Mobil applikáció készítés: miért érdemes meglépni?
Mára a mobil vált az elsődleges kommunikációs eszközzé, amihez a legtöbb hazai kereskedő igazodott is mobilra optimalizált, reszponzív webáruházának létrehozásával, ám arra még csak töredékük reagált, hogy a vásárlók a mobilkészüléken töltött idejük 90 százalékában appokat használnak. Kinek éri meg applikáció készítésbe belevágni? Hogyan lehet az alkalmazást az online értékesítési stratégiába sikeresen beilleszteni? Tippek, tanácsok mobil applikáció készítéshez, hogy az app a vállalkozás e-commerce növekedésének motorjává váljon.
A fejlett országokban 10 felnőttkorúból közel 9 mobilkészülékkel rendelkezik, ami olyan adat, amit a vállalatok sem hagyhatnak figyelmen kívül e-kereskedelmi csatornájuk fejlesztésekor. A legtöbben elkészítették mobilra optimalizált reszponzív webáruházukat, ám jelenleg ez már aligha elégséges a sikerhez.
A mobilhasználati szokások folyamatosan változnak. Az ott eltöltött időnk 90 százalékában appokat használunk, hiszen ezek gyorsabbak, könnyebben átláthatók, kényelmesebbek és funkcionálisabbak, mintha csupán a weboldalakon böngésznénk. A kínálat bőséges: 2020 harmadik negyedévében az elérhető alkalmazások száma meghaladta a 4,8 milliót. S bár a felhasználó zömmel az öt kedvenc appját használja, elsősorban szórakozásra, social felhasználásra, a vásárlás az ügyintézéssel egyre nagyobb arányt hasít ki az alkalmazásokkal töltött időből (15 százalék).
Az okostelefonon történő vásárlás (m-commerce) aránya a hazai piacon is nő (46 százalék ezen keresztül bonyolítja le tranzakcióját; Forrás: eNet). Az adatot közelebbről megnézve a hazai lakosság közel 60 százaléka a mobilra optimalizált reszponzív oldalakon vásárol (2018: 58%), ám a nemzetközi piacokon megindult a vásárlói applikációk (appshop) térnyerése. Egyre több vállalatnál van soron a mobil alkalmazás fejlesztés, és erre a tendenciára a hazai kereskedőknek is érdemes felkészülni.
Miért nem elegendő a mobilra optimalizált „sima webáruház”?
Az online értékesítés maximalizálásához a reszponzív (különböző kijelzőméretekhez igazodó) webáruház már nem elegendő, a vásárló ugyanis egyre inkább olyan extra élményre, olyan hasznos funkciókra vágyik, ami a mobil webshopjában nem feltétlenül érhető el. Miért lehet érdemes applikáció fejlesztésbe belefogni a cégeknek?
- Natív app
Az applikáció kihasználja az okostelefon natív funkcióit: a segítségével építhetünk a kamerára, QR kódokat, vonalkódokat olvashatunk be, felhasználhatjuk a GPS adatokat, hogy a tartózkodási helyhez közeli megoldásokat kínáljunk.
- Kiemelt mobil ügyfélélmény
Az alkalmazás előnyei között említhető, hogy kiemelt mobil ügyfélélményt nyújt: gyorsabb, egyszerűbben kezelhető. S mivel minden design elemet, felületet mobilra tervez a fejlesztő, így kiváló felhasználói élményt is biztosít.
- A felhasználót a kereskedő saját csatornájában tartja
Zavartalan vásárlási folyamatot biztosít az applikáción belül. Nem mellesleg, egy jó applikáció képes együttműködni marketing-szoftvereinkkel, így intelligens eladásösztönző megoldásokkal bírhat (kuponok, upsell, cross sell lehetőségek stb.).
- Push notification
Személyreszabott üzenet azonnal a felhasználók mobilján: rendelési státusz üzenetek, termékelérhetőség az áruházakban, értesítés a megjelölt termék akcióssá válásáról, promóciós ajánlatok küldése, stb.
Az eddigi tapasztalatok alapján a vásárlói appok előnye a bevételi adatokban is megmutatkozik: a LogiNet Mcomapp mobil applikáció termékét használva például mindez 30 százalékkal nagyobb kosárértéket, háromszor magasabb konverziót is jelenthet.
Mobil applikáció készítés: mely vállalatoknak kell lépnie?
Mobil alkalmazás fejlesztésben azon cégeknek érdemes gondolkozniuk, ahol az online vásárlások aránya több mint 50 százalékot tesz ki, erős ügyfélbázissal rendelkeznek, amelyre építve a hűségkártya app lehetősége is felmerült.
A vásárlók szeretik a hűségprogramokat: egy kapcsolódó Nielsen kutatás alapján a törzsvásárlói programokba bevont felhasználók 67 százaléka többet költ és gyakrabban betér olyan boltokba, ahol az ehhez kapcsolódó kedvezményeket fel is tudja használni. A hűségkártya applikációk (loyalty appok) előnye, hogy a telefonról minden egy kattintással elérhető, az alkalmazások rögzítik a vásárlói azonosítókat és bankkártya-adatokat. Nem kell plasztikkártyákkal és nyugtákkal bajlódni, az applikációban jóváíródnak a pontok, elérhetőek a kuponok és a korábbi vásárlások adatai is.
A mobil applikáció készítés azon vállalatoknak is ideális, amelyek olyan iparágban tevékenykednek, ahol rendszeresen újrarendelik a termékeket, hiszen egy ilyen megoldás leegyszerűsíti, gyorsítja ezt a folyamatot. Fontos az is, hogy a felhasználó rendszeresen tudja használni is az alkalmazást, s sokat számít az is, ha a célcsoportban számottevő a fiatal korosztály aránya.
Ezen feltételek leggyakrabban olyan iparágakban teljesülnek, mint az élelmiszer- és italkereskedelem, ruházati és sporttermékek forgalmazása, számítástechnika, drogériák, illatszer, gyógyszer és egészségügyi termékek és szolgáltatások, illetve háztartási kisgépek forgalmazása.
Hogyan egészíti ki az applikáció a bolti hálózatot?
A mobil alkalmazás készítése korántsem jelenti, hogy a cégeknek a meglévő, jól bevált online értékesítési csatornáit le kellene cserélniük. Az applikáció egy új, ráépülő csatorna lesz az online stratégiában: ugyanazokból a termékadatokból dolgozik, mint a webáruház, kiegészíti annak működését és forgalmát, nem pedig felváltja azt.
Az app ráadásul nemcsak az online, hanem az offline jelenlétre is hatással lehet. A bolti értékesítést támogatja például a mobil alkalmazással lehetővé váló vonalkód leolvasás, illetve termékazonosítás, a vásárlók számára elérhetővé váló extra információk (plusz termékinfó, tartalom, blog, rating), a navigáció (térképes, legközelebbi bolt kereső, in-store navigáció), hűségkártya digitalizáció, illetve személyre szabott ügyfélélmény (kedvenc termékek, bevásárló listák, kedvenc bolt feltöltése, letölthető számlák).
Hogyan érd el, hogy letöltsék és használják a mobil applikációt?
Az applikációnak olyan extra élményt, olyan hasznos funkciót kell nyújtania, ami a mobil webshopban nem érhető el. Ide tartozik például, ha az app egyedi ajánlatokat nyújt, hozzáférést kínál a limitált kiadású termékekhez. A vásárlók kuponokat, exkluzív ajánlatokat, klubtagságot, törzsvásárlói programot kapnak kézhez, illetve push üzenetekkel segítik a választásukat (rendelési státusz üzenetek, termékelérhetőség az áruházakban, értesítés a megjelölt termék akcióssá válásáról, stb.).
Hogyan ösztönözd az ügyfeleket a mobil applikációd rendszeres használatára? Hogyan kösd össze a bolti és az app-élményt? Milyen élményfunkciókat kínálj a vásárlóidnak, amelyek a boltban, vagy otthon is hasznosnak bizonyulnak?
További tippeket, tanácsokat, esettanulmányokat a LogiNet ingyenesen letölthető e-book-jában, az Ecommerce növekedés sikerkönyvben találhatsz.