Milyen tanácsot adnál magadnak, ha újra webshopot készítenél?
Egy webshop kialakításáról, avagy korszerűsítéséről szóló döntés meghozatala korántsem azt jelenti, hogy a kereskedő ezután nyugodtan hátradől, és várja, hogy a fejlesztőcég elvégezze a rábízott munkát. A hónapokig tartó projekt komoly dedikációt kíván meg a vállalat részéről is, amit jól mutat az Euronics és a Szimpatika patikahálózat példája is. A közel két éves projektek tanulságai hasznosak lehetnek a fejlesztés előtt állóknak. A kerekasztal beszélgetésről készült felvételt megnézheted a cikk végén.
A digitalizáció felgyorsulása, a fogyasztói szokások átalakulása az online értékesítési csatorna fejlesztésére ösztönzi a kereskedőket, a versenyképességüket ugyanis enélkül nehezen tarthatják meg. Egy nemzetközi felmérés szerint a jelenlegi helyzetben a kereskedők több mint 60%-a fejleszteni kívánja e-kereskedelmi csatornáját, 13%-a változtatni kíván platformján, 6%-a pedig most szeretné elindítani online értékesítését.
Akár egy új webshop kialakításáról van szó, akár a meglévő online csatorna megújításáról, az digitális fejlődés menedzselése több buktatót is rejthet a kereskedő számára. Az Euronics és a Szimpatika saját tapasztalatai - amelyet a LogiNet által szervezett 2021. szeptember 23-i meetup-on tártak közönség elé - hasznosnak bizonyulhatnak a webshop készítés, illetve webáruház korszerűsítés előtt állóknak.
1. Fontos, hogy a vállalaton belül világos legyen, milyen szerepet szánnak az e-kereskedelemnek
A pandémia több vállalat e-kereskedelmi jelenlétét mozdította előre, így az Euronics és a Szimpatika patikahálózat online csatornával szembeni hozzáállását is ez változtatta meg. Az Euronics a meglévő webshopjának korszerűsítéséről döntött, míg a Szimpatika új webáruházat indított el a hálózathoz tartozó patikák számára.
"A régi webáruházunk elindításával az volt a célunk, hogy a teljes árukínálatunkat megmutassuk a vevőknek, azaz virtuális termékkatalógusként használtuk. Azóta teljesen átalakultak a felhasználói igények. A vevő elvárja, hogy könnyen tudjon navigálni a webáruházban, gyorsan megtalálja a keresett árut, míg számunkra fontos lett, hogy a webshop kezelése minél kevesebb adminisztrációval járjon, illetve csökkentsük a kosárelhagyók számát. A webshop átalakításával tehát fejleszteni szerettük volna a külső és belső felhasználói élményt" - magyarázta Hunyady Beatrix, az Euronics marketing igazgatója.
A tulajdonos meggyőzése során - aki nem e-kereskedelmi szakember - a közös platformnak számító, üzleti számokat használták. Pontosan kimutatták, hogy a versenytársakhoz képest mennyit veszítenek, ha nem indítják el a webshopot, illetve milyen többletbevételre számíthatnak. A webáruház választást, kialakítást tehát teljesen üzleti döntés alapján hozták meg.
"Az e-kereskedelem aránya a gyógyszertári ágazatban is nőtt, jóllehet a sajátosságaiból fakadóan számos szabályozásnak kell megfelelni. Ezt érzékelve a patikák is igényelték a webshop kialakítását, így olyan modellt alakítottunk ki a Szimpatika WebTér keretében, amely online megjelenést biztosít a hálózathoz tartozó gyógyszertáraknak" - fogalmazott Szombati Gergő, a Szimpatika WebTér e-commerce vezetője.
Tipp:
- Fontos, hogy cégen belül egyértelmű legyen a digitális fejlesztés célja, illetve, hogy üzleti szempontból ez milyen hasznot hozhat.
2. Lényeges a vállalaton belül a megfelelő dedikáció megteremtése
A projekt során számos döntést kell meghozni a cégnek (migráció, időközben felmerülő fejlesztési igények, priorizálás), ezért alapvető, hogy a vállalat olyan csapatot állítson össze, amely megfelelő felhatalmazással és dedikációval rendelkezik.
Az Euronicsnál a projektcsapat vezetőjének a kontrolling vezetőt nevezték ki, míg három üzleti jóváhagyót vontak be a projektbe (a marketing, az IT és az értékesítési vezetőt). Már a projekt elején elhatározták, hogy olyan lényeges pontokban, mint a fejlesztőpartner kiválasztása, a timing, avagy az élesítés mérföldkövei, konszenzusos döntést hoznak, amelybe a felsővezetést is bevonták. Figyelni kellett arra is, hogy az üzleti igényeket az IT ne írja felül.
A Szimpatikánál az üzleti specifikáció kidolgozása önmagában félévet vett igénybe. Igyekeztek minden részleten végigmenni, és ebbe a munkába 10-15 embert vontak be a vállalat több területéről, így az e-commerce, a kereskedelmi, a marketingosztály részéről, illetve felsővezetőket. A vállalat egy 4-5 fős külsős IT csapatot is bevont, aki a Szimpatikát képviselte a fejlesztő céggel szemben és tapasztalata volt e-commerce bevezetésekben.
Tippek:
- Fontos a cégen belül a megfelelő dedikáció: már az elején érdemes felállítani egy olyan projektszervezet, ahol pontosan meg vannak határozva a szerepkörök. Ez szükséges ahhoz, hogy a lefektetett mérföldkövek megvalósulhassanak.
- Akár külső projektmenedzser - tanácsadó csapat is képviselheti a vállalat belső érdekeit egy tapasztalt fejlesztő ügynökséggel szemben. Ennek a lehetőségét érdemes megfontolni.
- Fontos, hogy az üzleti igényeket megfelelően megfogalmazzák már az elején: mi a cél a projekttel és ezt üzletileg is kifejezzék.
- Lényeges, hogy az üzleti specifikáció megfogalmazásakor is azok a személyek vegyenek ebben részt, akiknek beleszólása lehet a webshop működésébe (például B2B, B2C értékesítő, rendelésfelvevő, raktárkezelő).
3. Olyan partnert válassz a webshop fejlesztéshez, amely megfelelő referenciával és tapasztalattal rendelkezik
Az Euronics és a Szimpatika is olyan stabil hátterű IT partnerrel képzelte el a fejlesztést, amelynek megfelelő e-commerce tapasztalata is van.
A Szimpatikánál a kiválasztás során elvárás volt, hogy a partner erős e-commerce tapasztalattal rendelkezzen, illetve a felmerülő integrációs feladatokat gördülékenyen meg tudja oldani. A Szimpatika WebTér a LogiNet fejlesztésével valósult meg.
Tipp:
- Elvárható IT partneroldalról, hogy megfelelő referenciával rendelkezzen, illetve webshop indítás esetén kulcsfontosságú az e-commerce tapasztalat.
4. Lényeges, hogy a projekt alakulásáról megfelelő információt kapjanak a cég munkatársai
Az Euronics és a Szimpatika is azt tapasztalta: fontos a cégen belüli folyamatos és érthető kommunikáció. A projektbe bevont személyeknek hónapokon át "két munkájuk" volt, ezért lényeges volt, hogy tisztában legyenek a fejlesztésben végzett tevékenységük fontosságáról. Folyamatosan tájékoztatást adtak a kollégáknak a fejlesztés menetéről, és ezt igyekeztek minél érthetőbben megtenni. "Nem mindenkinek egyértelműek a szakszavak jelentései, ezért le kellett fordítanunk ezeket úgy, hogy mindenki megértse" - fogalmazott Szombati Gergő.
Fel kell készülni arra is, hogy egy ilyen komoly projekt kihat a vállalat életére is, mind negatív, mind pozitív értelemben, amit az Euronics példája is mutat. "Nehezítette a bevezetést, hogy többen is két munkát végeztek, és sokszor végelláthatatlan folyamatnak tűnt a fejlesztés" - mondta Hunyady Beatrix. Pozitívum viszont, hogy az egész webshop tervezési folyamat hatására változott a projekt menedzsment kultúra. Előtérbe kerültek olyan működési folyamatok, amelyek nem voltak optimálisak..
Tipp:
- Fontos a cégen belül a folyamatos kommunikáció a projekt aktuális állásáról.
- A webshop fejlesztése sok embert érint a vállalaton belül, hiszen több mindennel össze van kötve (például értékesítés, könyvelési adatok, fizetés, back office, CRM rendszerek), ezért hasznos olyan nyelven kommunikálni, amit mindenki ért.
- Érdemes külsős partnert bevonni a projektbe, amely sok terhet levesz a cég válláról és hatékonyabbá teszi a fejlesztést.
5. A webáruház megfelelő tesztelése kulcsfontosságú
Bizonyos teszteket a fejlesztő nem tud elvégezni (az ERP nem áll a rendelkezésére, ezáltal nem tud hozzáférni az onnan érkező adatokhoz), ezért fontos, hogy azt az ügyfél bonyolítsa le.
A tesztelést nem szabad alábecsülni, hiszen ez lehetőséget ad arra, hogy a webáruház működésével kapcsolatos problémák időben, még az élesítést megelőzően felszínre kerüljenek. A tesztelés fontosságát emelte ki az Euronics és a Szimpatika is, amire megfelelő időt kell szánni. “Hónapokig teszteltünk, ám meg kellett húzni egy határt, amikor már el kellett indulnunk a webáruházzal” - mondta Szombati Gergő.
A Szimpatikánál így is maradt egy hosszú lista az élesítés után elkészítendő javításokról. Az Euronics-nál is folyamatosan tesztelik a webshopot. “Amikor úgy érezzük, mindent végigteszteltünk, akkor elindulunk a webáruházzal” - fogalmazott Hunyady Beatrix.
Tippek:
- Ne csak egy hetet hagyj a tesztelésre, az utolsó fejlesztési időszak a tesztelésről szóljon.
- A tesztelés során érdemes kategórizálni a hibákat, melyek azok, amit mindenképp meg kell oldani a webshop élesítése előtt (például működésbeli problémák, akadozó rendelések), illetve melyek azok, amivel elindulhat a webáruház, és majd az élesítést követően oldják meg őket.
- Egy új webshop élesítésénél más a döntéshozatal, mint egy megújuló webáruház esetén. Egy új létrehozásánál ajánlatosabb a csendes indulást választani, míg egy megújuló webshop esetén a csendes indulás mellett választható a full go. Érdemes tehát átgondolni, hogy az élesítés hogyan történik majd, csendes vagy full go módon.
- Lényeges, hogy SEO szempontból is készítsd fel a webáruházat az indításra.
Nézd vissza a beszélgetésről készült videót!
>>> Ahhoz, hogy az új webáruház készítése gördülékenyen haladjon, ezt az 5 tanácsot érdemes megfogadnod.
>>> 7 tipp ahhoz, hogy megelőzd az IT-fejlesztési projektjeid megcsúszását.