Modern kinézetet, új funkciókat kapott az eKönyv új webshopja

E-könyv csomagajánlat és előfizetési szolgáltatás a webáruház új szolgáltatásai között

A hazai e-könyv-piac legnagyobb szereplője, az eKönyv webshopja 2021 augusztusában élesedett a LogiNet fejlesztésében. A webáruház reszponzívvá vált, új designt kapott és olyan funkciók jelentek meg, amelyek kiszolgálják a felhasználók és a kiadók igényeit. A Logishop webshop moduljaira építkezett projekt sajátosságait, kihívásait esettanulmányunkban mutatjuk be.


Előzmények

Az eKönyv Magyarország Kft. 2010-ben alakult a Libri-Shopline Nyrt. (korábban Bookline.hu) és a Líra Könyv Zrt. közös leányvállalataként azzal a céllal, hogy megoldást találjon a digitalizált tartalmak hatékony terjesztéséhez, ezáltal az olvasás népszerűsítéséhez. Az alakulást követően egy német, majd egy cseh szoftvert használt a vállalat a webshop működtetéséhez. Az egyre növekvő licencdíjak, illetve az, hogy a speciális igényeket nem tudta megfelelő gyorsasággal megjelentetni a licencelt oldalon, váltásra késztette a céget, mint ahogy a külföldi partnerrel szembeni kommunikáció sem támogatta a fejlődést.

Az eKönyv az új webshop kialakítását egy magyar fejlesztőcéggel kívánta meglépni. A komplex egyedi fejlesztésben meglévő tapasztalatok és a mobil app jövőbeni integrációjának lehetősége miatt a LogiNetre esett a választás.


Célok és kihívások

Az eKönyv az új webshopját több olyan szolgáltatással kívánta bővíteni, amely a felhasználók, illetve a könyvkiadók igényeire ad választ. 

Bár többen azt gondolnák, hogy az e-könyvek vásárlói körében a fantasy és a krimi a legnépszerűbb téma, az eKönyv statisztikái nem ezt mutatják. A romantikus regények fogynak a legjobban, ezen kategórián belül is a Júlia, a Romana romantikus füzetek digitális kópiái vezetik az eladási toplistát. A vásárlók ugyanis mintegy 70 százaléka nő, akik jellemzően a 30-50 éves korosztályból kerülnek ki.

Elsőként a hazai piacon, ekönyv könyvcsomagokat kívántak létrehozni, illetve negyedéves-féléves előfizetési szolgáltatás lehetőségét biztosítani, ami akár egy speciális olvasói szegmensre, akár egy meghatározott kiadó termékeire is igénybe vehető. Emellett tervbe vették a különböző kupontípusok bevezetését is.

A kiadók számára lehetővé kívánták tenni az e-könyvek tömeges feltöltését, ami komoly könnyebbséget jelentett volna a korábbi, egyesével történő feltöltéssel szemben. Áttekinthetőbbé kívánták tenni a kiadók számára a statisztikákat, illetve optimalizálni az elállások kezelését. 

A projekt különlegességét adta, hogy a webáruház virtuális terméket értékesít (e-könyv), ezáltal több olyan tényezőt kellett figyelembe venni, amely fizikai termékek esetében nem fordul elő. Így például nincs kiszállítás, ami egy papírkönyv esetében beletelhet néhány napba, illetve az e-könyvek vásárlás után azonnal "átvehetők", azaz letölthetők. 

A termék digitális jellegéből fakadóan az elállások kezelését is optimalizálni kellett. A jogszabály értelmében a teljesítés - azaz az e-könyv letöltésének - megkezdésétől kezdve a vásárló már nem állhat el az ügylettől.


Megoldás

Az eKönyv mobilbarát webshopjának fejlesztése - amely a LogiNet felügyelete alatt alvállalkozókkal történt - 2020 augusztusában indult. A projekt főbb kihívásaira adott válaszok: 

1. Virtuális termékek kezelése

  • Azonnali hozzáférést kellett biztosítani a letöltött tartalmakhoz, amelyeket meghatározott védelemmel kellett ellátni, hogy mások ne férhessenek hozzá.

2. E-könyvek másolásvédelme

  • A webshopban három különböző e-könyv formátum közül választhat a felhasználó: PDF, ePUB és Mobi. (Ha számítógépen, vagy nagyobb képernyővel rendelkező eszközön kíván szakkönyvet olvasni, a PDF-et ajánlott választani, ha mobil eszközökön olvasna, az ePUB formátum a legjobb, míg a Mobi formátumot kizárólag az Amazon Kindle e-könyvolvasóval rendelkezőknek érdemes letölteniük.)
     
  • A három formátum a korábbi webáruházban is adott volt, amelyet DRM technológiával (Digital Rights Management, másolásvédelem) láttak el. A file-ban digitálisan kódolják a vásárló nevét és a vásárlás tranzakció-azonosítóját - a vízjelhez hasonlóan -, így ha a legálisan vásárolt példányt illetéktelenül terjesztik, akkor könnyű visszakeresni, hogy honnan származik a kópia.

3. Adatbiztonság, migráció

  • A korábbi webshopban meglévő 30 ezer e-könyv migrálása gördülékenyen folyt, mint ahogy a mintegy 16 ezer regisztrált felhasználó feltöltése is. ERP-vel (vállalatirányítási rendszer) ugyanis nem rendelkezik az eKönyv, mivel a webshop sajátosságaiból fakadóan nincs fizikai készletezés, logisztikai probléma, amit onnan kellene kiszolgálni. A felhasználók esetében a jelszavakat biztonságosabb adatvédelemmel látta el a LogiNet.

4. Rendszerek integrációja

  • A Logishop webshop termékünk gördülékeny integrációt tett lehetővé a számlázó (számlázz.hu) és fizetési rendszerekkel (Global Payments fizetési megoldás).
     
  • A Logishop révén számos új, hasznos funkció került be az eKönyv webshopjába.

5. Reszponzív nézet

  • Az eKönyv webshop korábban nem volt mobilra optimalizálva. A jelenlegi design optimálisan kiszolgálja a növekvő mobil felhasználói bázist: reszponzív mobil, tablet és desktop nézettel rendelkezik.

6. Újfajta szolgáltatások kialakítása

  • Csomagajánlat: Az eKönyv a külföldi példák alapján csomagajánlat nyújtásával (pl. 7. osztályos csomag) bővítette kínálatát, amelyre mind a felhasználói, mind a kiadói oldalról mutatkozott igény.
     
  • Előfizetés: Az e-könyvek vásárlói körében a romantikus regények számítanak a legnépszerűbb termékeknek, ami abból is adódik, hogy a vásárlók mintegy 70%-a nő, zömük a 30-50 év közötti korosztályból kerül ki. Őket célozzák meg a különböző előfizetésekkel (pl. Júlia, Romana), Így a vásárlóknak nem kell minden egyes lapszámot külön-külön megvásárolniuk, hanem az előfizetés megvásárlásával folyamatosan hozzáférnek az újonnan megjelenő lapszámokhoz is. Az előfizetéssel elérhető termékek köre idővel bővülne: az elképzelések szerint hamarosan más kiadók kiadványai is felkerülnének a listára.
     
  • Vásárlásösztönző elemek beépítése: Az eKönyv több kupon típus bevezetését tervezte, így például fix áras vagy százalékos kedvezményt biztosító kupon, kiadói kupon, konkrét felhasználóhoz köthető, adott kategóriára vonatkozó kupon elérésére nyílt volna lehetőség. A kereskedő végül a Logishop webshop által nyújtott kupon lehetőségeknél maradt.

7. Termékszűrők és keresés lehetősége

  • A Logishop webshop rugalmas testreszabhatósága a termékszűrők és keresők tekintetében is megmutatkozott. A termék listát rendezni lehet ár szerint (csökkenő/növekvő), könyvcímek ABC szerint, illetve dátum szerint (legfrissebb, legrégebbi). A terméklistát szűrni lehet akciós termékre, kiadók neve szerint, ár szerint (tól-ig érték beállítható), szabadszavasan. 

8. Kiadók (viszonteladók) számára nyújtott fejlesztések, kényelmi funkciók

  • Statisztikák: A kiadók az összes olyan statisztikát lekérdezhetik, letölthetik, amelyek a kiadójukra, kiadói csoportjukra vonatkoznak.
     
  • Tömeges e-könyv feltöltés: A kiadók számára lényeges könnyebbséget jelent, hogy az egyes e-könyveket nem egyesével, hanem tömegesen tudják importálni, amire korábban nem volt lehetőségük.

Eredmények

Közel egy éves fejlesztést követően 2021 augusztusában élesedett az eKönyv új webáruháza, amely a felhasználói igényeknek megfelelő, modern, esztétikus designnal rendelkezik.

Mobilra optimalizált kinézetet, új funkciókat kapott az eKönyv új webshopja

A felhasználóknak lehetőségük van beleolvasni az ekönyvekbe, több szempont szerint szűrhetik a webshop kínálatot, hogy minél gyorsabban megtalálják a keresett terméket.

Mobilra optimalizált kinézetet, új funkciókat kapott az eKönyv új webshopja

 A regisztrált felhasználók listát készíthetnek kedvenceikből, értékelhetik a terméket, illetve megoszthatják azt a közösségi médiában.

Mobilra optimalizált kinézetet, új funkciókat kapott az eKönyv új webshopja


Jövőbeni tervek

Az eKönyv új webshopját pozitívan fogadták a felhasználók. A visszajelzések alapján gyorsan megszokták az új felületet, az új funkcióktól pedig komoly előrelépést vár a vállalat.

Az eKönyv digitális fejlesztése tovább folytatódik: tervben van a mobil applikáció készítése is, továbbra is a LogiNettel együttműködve.

"A LogiNettel szeretünk együtt dolgozni, rugalmasan reagálnak a felmerült igényekre, problémákra. A hosszútávú fejlesztéseket is a LogiNettel képzeljük el. Több évre szóló víziónk van, amelyre alapozva bővíteni szeretnénk az együttműködés kereteit a mobil app kialakításától kezdve a további partnerek esetleges bevonásáig."

 - Csordás-Takács Attila, az eKönyv Magyarország Kft. ügyvezetője
 

Új digitális megoldásban gondolkodsz? Megújítanád régi webshopod? Segítünk a céged igényeire szabott, egyedi megoldások fejlesztésében. Keresd munkatársunkat ingyenes konzultációért!