Mennyibe kerül egy applikáció készítés?
A szórakozástól kezdve a vásárlásig, a fizetéstől a videó konferenciákig, az okostelefon és a mobil applikációk az élet minden területén jelen vannak már az életünkben. A mobil applikáció készítése komoly növekedési potenciállal kecsegteti az e-commerce piaci szereplőket, hiszen ez hatékony eszközt jelenthet a felhasználók eléréséhez, az igényeik kiszolgálásához, a lojális ügyfélkör kialakításához. Milyen tényezők befolyásolják a mobil alkalmazás fejlesztés árát? Részletek az írásunkban
Az okostelefon életünkben betöltött szerepét jól mutatja, hogy átlagosan naponta mintegy 5 órát mobilozunk, az ott eltöltött idő 90 százalékában applikációkat használunk. A célközönség eléréséhez ideális egy loyalty app, vagy vásárlási app, de az applikáció készítés előtt érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen költségekre számíthatunk, milyen tényezők befolyásolják a végső árat.
1. Mobil app tervezési ára
A tervezési szakasz, az üzleti igény pontos leírása (specifikáció készítés) talán a legmagasabb hozzáadott értékű munka a mobil alkalmazás fejlesztés során, mégis vannak olyan tévhitek, hogy ez csak felesleges időhúzás.
A specifikáció az üzleti igény megfogalmazása, amely többek között az online vásárlási folyamat pontos leírására, a további rendszerekkel való integrációkra, felhasználók kezelésére terjed ki. Ha nincs specifikáció, akkor a fejlesztés során rengeteg ad hoc döntés születik, ami kiszámíthatatlanná teszi a fejlesztést.
Ha kellően részletes a specifikáció, akkor pontosabb a mobil applikáció árának és elkészítési idejének a becslése, ami tervezhetőbb eredményt jelent. (A specifikáció elkészítését megelőző megbeszéléseken a fejlesztőcég részéről a kiemelt ügyfélkapcsolati munkatárs, a projekt menedzser, a tanácsadók, a fejlesztők, a UX/UI szakértők vesznek részt.)
A specifikáció elkészítésébe fektetett idő (1-2 hónap) és pénz (1-2 millió forint között mozoghat, általában a projekt teljes költségének 10-15%-a) ugyanakkor gyorsan megtérül a fejlesztés szakaszában.
2. Applikáció készítés és tesztelés ára
Egyedi igényekre szabott mobil alkalmazás esetén a fejlesztési költség széles sávban mozoghat, kezdve a pár százezrestől egészen a tízmillió forintos nagyságrendig. A végső összeg több tényezőtől függhet:
- Milyen módszertannal készül (agilis, hibrid)
- Mi a mobil alkalmazás típusa (natív, cross-platform)
- Milyen platformra szánják (iOS fejlesztés, Android fejlesztés, vagy mindkettő)
- Mire használják (vásárlás, szórakozás, oktatás, pénzügyi, stb.)
- Milyen hangsúly van a UX Design-on (UX Design csapat részvételére milyen mértékben tart igényt az ügyfél)
- Milyen mobil app funkciókat igényel az ügyfél (például push üzenet, digitális hűségkártya, promóciók, kuponok, stb.)
- Milyen fejlesztéseket tesznek szükségessé a kapcsolódó külső rendszerek, third-party megoldások (például ERP, CRM, könyvelési és számlázási rendszer, logisztikai rendszerek, fizetési szolgáltatók, marketing automatizációs megoldások integrációja)
- Milyen fokú biztonsággal szükséges ellátni a mobil alkalmazást (az olyan biztonsági funkciók, mint a titkosítás, a kétfaktoros hitelesítés, PCI DSS audit tanúsítvány a bankkártya adatok biztonságos kezeléséért, további kiadással járhat)
- Munkaerő költség: a fejlesztés 3-6 hónapos időszakára a megrendelői oldalon legalább részidőben kapcsolattartót kell biztosítani. (Az önköltség és az üzleti terv összerakásánál erre is érdemes figyelni.)
3. Mobil app működési költségek: support és karbantartás
A mobil alkalmazás élesítése korántsem jelenti, hogy az appal nincs semmilyen további feladat. Az IT-környezet folyamatosan változik, legyen szó a böngészőkről, vagy éppen a kártyás fizetési rendszerről, nem beszélve az egyéb háttérrendszerekről. Ez pedig karbantartás nélkül olyan lemaradást okozhat akár fél év alatt is informatikai téren, ami a rendszer működésére is kihat.
Az üzemeltetési (rendszergazda) és karbantartási (support) szolgáltatás elengedhetetlen a mobil applikációk kifogástalan működéséért, a vállalkozás folyamatos fejlődéséért. A szolgáltatás a mobil applikáció jövőbeni fejlesztését, frissítését is kezelni tudja, hiszen a trendek, a felhasználói igények módosulásával, a célközönség is új funkciókat igényel majd.
A várt felhasználószám, forgalom függvényében érdemes olyan infrastruktúrát választani, amely a jövőbeni növekedést is biztonságosan kezelni tudja.
Ezek összköltsége jellemzően 100 ezer forint felett van, amely a rendelés szám és a termékszám függvényében skálázódik.
4. A mobilalkalmazások készítésének költségeit befolyásoló egyéb tényezők
Marketing költségek
Az applikáció megléte korántsem jelenti, hogy a felhasználók letöltik és használják is a mobil alkalmazást. A letöltéseket ösztönözni kell, amelyhez nélkülözhetetlen a promóciós stratégia és marketingbüdzse. Ebbe beletartoznak a fizetett hirdetések, a tartalommarketing éppúgy, mint az e-mail marketing, influenszer együttműködések.
App store közzétételi költségek
Az alkalmazás készítés befejezése az applikáció fejlesztési folyamat kezdete, nem pedig a vége. A következő lépés az, hogy az alkalmazást eljuttassuk a felhasználókhoz, ehhez pedig közzé kell tennünk az áruházakban (App Store, Google Play). Az applikációkhoz ugyanis itt férhetnek hozzá az érdeklődők, a biztonság és a minőségi felügyelet miatt.
Az alkalmazás közzétételéért díjat számítanak fel az üzemeltetők: egy Android alkalmazás Play Store-ba történő benyújtásakor egyszeri 25 dolláros díjat kell fizetni, az Apple ezzel szemben 99 dollárt számít fel évente.
Az üzemeltetők ugyanakkor jutalékot számítanak fel a fizetősen letölthető applikációk, illetve az alkalmazásokon belüli – in-app - vásárlások esetén (azaz, ha az appban bármilyen digitális szolgáltatást, vagy digitális terméket vehetnek a vásárlók), amelyek mértéke 15-30%.