Hogyan válaszd ki a megfelelő platformot webshop indításnál?

Hasznos tippek webáruház készítéshez

Webshop készítésnél az egyik sarkalatos pont, hogy milyen platformot választunk. Ha ugyanis olyan webáruház motorra esik a választásunk, amely nincs összhangban vállalkozásunk érettségével, e-kereskedelmi tevékenységével, akkor az gátat jelenthet a későbbi növekedésünk számára. Hogyan tudjuk összhangba hozni a platform választást cégünk üzleti céljaival, fejlettségével? Milyen tényezőket szükséges figyelembe vennünk? Hasznos tanácsok írásunkban.

Számtalan webáruház motor között választhatunk, ha webshop készítésben gondolkodunk. A piacteres megoldásoktól a bérelt platformokon, a nyílt, illetve zárt forráskódú webáruházakon át az egyedi megoldásokig a kínálat igencsak bőséges, amelyek között igazi kihívásnak számít a megfelelő webáruház motor megtalálása. Az egyik legfontosabb, hogy milyen fejlettségi szinten van a vállalkozásunk, azaz nemrég alakultunk, vagy már hosszabb ideje tevékenykedünk, illetve milyen e-kereskedelmi tapasztalatunk van: most indulnánk csak el az online értékesítés irányába, avagy már megpróbálkozunk vele.

A cégünk érettsége mellett lényeges, hogy a platform választást az üzleti célokkal is összhangba hozzuk, nevezetesen mekkora fókuszt helyezünk az online csatornára, milyen célközönségnek értékesítünk (B2B, B2C, stb.), milyen funkciókra van szükségünk, illetve a jövőben milyen bővítésekben gondolkodunk.

Ezen kérdések megválaszolása azért fontos, mert egy kezdő vállalkozásnak elegendő lehet egy marketplace, vagy egy bérelhető platform, ami lehetőséget nyújt az e-commerce alapjainak megtanulására, és ráér a későbbiekben elindulni az egyedi fejlesztés irányába. Összegyűjtöttünk minden fontos információt az egyes webshop motorokkal kapcsolatban, az előnyök és hátrányok bemutatása mellett kitérünk arra, kinek érdemes az adott platformot választani.


Ingyenes / Marketplace megoldás: webáruház indítás gyorsan és olcsón?

Ha most léptünk ki az e-kereskedelem színterére, és csak pár terméket szeretnénk értékesíteni, akkor az online piactér erre ideális megoldást jelent. Kezdő vállalkozásként ugyanis először érdemes beletanulnunk az online értékesítésbe, és akár B2C, akár B2B szegmensben mozgunk, a marketplace ehhez jó belépő. Nincs szükség befektetésre, nem jelent számunkra plusz adminisztrációs terhet: az üzemeltető tartja karban, fejleszti, reklámozza a piacteret, melyért cserébe előre meghatározott mértékű jutalékot kell fizetnünk minden egyes tranzakció, rendelés után. Hazánkban az eMAG üzemelteti a legnagyobb ilyen platformot (eMAG Marketplace).

Érdemes már a kezdetekkor tisztában lenni a platform hátrányaival is, mint például jóval kisebb teret biztosít a megkülönböztetésre, tehát márkaépítésre nem érdemes ezt használni. És miután egységes megjelenést biztosítanak minden partnernek, gyakorlatilag nem, vagy nehezen alkalmazhatók az egyedi akciók és promóciók. A verseny tehát szinte kizárólag ár alapon zajlik.

A marketplace ideális lehet abban az esetben is, ha kilépnénk a nemzetközi színtérre. A klasszikus online piacterek (pl. eBay, Amazon, AliExpress, Rakuten) mellett több kereskedő is elindította saját marketplace platformját (pl. Walmart, Bestbuy, Media-Saturn, Carrefour), a social media platformok is jelen vannak (Facebook, TikTok, Snapchat).

Az ingyenes piacterek előnyei:

  • Azonnali indulás: a platform adott, működik, csak a termékeinket kell feltölteni
  • Bizalom: a vásárlók bíznak a platformban, szívesebben vásárolnak egy marketplace-n, mint egy ismeretlen / kevésbé ismert kereskedő webshopjában
  • Adottak a vásárlók: a piactér egy már a piacra bevezetett szolgáltatás, amelyen ott vannak a vevők
  • Egyáltalán nem kell IT kérdésekkel foglalkozni: az üzemeltető tartja karban, fejleszti, reklámozza a piacteret

Az ingyenes piacterek hátrányai:

  • Nincs szabadsági fok: semmilyen egyedi funkció nem valósítható meg
  • Platform jutalék: a platformnak a vásárlások után jutalékot kell fizetni (pl. Ebay esetében ez 8-15%)
  • Verseny más értékesítőkkel: a platformon belül is versenyzünk, fizethetünk a megjelenésért (pl. Amazon Ad)
  • A vevőkapcsolat nem a mienk

Bérelhető webshop motor: gyors indulás, kiszámítható költségek

Az e-kereskedelemben az első lépéseket megtehetjük dobozos / bérelt webshopok segítségével is. Egy adott havidíjért cserébe szinte mindent kézhez kapunk, mint például tárhelyet, integrációt, sablonokat, karbantartást, illetve összeköthetjük a raktározási, csomagolási és logisztikai feladatokat ellátó rendszerekkel (p. Shipbob, Webshippy), online számlázó rendszerekkel (pl. Számlázz.hu, Billingo).

A dobozos / bérelt platform jó megoldást jelent abban az esetben is, ha kevés számú termékkel, illetve szolgáltatással rendelkezünk még, illetve csekély erőforrást tudunk az online csatorna kiépítésére fordítani.

A Shopify a világ piacvezető bérelhető webáruház motorja, míg a hazai piacon a Shoprenter és az Unas tartozik ebbe a kategóriába.

A Shopify népszerűségéhez hozzájárul, hogy a bérelhető webáruházak közül ez a rendszer rendelkezik az egyik legintelligensebb termékkatalógus / termékváltozat kezelési megoldással, felhasználóbarát kialakítással.

A bérelhető webshop előnyei:

  • Gyors indulás: Erőforrást, pénzt és időt spórolhatunk webáruházunk elindításakor
  • Jó alapfelszereltség: Sok funkció, sok területen nyújtanak „általános alapfelszereltséget”, aminél sokszor nincs is többre szükségünk
  • Addonok: platformfüggő, de addonok vásárolhatóak egyes platformokhoz
  • Cloud rendszer: Biztosítanak tárhelyet, van support és IT csapatuk, a fejlesztésük, frissítésük folyamatos
  • Kikövezett út: webshop indítás egyszerűbb, összetettebb tervezési folyamatok nélkül megvalósulhat

A bérelhető webshop hátrányai:

  • Egyediség bemutatása: Az eladó kivételes piaci előnyének demonstrálása nehezen kivitelezhető. A funkciók és design terén meg van kötve a kezünk, a továbbfejlesztés, változtatások nagyon korlátozottan lehetségesek, vagy sokba kerülnek, illetve mindenkinél ugyanazok a funkciók érhetőek el, és akkor is frissül, ha nem akarjuk.
  • Általában hiányzó B2B funkciók: B2B funkciókkal (például viszonteladói értékesítés) jellemzően nem rendelkeznek a bérelt webshopok, így ezt az igényt kénytelenek fejlesztéssel meglépni a cégek. 
  • Integráció: Nehezebben illeszthetőek harmadik féltől származó üzleti szoftverekkel
  • Feature: Általában hiányzó B2B funkciók, ERP és mobil app integráció, multistore megoldás

Nyílt forráskódú webshop, a fejleszthető platform

Bizonyos cégméret és fejlettség esetén elkerülhetetlen a továbblépés, hiszen a bérelt webshopok egy idő után már képesek lefedni az egyedi igényeinket, aminek következtében az ügyfeleinket sem tudjuk jobban kiszolgálni.

Az evolúció következő szintjén a szabad vagy nyílt forráskódú (Open Source) webshop található, amely ugyan fejleszthető termék, de nem azonos az egyedi fejlesztéssel. A nyílt forráskód azt jelenti, hogy a szoftverek szabadon felhasználhatók, másolhatók, terjeszthetők és módosíthatók, a forráskódjuk elérhető, és gyakran egy közösség fejleszti őket. Azaz “bárki” hozzáfejleszthet, számos paraméterezhető funkciót tartalmaz, több harmadik fél által biztosított (3rd party) modullal lehet kiegészíteni.

Világviszonylatban az egyik legnépszerűbb nyílt-forráskódú webáruház a WooCommerce, amely a hazánkban is népszerű WordPress tartalomkezelő rendszerre épül rá. A WooCommerce mellett további nyílt-forráskódú motor a PrestaShop, a Zen Cart, az OpenCart, a Magento és a VirtueMart.

Nyílt forráskódú webáruház előnyei:

  • Elterjedt rendszer, lehet olyan fejlesztőket találni, akik ismerik a platformot.
  • Kis / közepes átfutású projekt, még mindig viszonylag gyors egy egyedi rendszer fejlesztéséhez képest
  • Terméket veszünk, tehát a funkciók adottak
  • A költségek kontroll alatt tarthatóak (ha az igények nem nőnek meg)
  • Egyedi fejlesztések megvalósíthatóak, mivel ezek kis terjedelműek, ezért beláthatóak, fejben tarthatóak
  • Gyakran open source megoldás, tehát kedvező áron elérhető.
  • Később is fejleszthetünk

Nyílt forráskódú webáruház hátrányai:

  • A nyílt forráskódú webshop esetében számtalan fejlesztés történik, aminek köszönhetően a kínálat óriási. Ebben nehéz megtalálni azt, ami a cég számára ideális lehet, illetve a megbízható, minőségi terméket is. 
  • Nincs dedikált fejlesztői segítség, mint egy bérelhető webshop esetében. Sok addicionális dolog tartozik hozzá: infrastruktúra, rendszergazda, programozó, stb.
  • Rendkívül költséges a kompatibilitás megtartásával fejleszteni: az egyedi fejlesztésekhez csak a beszállító fog érteni, így nehéz lecserélni; a 3rd party modulok nem keresztkompatibilisek.
  • A bővítményekért és extra funkcióért fizetni kell. Nagyon könnyű az igényeket akkorára hizlalni, hogy már nem éri meg ebben a szemléletben fejleszteni.
  • A rövid távon jól bevezethető és a hosszú távon jól fejleszthető termékek nem ugyanazok.
  • Biztonsági kockázatokkal kell számolni. Az állandó változások és frissítések miatt könnyen előfordulhat, hogy biztonsági rések keletkeznek.
  • Bár a nyílt forráskódú szoftverek letöltése és használata ingyenes, ez nem azt jelenti, hogy ne merülnének fel költségek a karbantartásra és támogatásra vonatkozóan. A vállalatoknak ugyanis szükségük van olyan szakértőkre, akik testre szabják, és karbantartják ezeket a rendszereket. Ez pedig kiadással jár.
  • Előfordulhat, hogy bizonyos nyílt forráskódú projektek nem rendelkeznek megfelelő fejlesztői támogatással, ami azt jelentheti, hogy a hibajavítások vagy fejlesztések lassabban valósulhatnak meg.
  • A nyílt forráskódú rendszereket néha nehezebb más szoftverekkel vagy rendszerekkel integrálni, különösen, ha speciális igények merülnek fel.

Zárt forráskódú webáruház: ügyfélre szabottabb, de nagyobb a kitettség

Számos nyílt forráskódú webshopnak létezik zárt forráskódú “párja” is (pl. Magento Commerce, SAP Commerce, BigCommerce), ami annyiban különbözik a nyílttól, hogy a tulajdonos-fejlesztő kizárólagos jogait fenntartó, a szoftver másolását vagy újrafelhasználását kizáró zárt licenc alapján bocsátották ki. Ebbe a csoportba sorolható a LogiNet saját fejlesztésű terméke, a Logishop is.

Ez abban az esetben jelent előnyös választást, ha a funkcionalitás, a termék erősségei, illetve a beszállító tudása illeszkedik a céljainkhoz. Jellemzően itt találjuk a legnagyobb beszállítókat (például SAP, IBM, Salesforce, Oracle).

A zárt forráskódú webáruház előnyei:

  • Biztonságot jelent a felhasználó számára. A zárt forráskódú rendszerek esetében a forráskód nem hozzáférhető a nyilvánosság számára, ezért nehezebb a potenciális támadóknak behatolni a rendszerbe.
  • A tulajdonos-fejlesztő a termék minden részét ismeri és supportálja, egyedi fejlesztések elvégzésére alkalmasabb és biztonságosabb az üzemeltetés.
  • A zárt forráskódú rendszerek gyakran szakértői támogatással és karbantartási szolgáltatásokkal járnak, amelyek segíthetnek az ügyfeleknek az alkalmazás beállításában, testreszabásában és karbantartásában.
  • Sok zárt forráskódú webshop komplex megoldást nyújt az ügyfeleknek, ami magában foglalja a fizetési rendszert, a raktárkezelést, a marketing eszközöket és egyéb fontos funkciókat. Ez egyúttal azt jelenti, hogy a platformok könnyen integrálhatóak más szoftverekkel, szolgáltatásokkal.
  • A zárt forráskódú webshop rendszerek általában széles körű funkciókat és testreszabási lehetőségeket kínálnak.

A zárt forráskódú webáruház hátrányai:

A szoftverért fizetni kell az ügyfélnek (licencdíjak, support díjak), és a forráskódot sem kapja meg a vásárló, ami a nagyobb kitettség veszélyét rejti magában (csak a fejlesztők tudnak módosítani rajta, amennyiben azt kéri a megbízó). A nagyobb kitettség kockázatára a LogiNet válasza a developer licenc lehetősége és a forráskód letét.


Egyedi fejlesztésű webshop, bizonyos cégméret felett elkerülhetetlen

A webshop platform evolúció egy következő szintjét az egyedi fejlesztésű webshop jelenti, amely minden előnye és hátránya, kockázata mellett, a piacban rejlő üzleti lehetőségek kihasználásához, bizonyos méret felett elkerülhetetlen.

Ezek a megoldások jellemzően nulláról kifejlesztett megoldások, ahol maximum open source technológiákat és könyvtárakat használnak fel kész építőelemként. A fejlesztés lehet insource vagy outsource

Akkor érdemes ezt a megoldást választani, ha nagyon speciális az iparág és ebből következően a működés, illetve ha egy kész platformot olyan mértékig kell átírni, hogy már inkább hátrányt jelentenek a platfrom megkötései, mint előnyt a kész funkciók.

Az egyedi e-commerce platformok előnyei:

  • Bármely folyamat megváltoztatható, vagy egyedi funkciók / folyamatok adhatóak hozzá.
  • Szakértő UX designerek bevonásával tervezik őket, így kiemelkedő ügyfélélményt nyújtanak (könnyen áttekinthetőek, használhatóak, zökkenőmentes vásárlási folyamatot biztosítanak, konverzió optimalizálásra alkalmasak).
  • A konverziót ezzel a típussal lehet a leginkább maximalizálni.
  • Integrálhatóak profi ERP és CRM rendszerekkel.
  • Biztosítják azt a sebességet és stabilitást, amelyek a keresőoptimalizáláshoz (SEO) lényegesek.
  • Lehetséges e-commerce ökoszisztéma kiépítése, azaz a webshop bővíthető B2B platformokkal, partneri, viszonteladói portálokkal, mobil applikációval.

Az egyedi e-commerce platformok hátrányai:

  • A költségek miatt csak nagyobb vállalkozásoknak ajánlott.
  • Nem csak beszállítói, hanem belső erőforrást is igényel.
  • Több dedikációt, figyelmet igényel: az egyedi rendszer több lehetőséget nyújt, de ezen a téren többet is igényel.
  • Ha rövid távú céljaink eléréséhez keresünk megoldást, jobban járhatunk egy bérelhető megoldással.
  • Kitettség a beszállító felé.

Ezeket érdemes mérlegelned webshop platform választás előtt

  • Vizsgáld meg az egyes platform típusok előnyeit és hátrányait, mikor éri meg az egyes típusokat választanod, melyikkel jársz jól?
  • Mérlegeld a kockázatokat! Milyen pénzügyi, technológiai, fejlesztő partner-választási szempontokat kell figyelembe venned webshop indításkor?
  • Tervezz hosszú távra! Készíts elő hosszú távú stratégiát, ennek megfelelően építs ki e-commerce ökoszisztémát!
  • Gondold át alaposan, mik az üzleti igényeid!
Hasznosnak bizonyulhat a LogiNet igényfelmérő kérdőíve, amiben összegyűjtöttük azokat a kérdéseket és szempontokat, amelyek segítenek az üzleti igény megfogalmazásában és a vállalkozás számára ideális e-commerce platform kiválasztásában. Írj nekünk kapcsolati űrlapunkon, és elküldjük az e-commerce igényfelmérő kérdőívet!