Interjú az e-commerce piac alakulásáról
A MobileFirst, mint webes tervezési-fejlesztési irányelv nem túl régi, ámde mostanra, amikor a webáruházak többségében 30-50%-os a mobil eszközről érkező forgalom aránya, abszolút megkerülhetetlen. Erről, és úgy általában a webfejlesztői piacról beszélgetett Máriás Zsigmonddal, a Loginet Systems Kft. ügyvezetőjével az Ecommerce Hungary Szövetség elnöke, Nagy Sándor.
A LogiNet több mint 10 éve van jelen a szoftverfejlesztésben. ha egy mondatban kellene összefoglalni: mi a legnagyobb különbség az akkor és a mostani piac között?
Két fontos különbséget látok az indulásunkhoz képest: jelenleg nincs válság, a cégek és vállalatok szívesen ruháznak be, a digitalizációt kiemelten kezelik, erre extrán is költenek. A másik eltérést a munkaerő-piaci helyzet megváltozása jelenti: a jó fejlesztőket és szakembereket tíz évvel ezelőtt sem volt könnyű megtalálni, de jelenleg rendkívül drága a jó informatikai szaktudás, és azt is látjuk, hogy a kínálat is elég szűk.
A digitális transzformáció sorra hívja elő a fejlesztési projekteket. jelentősen hígult a szolgáltatói oldal, vagy még mindig kevesebb a kínálat mint a kereslet?
Az ecommerce területén kevés komoly kapacitásokkal rendelkező cég van, sok a kis hal. A jellemzően pár fővel dolgozó webfejlesztő cégek bár olcsóbbak, viszont az ügyfél nem kap folyamatos kiszolgálást, így ezek a kisebb cégek nem versenytársaink, nem ugyanarra a célpiacra dolgozunk. Azok a vállalatok, amelyek az online kereskedelmet kiemelt értékesítési csatornaként kezelik, valamint versenyelőnyük származik az innovatív digitális megoldásokból, egy idő után eljutnak oda, hogy az időszakos fejlesztések már nem felelnek meg nekik, ilyenkor lépnek egy szintet az egyedi fejlesztések, a dedikált ügyfélmenedzselés és a folyamatos ügyfélkiszolgálást biztosító fejlesztő ügynökségek felé. Az egyedi fejlesztések terén vannak versenytársaink, akiket folyamatosan figyelünk. Az ügyfél-tenderek is jó visszajelzést jelentenek, hogy kik és miért kerülnek be – vagy éppen maradnak ki – a shortlistből.
Előfordult, hogy azt mondták egy megrendelésre, hogy ezt sokkal költséghatékonyabb egy dobozos megoldással megvalósítani, mint egyedi szoftvert készíttetni? Mi a „belépő szint” egyedi fejlesztéseknél?
Ha úgy látjuk, hogy az ügyfél üzleti igényére van hatékony dobozos megoldás, akkor mi is ajánljuk ezt a lehetőséget. A dobozos megoldások tárháza rendkívül széles, az ecommerce bármely területén számos célszoftver elérhető. Kiemelném a különböző PIM (product information management/termékkatalógus menedzsment) rendszereket, de keresésre, bannerek kihelyezésére, hírlevél-küldésre, analitikára, riportokra is léteznek jó dobozos termékek. Mcommerce területén saját dobozos megoldásunkat is ajánljuk: az Mcomapp mobilshop applikációval a vállalkozások megnyithatják saját mobil appshopjukat.
Természetesen vannak olyan folyamatok, amelyeknél a dobozos megoldások nem hatékonyak. A tapasztalat azt mutatja, hogy amikor egy partnerünk az üzleti folyamatra szabott egyedi fejlesztés mellett dönt, akkor az szemléletbeli váltást jelent. Egy egyedi fejlesztési projektnél sem a nulláról indulunk – a kosár, a bejelentkezés, a termékkatalógus vagy éppen a rendelésfeladás funkciók már rendelkezésre állnak – azaz ilyen esetekben egy sok funkcióval ellátott, de nem túl specializált alaptermékhez adjuk hozzá a meglévő, jól működő iparági megoldásainkat, ezt követi a testreszabás további funkciókkal, az integráció és a design. Az egyedi, hatékony üzleti folyamatokat menedzselő cégeknek – amelyek ezt a működést a digitális térre is átvezetnék – szinte biztosan egyedi megoldásra lesz szüksége. Nyilvánvaló, hogy a nagyobb vállalatoknál rendelkezésre áll az a büdzsé is, amely a költséges egyedi fejlesztésekhez szükséges.
Tervezés-fejlesztés-tesztelés: az arany hármas. El kell adni az ügyfeleknek hogy mindháromra egyformán szükség van, egyiken sem érdemes „faragni”, vagy már kezdik megtanulni?
Valóban, az ügyfelek a fejlesztési fázist élik meg úgy, hogy a projekt halad. Azt látjuk azonban, hogy ez a megközelítés egyre inkább változik, a projekt elején sok ügyfelünk igényli a dedikált tervezési szakaszt. A LogiNetnél sok esetben az ajánlatadást megelőzi egy, az ügyféllel közösen vitt, különálló, szerződött projekt, azaz egy olyan specifikációs szakasz, amelynek a végén tudunk pontos árat mondani a tényleges fejlesztésre. Egy komplex rendszer megtervezésekor a kockázatok minimalizálása érdekében a projektet kisebb részekre bontjuk, ezeket az etapokat részletesen tervezzük, fejlesztjük, teszteljük és adjuk át az ügyfélnek.
Egyre inkább hívószó a „mobilefirst” tervezési alapelv, utána ment ennek a piac mind keresleti, mind kínálati oldalról?
Egyértelműen, bár egyelőre még kevés olyan mobile first tervezésű projektet láttam, ahol előbb készült el a mobil nézet, mint a desktop, és ebben a megrendelői oldal is partner, azaz van még hova fejlődni. A LogiNetnél mi mindig mobile firstből indulunk ki, a felhasználói élményt és viselkedést középpontba helyező elvekre is figyelünk, projektjeink során ezekkel a kérdésekkel külön dedikált csapat dolgozik.
Webshop után appshop – vannak-e olyan kutatási adatok, amelyek azt mutatják hogy a vásárlók szívesen használnak applikációt online vásárlásra? Milyen szegmensekben érvényesül ez a legjobban?
Igen, az angol piacon a vásárlások 50%-a már branded appon keresztül történik. A felhasználók szeretik az appshopokat, kényelmesebbnek, gyorsabbnak találják őket, kedvelik a személyre szabott ajánlatokat push notification megoldásokon keresztül. A vásárlók általában 3-4-szer több időt töltenek el az appshopokban, amelyek fontosak a cégek brand-építési stratégiájának szempontjából is. Az appshopok alkalmasak arra, hogy az okostelefonok natív funkcióit (GPS, kamera) is használják, így nagyon magas felhasználói élményt tudnak nyújtani. A Criteo egy tanulmánya szerint azok az értékesítők, akiknek van appshopjuk és költenek az appmarketingre egy év alatt akár 30%-os online bevétel-növekedést is realizálhatnak.
Mi azt látjuk, hogy a piactól, a termékkörtől és üzleti modelltől is függ, hogy a felhasználók az app mellett döntenek-e. Az olyan gyakran vásárolt termékek, mint a napi fogyasztási cikkek, a drogériai cikkek, az étrend-kiegészítők esetében megtérülő lehet az appshop indítása. A tapasztalat azt is mutatja, hogy a telekommunikációs szektorban, az online piacterek szegmensében is mindenképpen érdemes megfontolni applikáció indítását.
A nagyvállalatoknál fontos szempont az is, hogy az appshopok lehetőséget nyújtanak a hűségkártyák kiváltására vagy digitalizációjára is. Egy friss kutatás szerint például a felhasználók 67%-a azt preferálja, ha az appon keresztül elérhető az adott cég hűségprogramja. Nyilvánvaló, az okostelefonok ott lapulnak mindannyiunk zsebében, nem kell plasztikkártyákkal bajlódni, sokkal egyszerűbb ez a megoldás. A cégek omnichannel-stratégiájának is fontos eleme a bolti és az online értékesítés összekötése, ennek is kiváló terepei az appshopok.
Mind a technológiák, mind az eszközök rendkívül gyorsan fejlődnek, változnak. Mennyire időtálló most egy új fejlesztés, milyen időtávban kell „elavulással” számolni?
A digitális termékeknél nem jó stratégia, ha egyszer leszállítják, majd sosem nyúlnak hozzá. Az első változat egy hipotézis, amelyet a felhasználók megerősítenek vagy megkérdőjeleznek. Ideális esetben a felhasználói visszajelzéseknek, trendeknek megfelelően rendszeresen fejlesztenek rajtuk, így a szoftver életciklusa 4-6, vagy akár több év is lehet. Jellemzően azonban 10 év alatt már változnak annyit a technológiák, hogy egy nagyobb frissítés, újraírás vagy csere indokolt lehet.
A LogiNet egy közel 60 fős csapattal dolgozik. Hogyan lehet a mostani szakember-hiányos időszakban ennyi jó embert elkötelezni a cég mellett?
Valóban, ez egy rendkívül fontos kérdés, a humánerő-forrás menedzsmentje folyamatos kihívást jelent. A piaci viszonyoknak megfelelő juttatások elengedhetetlenek, a LogiNet menő irodája, xbox-szobája és gyümölcsnapja csak rövidtávon vonzó, abban hiszünk, hogy valódi megtartóereje az izgalmas feladatoknak, a szakmai önmegvalósítás lehetőségének és az együttműködő csapatnak van. A jó jelöltek ezeket keresik, és emellett az előrelépés motiválja őket.
Melyek azok az ecommerce-szel kapcsolatos fejlesztési területek, amelyekben a Loginet erősnek érzi magát?
Nagy tapasztalattal rendelkezünk az online kereskedelemhez kapcsolódó tervezés, fejlesztés és integráció, valamint a vállalati szintű mobil, portál és webalkalmazások területén. Különleges, hogy nagyon sok iparágban, b2b és b2c területen is – fmcg, telekommunikáció, szolgáltatások, egészségügy, konyhatechnika stb. – szereztünk tapasztalatokat.
Milyen rendezvényeken, eseményeken találkozhatunk a LogiNettel idén?
Nagyon sok rendezvényen és kiállításon, szakmai fórumon és meetupon fordulunk meg, ezek közül kiemelném a 2019. június 4-5-én megrendezésre kerülő Ecommerce Summit konferenciát, ahol előadóként és kiállítóként is megjelenünk majd.
Milyen módon kereshetnek titeket az Ecommerce Hungary tagjai, ha webfejlesztéssel kapcsolatos kérésük, kérdésük van?
Akár az előbb említett rendezvényeken személyesen is várjuk az érdeklődőket, de weboldalunkon keresztül is bármikor elérhetőek vagyunk.
Forrás: Ecommerce Hungary