Mobil applikáció fejlesztés: kinek éri meg saját appot indítani?
A kutatások adatai évről évre megerősítik, hogy mára a mobil vált az elsődleges eszközzé, ha a felnőtt lakosság valaminek utánanézne a neten, illetve vásárláshoz is egyre többen használják. A tényt a legtöbb hazai vállalatnál is ismerik és elfogadják, ám ha a mobil applikáció készítés üzleti hasznára, a bennük rejlő lehetőségekre terelődne a szó, sokszor még az alapok is kérdésesek. A 2020-as Ecommerce Expo egyik workshopjának moderátoraként a LogiNet ügyvezetője, Máriás Zsigmond is számos, mobil alkalmazás fejlesztéssel kapcsolatos kérdést kapott. Íme a válaszok.
1. Valóban olyan sokan használják az appokat, hogy megérje egy appshop / mobilshop elindítása?
Feltétlenül. A látogatók 50-60%-a ténylegesen mobilról érkezik az online felületekre, így mindenképpen érdemes az applikáció fejlesztés lehetőségeit kihasználni. Ebben a tekintetben azok az adatok, amelyeket a LogiNet partnereinél látunk, alátámasztják a kutatási adatokban szereplőket. Saját mobil alkalmazás készítésével extra értékesítési csatornát nyithatunk az ügyfeleink telefonján, mindezt a saját márkajelenlétünket erősítő logóval, arculati elemekkel, olyan marketingtámogató funkciókkal, amelyek megháromszorozhatják a konverziók számát, képesek akár 30%-kal emelni a kosárértéket.
Ezek olyan számok, amelyeket saját mobilshop applikáció termékünk, az Mcomapp eredményei igazoltak. Persze itt lényeges, hogy a megtérülés függ az iparágtól, a vállalkozás méretétől, a célközönség korfájától és összetételétől is, de akad még néhány olyan adat, ami miatt érdemes felmérni az app fejlesztésben rejlő lehetőségeinket. Az emarketer 2019-es adatai szerint a mobilon töltött idejük 90%-át appok használatával töltik tulajdonosaik, ráadásul egyre többet vásárolnak is a segítségükkel. A 2019-es ünnepi időszakban az appon keresztül történő vásárlások száma az Egyesült Államokban mintegy 90%-kal növekedett például.
Tippek, tanácsok, esettanulmányok a LogiNet ingyenesen letölthető, 80 oldalas e-book-jában. Töltsd le az "ECOMMERCE NÖVEKEDÉS SIKERKÖNYV"-et a LogiNet honlapjáról ITT.
2. Az applikáció helyettesíti a webshopot?
Ez egy gyakori félelem a mobil alkalmazásokkal kapcsolatban, de a rövid válasz nem: a bejáratott webshopunkat nem lecseréljük egy applikációra, hanem kiegészítjük annak képességeit a segítségével. Ez egy új, ráépülő csatorna lesz online értékesítésünkben, ami ugyanazokkal a termékadatokkal, más e-kereskedelmi eszközeinkkel szinkronizáltan dolgozik.
Amennyiben a mobil applikáció fejlesztés során a cég arculatát összhangba hozzuk a webshopunk megjelenésével, egységes megjelenést, márkaélményt biztosíthatunk, a jobb ügyfélélmény pedig szinte mindig meghálálja magát az értékesítésben.
3. Miért jobb egy mobil applikáció a cégemnek, mint egy „sima mobil webshop”?
Az egyik indokot, ami miatt az értékesítésünk maximalizálásához érdemes a reszponzív webshop mellett applikációt is indítani, már említettük: mobilon az emberek többsége applikációkat használ.
A másik fontos szempont, hogy egy mobil alkalmazás maradéktalanul ki tudja használni az eszköz nyújtotta lehetőségeket. Saját mobilshop applikáció megoldásunk, az Mcomapp például ilyen marketingtámogatást nyújt a lokációs eszközökre, kamerára, push notification lehetőségekre építve, amelyek komoly vásárló-megtartóerőt jelentenek. A mobil applikáció készítésnével így könnyedén építhetjük ki klubrendszerünket vagy hűségprogramunkat, cserélhetjük le egy kényelmes digitális megoldásra a környezetterhelő plasztikkártyákat, az applikáción belül ehhez személyre szabott ajánlatokat és ajándékokat társíthatunk.
A márkához való kötődést növelni fogja a vásárlók mobilján az appok között feltűnő saját logónk, ráadásul biztos, hogy minden felületünk, design megoldásunk mobil eszközre szabott lesz, aminek hála gördülékenyebbé válik a vásárlási folyamat.
Amennyiben az Mcomapphoz hasonlóan az applikáció rendelkezik saját, vagy integrálható analitikai felülettel, ott a számokat figyelve mérni, tesztelni tudjuk akár ajánlataink eredményességét, akár termékeink teljesítményét. A LogiNet saját mobil applikáció terméke esetében a 3X-os konverziós számot és a +30%-os kosárértéket ennek köszönhetően már érintettük, de összehasonlítva a mobil webshopok teljesítményével ez végül megközelítőleg +21%-ot jelent az online árbevétel esetében is.
Ami pedig egy új érv a mobil applikáció fejlesztés, az appshopok mellett: a tavalyi évben a lakossági fogyasztók, kiskereskedelem világa mellett az e-kereskedelmi robbanás a B2B szektort is elérte. Ennek köszönhetően a gyártói, viszonteladói értékesítésnél is egyre fontosabb eszközzé válik a mobil, könnyedén beelőzhetjük versenytársainkat egy appshoppal.
4. Mitől jobb egy applikáció mint egy e-marketplace / e-piactér?
A marketplace megoldások nem véletlenül népszerűek, hiszen sokat adnak: felhasználói élmény szempontjából tesztelt design, sebesség, megbízhatóság, amit egy profi, jól marketingezett kereskedelmi platform biztosít. Azonban ennek is megvan a maga ára: egy e-piactérnél el kell fogadnunk, hogy saját márkánk háttérbe szorul, a vásárló ugyanis a vásárlási folyamat alatt elsődlegesen a piactér brandjével találkozik, így azzal társítja a terméket, amit megvásárolt tőlünk.
Plusz, mivel elsődlegesen a piactérrel áll kapcsolatban az ügyfél, így a marketingben nehezebb élnünk azzal az előnnyel, amelyet a személyre szabott ajánlatok jelentenek. Végezetül ott van a költségek kérdése: bár a piactér használata a legtöbb esetben ingyenes, a sikeres tranzakciók után jutalékot kell fizetni.
Ezek márkaépítés szempontjából fontos kérdések, mindenkinek mérlegelnie kell, hogy ez milyen mértékben, milyen formában éri meg a vállalkozásának. Tegyük fel magunknak a kérdést: ha az e-piacterek jelentenék egyértelműen az e-kereskedelem jövőjét, akkor miért fogtak volna a nagyvállalatok saját mobil applikáció fejlesztésbe?
5. Milyen cégeknek éri meg a mobil applikációt fejleszteni?
A tapasztalatok szerint a mobil applikáció készítése a következő közép és nagyvállalatok esetében jelenthet megtérülő e-kereskedelmi csatornát:
- Olyan iparágban dolgoznak, ahol naponta, hetente, havonta újrarendelik a termékeket, így a mobil app egyszerűsíti, gyorsítja ezt a folyamatot
- Az online vásárlások aránya közel 50%-ot tesz ki, a mobilvásárlók aránya pedig folyamatosan növekszik
- A célcsoportban jelentős tábort alkotnak a fiatalabb vásárlók.Klub és törzsvásárlói program kialakításában gondolkoznak: loyalty app, hűségkártya app kialakítása
- Ezen feltételek leggyakrabban olyan iparágakban teljesülnek, mint az élelmiszer és ital kereskedelem, ruházat és sport, drogéria, illatszer, számítástechnika, gyógyszer és egészségügy, háztartási kisgépek
>>> Mcomapp mobilshop applikációnkról itt olvasható el minden tudnivaló.
>>> Mobilshop applikációnk kipróbálásához ingyenes demóverziót biztosítunk. Ehhez ezen a felületen tud regisztrálni.