Hatékony vállalati IT-rendszer: mit fejlesztessünk 2020-ban?
A digitalizáció ma kétségkívül kulcsterület egy vállalat eredményességének növeléséhez. A költségek miatt a lényeges kérdés inkább az, hogy az ehhez szükséges IT fejlesztések terén milyen megvalósítási sorrendet követve, milyen megoldások integrációja mellett, egyedi vagy épp dobozos szoftverekre alapozva építhetünk ki hatékony rendszert? Most, hogy az e-kereskedelmi robbanás a B2B szektort, a gyártó cégeket is elérte, a kérdés aktuálisabb, mint valaha. A hatékony IT-rendszer építés legfontosabb tudnivalóiról épp ezért kérdezte 2019-ben Jagodics Rita, a Kereskedelmi Marketing ügynökség alapítója és tulajdonosa a Marketing reggeli keretében Máriás Zsigmondot, a LogiNet ügyvezetőjét. A mostani cikkben röviden összefoglaljuk az ott átadott legfontosabb szakmai tudnivalókat és kiegészítjük mindezt a 2020-as trendek ismeretében. Témaismertető cikk az eredeti beszélgetés videója társaságában.
Amennyiben a befektetés-megtérülés párosán keresztül vizsgáljuk a dolgokat, az ideális vállalati IT eszköztár kialakítása, e-kereskedelmi csatornák kiépítésének mikéntje érdekes kérdéseket tartogat. Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője szerint ugyanis a válaszhoz először észre kell vennünk egy csavart a rendszer felépítésének logikájában. Ugyanis míg a nyereségesen működő rendszer felépítéséhez olyan digitális megoldások kellenek, amelyeket az ügyfeleknek élmény használni (gyorsan, könnyen kezelhető portál és e-kereskedelmi felületek, ezeket kiszolgáló szoftverek), ezek kialakításához nem elég pusztán arra figyelnünk, hogy leendő vásárlóink mit várnak el. Le kell fordítani a célt IT nyelvre is, hiszen ez rajzolja majd ki, hogy milyen digitális csatornákra, szoftverekre, információáramlásra, adatcserére lesz szükségünk.
„Nézze a weboldalunk leírásait, böngéssze épp a webshopunk árucikkeit, tájékozódjon egy akcióról mobilapplikációnkban, egy valóságos ügyfelünknek sosem lesz olyan kimondott elvárása, hogy egy szoftveres funkció legyen egy programban elérhető, vagy egy megoldás legyen integrálva. Mert ezek olyan szakmai kérdések, amelyekkel az átlag érdeklődő nem foglalkozik. Azonban olyan igénye már biztosan lesz a látogatónak, ha a webshopunkban azt olvasta egy kiválasztott árucikknél, hogy az a vásárlást követően 24 órán belül futárral megérkezik a megadott címre, akkor az egy nap múlva ott is legyen. Ehhez számtalan feltételnek kell teljesülnie, amelyeket az IT nyelvén ráadásul jól meg is lehet fogalmazni, fejlesztéssé lehet formálni, azonban ehhez nem lehet csak a vásárlói elvárásokból kiindulni.”
– fogalmazza meg a dolog lényegét Máriás Zsigmond.
„Az előbbi esetben folyamatosan frissülő termékinformációkra lesz szükségünk, naprakész árazásra, pontos készletezésre, integrált online fizetési módokra, számlázásra, vagy épp a banki tranzakciók esetén fellépő problémákat kezelni képes megoldásokra. Ezek lefedésére vannak bevett, bizonyított eredményességű szoftverek, de a konkrét megoldási javaslathoz mindig több tényezőt kell megvizsgálni. Ehhez is vannak alapelvek, amelyek segítséget jelenthetnek.”
Mielőtt kitérnénk arra, hogy mit érdemes végiggondolni saját vállalatunk esetében a rendszer elemeinek azonosításához, annak eldöntéséhez, hogy erre egyedi megoldás lefejlesztése vagy célszoftver használata a jobb, a LogiNet ügyvezetője szerint érdemes egy dolgot még kiemelni: mindez mára ugyanúgy elvárás a B2B szektor világában, mint a kiskereskedelemben.
„Az ügyfélélményhez tervezett, mobiltelefonra is optimalizált online felületek, a kommunikáció gördülékenysége, a gyors válaszadás az e-kereskedelem és a nagy közösségi oldalak térnyerésével mára alapelvárássá vált”.
Máriás Zsigmond szerint az ott megismert megoldásokat keresik a vásárlók esetünkben is, mindegy, hogy kis cég vagy multinacionális vállalat vagyunk, ahogy mára az is mindegy, hogy a B2C vagy épp a B2B szektorban tevékenykedünk.
„Ahogy azt a 2020-as trendekről adott egy korábbi interjúmban is említettem, azok az elvárások, amelyek a kiskereskedelemben már alapvetőek a digitális megoldások, e-commerce csatornákkal szemben, mára itthon is begyűrűztek a B2B szektorba is. Hiszen a viszonteladók, partnerek, értékesítők „civilben” mind az ilyen vásárlási élményhez szoktak hozzá, ugyanezt a kiszolgálást keresik végül a szakmai portálok, webshopok és appok tekintetében is. Utóbbi téren különösen fontos a mobile first trend szem előtt tartása, hiszen az, hogy ma már sokkal többen használják elsődleges eszközként a mobiltelefonjukat, mint egy laptopot vagy asztali gépet, technológiai feladat elé állítja a vállalatokat.”
Kérdés:
- Mit gondoljunk végig a digitális rendszer kialakítása előtt?
- Mit kell egyedileg fejlesztetni, mi épüljön dobozos szoftverre?
- Hogyan alakuljanak az integrációk, hogy a vállalkozás ne csoportosítson át se túl sokat, se túl keveset az IT fejlesztésekre, az elvárásokat mégis optimálisan tudja kiszolgálni?
Következnek a legfontosabbak!
A vállalati IT eszköztárunk, e-kereskedelmi rendszerünk elemei, amelyre minden esetben szükség van
Amennyiben a legfontosabb pillérekre vagyunk kíváncsiak, Máriás Zsigmond szerint egyszerű helyzetben vagyunk, hiszen viszonylag rövid a sor:
- Szükségünk lesz egy vállalati irányítási / ERP rendszerre, amellyel üzleti és döntéshozatali folyamatainkat tudjuk eredményesebbé tenni.
- Ugyanígy kell egy ügyfélkapcsolati / CRM szoftver, amit használva egyszerűbb a kapcsolattartás a potenciális vásárlókkal, beleértve a marketing, ügyfélszerzés és ügyfélszolgálati teendőket egyaránt.
- Végül meg kell nyitnunk a digitális értékesítési csatornáinkat, ami a webshopot vagy katalógus applikációinkat, valamint ennek a képességeit a mobileszközökön kiterjeszteni képes vállalati mobilapplikációnkat takarja.
Amit végig kell gondolnunk, hogy ezek esetében mi inkább célravezető megtérülés / felhasznált erőforrások szemszögéből: a „dobozos” vagy épp egy egyedileg fejlesztett szoftveres megoldás. Szerencsére ennek átgondolásához is kínálkozik néhány kapaszkodó. Ezekkel folytatjuk a sort!
Hogyan határozzuk meg, mikor éri meg jobban egyedi szoftvert használni, mikor jobb döntés egy „dobozos” megoldás?
A gyakorlat Máriás Zsigmond szerint ebben a tekintetben azt igazolta, hogy a vállalat fő tevékenységi köréhez érdemes egyedi szoftveres megoldás fejlesztésében gondolkozni, vagy arra célszoftvert választani. A többi területre jó lehet akár egy dobozos szoftver képessége is (ERP, vagy CRM rendszerek pl.), amelyeket összeköthetünk egy rendszerben a főtevékenység támogatásához.
A példa kedvéért: élelmiszerkereskedelem esetében fő területet jelent az online értékesítés, a webáruház, míg mondjuk egy gyártó cég esetében ez lehet egy katalógus applikáció a mobilon, vagy egy olyan speciális platform vagy e-kereskedelmi megoldás, amellyel ugyanúgy webes vásárlási lehetőségeket, ügyfélszolgálati megoldásokat biztosítunk, épp csak a viszonteladóinknak. De speciális eset lehet még szintén a B2B világából, amikor nagykereskedőcég a viszonteladóknak tervez ilyen webes értékesítési megoldást, amivel ők szolgálják ki direktben a lakossági ügyfeleket.
A legfontosabb, hogy egy egyedi szoftver fejlesztésébe csak átgondoltan, akkor vágjunk bele, ha vállalkozásunk már van olyan nagy, vagy kilátásban van rövid időn belül akkora növekedés, amivel a tervezett megoldásunk képességeit ki is tudjuk használni.
„Egy fejlődő vállalkozás marketingkommunikációs és értékesítési eszközeinél, köztük a webáruháznál sosem lesz olyan pillanat, amikor hátradőlhetünk, kijelentve: „Minden kész!”. Folyamatosan lesznek új ötletek, optimalizálandó területek, változások. Érdemes a bővülést, változtatási lehetőségeket, skálázhatóságot szem előtt tartani a rendszerek kiválasztásakor. Tudni kell, hogy ezek általában nem a dobozos szoftverek erősségei. De azt is figyelembe kell vennünk, hogy induló vállalkozásként túlvállalhatjuk magunkat egy összetett szoftveres megoldás fejlesztésének megrendelésével. A megtérüléshez az is lényeges, hogy kamatoztatni tudjuk a szoftver tudását, ami akkor lehetséges, ha már van kiépített piaci jelenlétünk. Ez akkor egy nagyon jövedelmező lehetőség.”
– zárja a sort Máriás Zsigmond.
Marketing reggeli interjú: hogyan néz ki, épül fel egy nagyvállalatok számára is ideális IT rendszer?
A témában 2019-ben beszélgetett Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője Jagodics Rita marketingszakértővel. A Kereskedelmi Marketing ügynökség vezetője a beszélgetés során többek között ezeket a kérdéseket járta körül Máriás Zsigmond segítségével: milyen szoftveres megoldásokra építik fel rendszereiket a digitalizáció terén sikeres vállalkozások; ezeknél vajon milyen előnyei, hátrányai vannak a dobozos megoldások használatának és az egyedi fejlesztéseknek; milyen ügyféloldali és céges elvárásoknak kell egy hatékony IT-rendszernek megfelelnie?
A teljes beszélgetés itt látható: