Friss trendek a mobile commerce piacon
Hol tart az m-commerce piac itthon? Milyen trendek jellemzőek a vásárlókra, milyen mozgások várhatók? Eléri-e a mobilról indított vásárlások aránya az desktopról indítottakét? Milyen e-kereskedelmi megoldásokkal érdemes megjelenni? Friss kutatások adataiból válogattunk.
Dinamikusan növekvő m-commerce piac
Az elmúlt négy év alatt több mint 2,5-szeresére nőtt a hazai online e-kiskereskedelmi piac, az eNet mérései szerint a webáruházak belföldi online nettó forgalma 2018-ban elérte a 669 milliárd forintot. A hazai e-kiskereskedelem bővülését leginkább az internetes vásárlások intenzitása határozza meg, jól mutatják a változást a következő számok is: 2017 és 2019 között 13 400 Ft-ról 15 400 Ft-ra nőtt az átlagos kosárérték, az egy online vásárlóra jutó éves átlagos forgalom pedig 111 000 Ft-ról 124 000 Ft-ra emelkedett.
Az eNet lakossági e-kereskedelmi kutatásai azt mutatják, hogy az okostelefonon történő vásárlás mértéke évente 8%-ponttal növekszik évente, ha a mobilos vásárlási tendencia folytatódik, várhatóan a következő pár évben eléri az asztali számítógépekről és a laptopokról történő vásárlás mértékét. Bár internetes vásárlás esetén a leggyakrabban használt eszköz továbbra is a laptop és a PC, az okostelefon is egyre meghatározóbb: az online vásárláshoz okostelefont használók aránya 2017 májusa óta 30 százalékról 38 százalékra nőtt.
Fontos adat, hogy az okostelefon a vásárlási folyamat minden fázisában – információszerzés, árukatalógusban böngészés, terméktesztek, árak összehasonlítása, webáruházi regisztráció, megrendelés és fizetés – megjelenik, elengedhetetlen a mobile-first szemlélet még szélesebb körű elterjedése.
A fiatalabb generáció a mobillal lélegzik
Az m-commerce töretlen fejlődését többek között a fiatal generáció táplálja. Egy brit összehasonlítás szerint a 15-24 éves korosztály négy órát mobilozik naponta, és átlagosan minden 9. percben a mobiljára néz. Egy átlagos amerikai naponta 150 interakciót végez az okostelefonján. Nem véletlen, hogy a mobilos vásárlás a domináns az Y generáció körében az asztali gépen, vagy laptopon történő vásárláshoz képest. Az elmúlt 2 évben 20 százalékponttal növekedett az amerikai fiataloknál a mobil tranzakciók száma.
Az appoké a jelen – és a jövő
Már 2017-ben 197 milliárd appot töltöttek le mobilra világszerte, a letöltött mobil applikációk száma 2021-re megduplázódik, 352 milliárd mobil appletöltés prognosztizálható. Ha az egyéb feltételek és piaci trendek továbbra is fennállnak és csak az appletöltések száma változik, óriási robbanás várható a mobil applikációkban lebonyolított vásárlások számában.
A Flurry Analytics mérései azt mutatják okostelefonokon töltött online idő 90%-ában appokat használunk. Az idő jelentős részében a felhasználó a kedvenc 5 appját használja, főként szórakozásra, social felhasználásra, de a vásárlás az ügyintézéssel együtt is 15%-a az apphasználatnak.
Az itthoni felhasználók az applikációkat már most is jelentős arányban használják vásárlásra, de még mindig a képernyőre optimalizált weboldalon vásároltak szívesebben a magyarok (az arányuk közel 60%): a mobilra optimalizált site tehát alapfeltétele az e-commerce platformnak. Felmerül a kérdés, hogy vajon nagyobb lenne az app vásárlások mértéke, ha több releváns kereskedői app állna rendelkezésre?
A hazai vásárlók körében rendkívül népszerűek a marketplace appok (például Jófogás, e-mag, e-bay, Aliexpress), a hazai verseny intenzitását növeli, hogy a külföldi marketplace-ek is jelen vannak az app piacon.
A hazai app-market most ott tart, ahol a webshop-piac 10-15 évvel ezelőtt: nagy potenciál rejlik a szektorban, hiszen a hazai top e-commerce szereplők 40%-a még nem rendelkezik applikációval.
Források:
- „eNET, 2019. június: Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben
- „eNET – E-kereskedelem lakossági felmérés eredményei, 2018”
- AppsFlyer, 2018. december: Global app install ad expenditure to grow 65% until 2020
- Statista.com, The Statistics Portal, 2017, Number of mobile app downloads worldwide in 2017, 2018 and 2022
- eMarketer, 2018, Mobile Time Spent 2018
- Flurry Analytics, 2016, USA
- The Telegraph, 2018, A decade of smartphones: We now spend an entire day every week online
- CouponFollow, 2019 In Digitalcomerce360.com, 2019, Millennials now do 60% of their shopping online