E-commerce tippek 2022: tanácsok az online értékesítés növelésére
Milyen kihívásokat hozhat 2022 az e-kereskedelem számára? Milyen trendekre kell a kereskedőknek felkészülniük, hogy továbbra is profitálni tudjanak az online forgalom bővüléséből? Íme 7 tipp, hogy sikerre vidd a webshopod.
1. A B2B webshop készítés versenyelőnyhöz juttatja a vállalatot
A versenyben maradás záloga lett, hogy az online eszközök térnyeréséhez a B2B piaci szereplők képesek-e alkalmazkodni, a beszerzők gyors döntéshozatalát milyen mértékben tudják segíteni. A B2B webáruház indítása lassan megkerülhetetlen a gyártók, forgalmazók, beszállítók esetében, a digitális átalakulást, az innovatív módszerek alkalmazását nem halogathatják tovább.
A Frost & Sullivan B2B cégek körében végzett felmérése szerint 2022-ben a fejlesztés fókuszában a saját webshop létrehozása, az üzleti tevékenységek automatizációja, illetve a szükséges integrációk megvalósítása áll.
2. A vevőnek fontos, hogy a webshopban vásárolt terméket mikor és hogyan kapja kézhez
A vásárlói igényekhez való igazodást gördülékeny logisztikai háttér kialakítása nélkül 2022-ben nem tudják sikerrel megvalósítani a webshopok. A vevők számára egyre fontosabb, hogy a webáruházban vásárolt árut gyorsan megkapják, illetve azt kényelmesen átvegyék. Ezt jelzi, hogy egyre népszerűbbek a csomagautomaták, illetve a “click and collect” szolgáltatást (online vásárolt termékek üzletben történő átvétele) is egyre több, fizikai bolttal is rendelkező kereskedő kínálja.
A gyors kiszállítás feltétele a megfelelő készletgazdálkodás is. Komoly áruellátási gondok vannak világszerte, így fontos, hogy a kereskedő olyan terméket tüntessen fel a webshopban, amiből nem várható készlethiány.
Emellett arra is érdemes figyelni, hogy a készletről minél frissebb információk érkezzenek ERP-n keresztül. Csalódottsághoz vezet és a cég reputációjára sem vet jó fényt, ha például a vevő egy olyan terméket helyez a bevásárlókosárba, amiről később kiderül, hogy már nincs készleten.
A webshopban vásárlók számára lényeges az is, hogy nyomon követhessék az online rendelés kiszállításának folyamatát. A rendelési információk gyors továbbítása a webáruház és a külső rendszerek (szállítás, logisztika, stb.) integrációja nélkül nem valósulhat meg, mint ahogy ez a feltétele annak is, hogy a vásárló automatikus értesítéseket kaphasson a termék érkezéséről, illetve kézhez kapja a számlát.
3. Online értékesítés mobilon: növekszik a mobil appon vásárlók száma
Az online kereskedelemben 2021-ben is erősödött a "Mobile First" felfogás, és ez a tendencia 2022-ben is folytatódik. A vevők több mint fele szívesebben vásárol mobil appon, mint mobilra optimalizált webshopokon, ami azt jelenti, hogy a mobil alkalmazás indítása megkerülhetetlenné válik az ekereskedelmi szereplők számára.
Az online értékesítés maximalizálásához a reszponzív webáruház már nem elegendő, a vásárló egyre inkább olyan extra élményre, olyan hasznos funkciókra vágyik, ami a mobil webshopjában nem feltétlenül érhető el.
Az applikáció kihasználja az okostelefon natív funkcióit: a segítségével építhetünk a kamerára, QR kódokat, vonalkódokat olvashatunk be, felhasználhatjuk a GPS adatokat, hogy a tartózkodási helyhez közeli megoldásokat kínáljunk. Kiemelt mobil ügyfélélményt nyújt: gyorsabb, egyszerűbben kezelhető. Emellett a felhasználót a kereskedő saját csatornájában tartja: zavartalan vásárlási folyamatot biztosít az applikáción belül. Nem mellesleg, egy jó applikáció képes együttműködni marketing-szoftvereinkkel, így intelligens eladásösztönző megoldásokkal bírhat (kuponok, upsell, cross sell lehetőségek stb.).
>> A hűségkártya applikációban megbúvó lehetőségekről itt olvashatsz tippeket, tanácsokat.
4. A vásárlók azokat a cégeket részesíti előnyben, amelyeknek fontos a fenntarthatóság
A fogyasztók, különösen a fiatalabb korosztály, egyre inkább elkötelezettek a fenntartható márkák iránt, és ez a szemlélet az online értékesítésben is egyre inkább érezhető. Egyre több márka mellőzi a műanyagot a csomagolásnál, újrahasznosított csomagolóanyagok használ, számos vállalat olyan termékinformációkkal látja el a vevőket, amely az anyagok eredetére és újrahasznosításuk módjára vonatkozik.
Egyre gyakrabban jelenik meg a webshopok kínálatában a használt áruk visszavételének lehetősége, az új termék árába való beszámítása, illetve használt termékek értékesítése. Jó példa erre az IKEA Circular Hub részlege, a Zalando ruhajavítási programja, avagy az Apple és a Bestbuy felújított elektronikai cikkekre szóló ajánlatai.
5. Adatalapú döntések vezetnek növekedéshez
A perszonalizáció 2022-ben létfontosságú a webshop számára. A vevői lojalitás megszerzéséhez elengedhetetlen, hogy a webáruház megértse a felhasználók viselkedését, igényeit, amelyhez adatokra van szüksége.
Milyen eszközökkel tudunk online módon adatokat gyűjteni a webshop látogatóiról, amelyet később hatékonyan lehet felhasználni a hírlevelek küldésénél, online kampányoknál?
- Google Analytics: ingyenesen elérhető analitikai eszköz, amely számos hasznos adatot tartalmaz a kereskedő számára. Többek között kiderül, milyen csatornákon érik el a webshopot a felhasználók, melyik oldalt keresik fel a legtöbben, mely földrajzi régióból érkeznek a látogatók, avagy hol távoznak az oldalról
- Chatbot
- Ügyfélszolgálathoz beérkező észrevételek
- Fizikai bolt megléte esetén hasznosak a vásárlóktól szerzett információk (például milyen szempontok szerint vásárolnak maguknak, családtagjaiknak)
- Vásárlást követő felmérés: hasznos adatokkal szolgálhat a webshop vásárlójáról, ha a tranzakciót követően olyan kérdésekre válaszol, mint például hol talált rá a márkára, milyen pozitív / negatív tapasztalata van a termékkel kapcsolatban
>> Íme 5 tipp hazai és nemzetközi példák alapján, hogy elnyerd vásárlóid bizalmát és lojális ügyfélkört építs ki a márkád köré.
6. A webshop adatvédelmének biztosítása
Az elmúlt évben a kibertámadások (vírus és zsarolóvírus támadások, felhasználók munkahelyi és személyes azonosító adatait célba vevő adathalászat) komoly problémákat okoztak világszerte, és erre a hazai webáruházak körében is volt példa. A támadások következtében a webshop akár több napos leállítása számottevő forgalomkiesést okozhat, főként ha mindez egy kiemelt kampányidőszakban történik.
Az MS Digital Defense Report szerint az ágazatok között leggyakrabban a kiskereskedelmet veszik célba a kiberbűnözők (13%), ezt követi a pénzügyi szolgáltató szektor (12%), a gyártás (12%), a kormányzati adminisztráció (11%), illetve az egészségügy (9%). A támadások kivédéséhez a megoldást a tudatosság növelése, a munkatársak adatbiztonsággal kapcsolatos edukációja, a minél professzionálisabb megelőző védekezés és az incidensek bekövetkeztére való felkészülés jelentheti.
7. Több gyártó kezd közvetlenül értékesíteni a vásárlóknak
Az e-kereskedelem bővülésével a cégek egyre nagyobb számban választják a Direct-to-Consumer (D2C) értékesítést, hiszen ezáltal több felületen árusíthatják a termékeiket.
A D2C keretében a gyártók közvetlenül a vásárlóknak értékesítenek az online csatornákon keresztül (ez lehet közösségi média platform, mint például Facebook, Instagram, Pinterest, avagy saját webshop), ezáltal kikerülve a viszonteladókat, közvetítőket.
Az Egyesült Államokban 2022-ra a D2C eladások közel 17%-os növekedését várják. Jóllehet a kiskereskedelmi értékesítésből csupán 2,5%-os részt hasítana így is ki, de látható, hogy van igény erre a szolgáltatásra.
A D2C stratégia jóval nagyobb elmozdulást kíván meg a cégek részéről az olyan technológiák, mint például az AI irányába, illetve teheti szükségessé a Live Shopping alkalmazását, előnye viszont a költségmegtakarítás és a perszonalizáció (szorosabb kapcsolat a vevővel). Ez utóbbi különösen a nemzetközi terjeszkedés esetén jöhet jól, ahol a potenciális vásárlókat éppen a közvetlen kommunikáció, a minőségi márka hatékony bemutatása mozdíthatja el a tranzakció felé.