani az AI-jal, mint kitalálni egy problémát, és azt megoldani. Természetesen nem lehetetlen és ha unikornisra vadászunk, akkor az új tevékenységek és viselkedések kitalálása maga a jövő meglátása, de a napi üzleti hatékonyságot ne ilyennel próbáljuk növelni” – mutatott rá Máriás Zsigmond.


Hogyan lehet megtalálni az AI-jal megoldható problémát?

Érdemes AI discovery-ban gondolkodni, ami egy több lépésből álló folyamatot takar. Először a vállalat térképezze fel, hogy melyik eszköz mire jó, mik a jellegzetességei, milyen feladatok megoldásában hasznos és ezt use case-ekkel szemléltesse. Majd gondolja át a vállalati folyamatokat, nézze meg melyek illeszkednek a korábban felvázolt 6 szempontra. Ezt követően készítsen a cég megvalósíthatósági alkalmazást (Proof of Concept, PoC) a kiválasztott probléma megoldására, amiből kiderülhetnek a projekt sikerességi mutatói. Ha ezeket a lépéseket megteszi a vállalat, akkor nagy valószínűséggel olyan projektek születnek, amelyek sikeresek, és valóban növelik a hatékonyságot.


AI a cégek szemével 

Az IT & Business Café kerekasztal beszélgetésének tagjai Kobza András, a LifeStyleShop.hu ügyvezető-alapítója, konverzióoptimalizálási szakember, és Balla Tamás, a Matusz-Vad Web értékesítési igazgatója voltak, akik saját, AI-vel kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg az eseményen résztvevőkkel. Mire használja a generatív AI-t, és milyen előnyeit tapasztalta meg a LifeStyleShop.hu és a Matusz-Vad? Íme pár hasznos tanács Kobza Andrástól és Balla Tamástól. 

  • A cégen belül akkor tud elterjedni az AI használata, ha egyfajta ösztönzést kapnak a dolgozók. Ez lehet egy belső pályázat, amelyre ötleteket várnak a munkatársaktól, vagy kisebb csoportok létrehozása, ahol ilyen módszereket próbálnak alkalmazni az adott folyamatokhoz. A tapasztalat ugyanis azt mutatja: hiába van meg az AI használatára a lehetőség, ezt a munkatársak önmaguktól nem fogják használni.
  • Az AI-t leggyakrabban közösségi poszt szövegek, email szövegek tervezetének megírásához, képek generálásához, illetve kampányötleteléshez használják. Egyik területen sem tudta kiváltani a munkatársakat, ám ahhoz optimális, hogy a terhelést jobban eloszlassák, és felgyorsítsák a munkát.
  • Az ügyfélszolgálat, telesales munkáját nem tudja teljes mértékben kiváltani, ám a chat esetében alap dolgokat már el tud látni.
  • E-kereskedelmi cégek esetében ideális az AI konverzióoptimalizáláshoz, mivel számos olyan eszközt ad a kezükbe, amivel elemezni tudják folyamatokat.
  • A nemzetközi terjeszkedésben gondolkodó webshopoknak komoly segítséget jelenthet a magyar tartalom lefordításában, számottevően felgyorsíthatja a munkát.
Érdekel, hogyan tudod optimalizálni a vállalat folyamatait a mesterséges intelligencia eszközeivel? Szeretnéd kihasználni a generatív AI-ban rejlő lehetőségeket? A LogiNet AI-alapú hatékonyságnövelési tanácsadás szolgáltatása keretében akár 4 héten belül AI eszközök segítségével eredményesebbé teheted a cég folyamatait. Keresd munkatársainkat!