Black Friday 2020: rohamra készülhetnek a hazai kereskedők
A koronavírus nem veti vissza a vásárlási kedvet, a Black Friday-ra az idén is készülnek a vevők. A többség online módon csapna le az akciós termékekre, és miután a vásárlók egyre tudatosabbak, a kereskedőknek nem éri meg az árakkal "trükközni". Ismerd meg a LogiNet és a Reacty Digital közös friss, reprezentatív kutatásának eredményeit, 5 jó tanács Máriás Zsigmondtól, a LogiNet ügyvezetőjétől a webshop Black Friday-ra való sikeres felkészítéséhez, és várható e-commerce trendek a kereskedők szemszögéből. A LogiNet Black Friday webináriumának kerekasztal beszélgetésén az AQUA webáruház, a Kockashop és a Mountex vett részt. Lapozható prezentáció a kutatásról és videó a teljes webinárról a cikk végén!
Készülnek-e a vásárlók 2020-ban a Black Friday-ra, avagy ettől függetlenül bonyolítják le az ünnepi bevásárlásaikat? A koronavírus évében ez nem elhanyagolható tényező a kereskedők számára, hiszen november utolsó hete évek óta erős kampányidőszaknak számít, amelyre egyedi akciókkal készülnek. Bár többen úgy látják, a "fekete péntek" kezdi elveszíteni jelentőségét, a már november elején - sőt, október végén - elinduló akciós reklámzajban egyre kevésbé csábítja vásárlásra az érdeklődőket, az előzetes kutatások mást sugallnak.
A koronavírus nem szegi kedvét a tranzakcióknak: a vásárlók közel fele nem szándékozik kimaradni az akciókból (két éve egyébként 41 százalék volt ez az arány), közel harmada a tavalyinál többet költene online formában, 37 százaléka hasonló kiadással számol, s csupán 7 százalékuk számolt be arról, hogy kevesebbet rendelne az előző évhez képest.
Az érdeklődők átlagosan, fejenként egyébként 40 ezer forintot terveznek költeni kedvezményes árú termékekre, ami csupán kétezer forinttal maradna el a 2018-as adattól. Minderre a LogiNet és a Reacty Digital közös, 18-79 éveseket vizsgáló, reprezentatív felmérése mutatott rá, amely a 2020. évi Black Friday-re vonatkozó vásárlási döntésekkel kapcsolatban készült.
A Black Friday kampányból idén sem lehet kimaradni
Az idei esztendő - a COVID hatása miatt - a webáruházak forgalmának felfutásáról szólt, így nem meglepő, hogy a Black Friday idején is hasonló tendenciáról szólnak a várakozások. A kutatás eredményei is ezt vetítik előre: a vásárlást tervezők 19 százaléka online tervezi megvenni a kiszemelt terméket, 8 százaléka offline, 24 százaléka pedig mindkét módon.
Tavaly a 18-79 évesek harmada vásárolt az akciós időszakban: 28 százaléka online (2017-ben ez 31 százalék volt), 16 százaléka offline (ez érdemi csökkenést jelent a 2017 évi 23 százalékhoz képest), 6 százalék pedig mindkét módon.
Mi lesz az idei esztendő slágerterméke? A legnépszerűbb cikkek azon kategóriákból kerülnek ki, amelyek a karácsonyfa alá is "beférnek". A dobogó első helyére (36 százalék) a divatcikkek kerültek, amelyet a játék (27 százalék) és a szórakoztató elektronika (26 százalék) követ a sorban.
Népszerűnek ígérkezik a mobiltelefon (25 százalék), a lakberendezési cikkek (24 százalék), az egészséggel, wellness-el kapcsolatos termékek (23 százalék),a háztartási gépek (23 százalék), illetve a szállásfoglalás (22 százalék), mely utóbbi arra utal, hogy a koronavírus sem vette el az emberek kedvét a belföldi turizmustól.
A legnagyobb bővülés - nem meglepő módon - az egészséggel és wellnesszel kapcsolatos cikkek szegmensében következhet be, amelyet a járványhelyzet az idén amúgy is fellendített: 2018-hoz képest 9 százalékkal többen, a válaszadók 23 százaléka tervezi, hogy egészséggel kapcsolatos ajándékot helyez a fa alá.
Fontos a webshop akcióinak átláthatósága
A kereskedők számára fontos, hogy a Black Friday idején újonnan érkezett vásárlók visszatérő ügyfelekké váljanak, illetve a meglévők lojalitása tovább erősödjön. Éppen ezért nem mindegy, hogy az akciós kampány során milyen felhasználói élménnyel távozik a webáruházból a vásárló.
Tavaly az online vevők 14 százalékát érte csalódás a Black Friday során vásárolt termékkel, illetve szolgáltatással kapcsolatban. Ötödük számolt be későn érkezett csomagról, és kiábrándulást okozott a készlethiány is, azaz azért nem tudtak valamit megvenni, mert csak korlátozott számban hirdették meg. Ez a probléma az online vásárlások esetében gyakrabban fordult elő (34 százalék), mint offline (26 százalék). A legnagyobb problémát azonban az árazás jelentette: a csalódottak kétharmada átverésként élte meg az akciós árat, miután később máshol hasonló áron látta viszont a terméket.
Felesleges az árakkal való trükközés, a vásárlók egyre tudatosabbak, amelyre a LogiNet és a Reacty Digital közös felmérése is rámutat. A válaszadók mintegy kétharmada használja az ár-összehasonlító oldalakat, a fele több weboldalt is megnéz, hogy a legjobb árat csípje el az akciós kampányban. Legyen szó egyébként Black Friday-ról, vagy egyéb akciós időszakról (Glamour napok, Joy napok, stb.) az emberek számára a legfontosabb, hogy megbízható webshopból vásároljon.
Pozitív tényezőként élik meg a vevők, hogy a Black Friday nem csupán egynapos "őrület", hosszabb ideig tart a leértékelési hullám, immáron teljesen belesimul a karácsony előtti akciós időszakba. Ezáltal lehetőséget teremt arra, hogy kellőképpen informálódjanak, és ne maradjanak le semmiről.
Öt tipp, hogy a webáruházad felkészülten várja a vásárlói rohamot
Mit érdemes ellenőrizni a kereskedőknek az online csatornájukon a Black Friday előtt? Mi az, amit még módosítani tudnak pár hét alatt, hogy a megugró vevői érdeklődést gördülékenyen ki tudják szolgálni? Íme 5 tipp Máriás Zsigmondtól, a LogiNet Systems ügyvezetőjétől.
- Javasolt terheléses/ stressz tesztet elvégezni, amellyel meg lehet határozni, mi az a maximális látogatói szám, amelyet adott periódusban még képes a rendszer kiszolgálni. Pár hét alatt át tud futni egy ilyen teszt, így az esetleges hibák, elakadások kiderülnek, s a tapasztalatok függvényében változtatni lehet a webshopon. Érdemes a vállalatirányítási rendszert is tesztelni, hiszen arra is komoly terhelés érkezhet.
- Fontos az oldalbetöltési sebességet tesztelni és mobilra is optimalizálni. Az oldalbetöltési sebességet érdemes 3 másodperc alá vinni, ennél hosszabb idő esetén a visszafordulási arány (bounce rate) számottevően növekszik.
- Ajánlott a promóciós stratégia finomhangolása: milyen speciális kedvezményt használsz majd Black Friday alatt, illetve minden kedvezmény minden kombinációban jól működik-e. Ezzel sokkal gyakrabban van probléma, mint gondolnánk.
- Az árbevétel maximalizálása érdekében tanácsos kosárnövelő ajánlatokat alkalmazni. Futass le elemzést a rendeléseken, keresd meg a gyakran együtt vásárolt termékeket és alakíts ki rá csomagajánlatokat. Gondold át, hogy az értékhatárhoz kötött kedvezményeket szükséges-e módosítani. Fontos, hogy a kosárelhagyókra legyen automatizált leveled, illetve a kedvezmények transzparensen látszódjanak a kosárnál, check out-ban.
- A webáruházban megvásárolt terméket ki is kell tudni szállítani: a leadott rendelések teljes életútját kövesd végig az értékláncon, az end-to-end hibátlan folyamat kulcsa az integrációban van. Érdemes beszélni az ügyfélszolgálattal és a fullfillment-tel, milyen olyan apró problémát látnak, amelynek megoldása könnyebbséget jelentene számukra. Komolyabb dolgokra már nincs idő, de apróbb fejlesztések (pl. adatpontosítás) még beleférhetnek.
Black Friday 2020, ahogy a kereskedők látják
Milyen trenddel számolnak az idén a kereskedők, hogyan készülnek a Black Friday-re? Ez volt a webinárium kerekasztal beszélgetésének fő témája, ahol az AQUA Webáruház, a Kockashop és a Mountex képviseltette magát.
A műszaki, szórakoztató, elektronikai termékek a Black Friday egyik "slágerének" számítanak, így az AQUA Webáruház - amelynek ez a fő tevékenysége -, nem engedheti meg, hogy kimaradjon az akciós kampányból. Bár mint Simon Bernadett marketingvezető hangsúlyozta: a racionalitás és fenntarthatóság égisze alatt vesznek részt benne. Az előző években a klasszikus Black Friday-t megelőző pénteken "főpróbát" tartottak - amit a vásárlók számára is meghirdettek -, ekkor tesztelték a terhelést, azaz az aloldal, illetve a konstrukciók problémamentesen működnek-e. Fontos, hogy a vevők megfelelő élménnyel távozzanak a webáruházból - tette hozzá.
Lényeges, hogy a Black Friday akciók mind a vevő, mind a kereskedő szempontjából win-win szituációt eredményezzenek - mutatott rá Gabonyi Dániel, az egyik legnagyobb LEGO választékot kínáló Kockashop ügyvezetője. Az idén próbálják szélesíteni a Black Friday vásárlók körét, olyan szegmenseket megszólítva, akit eddig nem tudtak kiszolgálni. Így a karácsonyra tervezők, az impulzív vásárlók, illetve az alaposan tájékozódó ügyfélrétegek mellett a gyűjtők, befektetők számára is készülnek egy-két termékkel.
A Mountex - amely az elmúlt években háromnapos Black Friday-t tartott, és folyamatos forgalomerősödést könyvelhetett el - az idén úgy döntött, "árral szemben úszik". November utolsó péntekén bezárja a boltjait, az alkalmazottak szabadnapot kapnak, amelyet kirándulásra, biciklizésre, egyszóval aktív pihenésre használhatnak fel. Mint Sárközy Mihály ügyvezető fogalmazott: arra ösztönzik a vevőiket is, hogy vásárlás helyett inkább a szabadban töltsék el a napot. Az ezzel kapcsolatos kampányukat november elejétől kezdik hirdetni. A webáruházat nem kapcsolják le, tehát aki online szeretne vásárolni, megteheti, ám nem lesz ügyfélszolgálat, és kimondott Black Friday akciók sem várják az érdeklődőket.
Lapozd végig webinárunkon elhangzott előadások prezentációit!
Lapozd végig Pintér Róbert beszámoló prezentációját a kutatás eredményeiről! Nézz bele Máriás Zsigmond, a LogiNet ügyvezetőjének prezentációjába, kattints ide!
Nézd vissza a teljes webinárról készült videót!
Kapcsolódó tartalmak:
Webáruház-sebesség: a kritikus 3 másodperc
Bírhatja úgy a vásárlói rohamot webáruházunk, mint az Auchané?
Felhasználói élmény a Black Friday alatt: mire figyeljünk a webshopunkban?