Növekedés új csatornával? Applikáció fejlesztéssel lehetséges!
Ma már a hazai piacon sem kérdés: a növekedéshez ki kell használni vásárlóink eléréséhez az online csatornákat is. Milyen iparágakban, milyen mérettől érdemes applikáció fejlesztésbe fogni? Milyen tapasztalatokat szereztek a mobil alkalmazás irányába elmozdult kereskedők? Ez volt a témája az Ecommerce Hungary és a LogiNet meetupjának október 14-én a D18 Cafe & Bárban, ahol szakértők és a hazai piac meghatározó szereplői járták körül a mobil applikációban megbúvó lehetőségeket, kihívásokat.
Technológiáról és mobil piaci trendekről Máriás Zsigmond, a LogiNet ügyvezetője mesélt az est társszervező szakértőjeként, míg az applikációval kapcsolatos tapasztalatait Szomolányi Márk, az Auchan Digitalizációért és Internetes Kereskedelemért felelős vezetője osztotta meg a résztvevőkkel. Az este végén kerekasztal beszélgetés adott lehetőséget a vélemények ütköztetésére, ahol az Auchan és a LogiNet képviselője mellett Bónis Tamás az Ingatlan.com, Patai Zoltán a Netpincér, Szőts Áron a Bortársaság részéről fejtette ki gondolatait. A beszélgetést Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke moderálta.
Mobil alkalmazás készítéssel az ügyfelek hatékonyabb eléréséhez
A digitalizáció és a Mobil First trend következtében teljesen átalakultak a vásárlói szokások és elvárások az elmúlt pár évben. Míg korábban a kényelem ügyfélszinten egyenlő volt a „mindent egy helyről vásárolva” elvével, addig mára ezt felváltotta a „mindent, bárhonnan, minél hamarabb megvásárolva” igénye. Ez lett az omnichannel értékesítési folyamatok világa, ahol a vásárlóink egyformán igénylik a testre szabott kiszolgálást fizikai üzletünkben, weboldalunkon és mobil alkalmazásunkban. A lényeg, hogy kedvük szerint bárhonnan elérjék, megrendelhessék, amit keresnek.
Ehhez az elérhető eszközök sorában a legújabb megoldást az appshopok (vásárlói applikációk) jelentik, amelyek az értékesítés bevált, speciális szerepkörrel rendelkező eszközévé váltak a legfrissebb adatok szerint. Máriás Zsigmond, a LogiNet ügyvezetőjének nyitó előadásából kiderült: a trendek azt mutatják, hogy az applikációk értékesítési eredményessége növekszik. A mobilról érkezők aránya folyamatosan emelkedik a teljes online forgalomra vetítve is, és az okostelefonok az eladásokban is kezdik beérni az asztali gépek arányát. Érthető, ha legtöbben fontos új csatornát látnak az appokban, és mobil alkalmazás fejlesztésbe kezdenek.
Applikáció fejlesztéssel a kiemelt mobil ügyfélélményért
Természetesen nem arról van szó, hogy az app egyeduralomra törne, hanem a többi online felületet kiegészítve, az ügyfélélmény javításán keresztül éri el, hogy ügyfeleink többet vásároljanak bárhonnan, bármikor. Ugyanis míg a reszponzív, mobil webshop megoldások az új forgalom megszerzésében lehetnek erősebbek, addig a mobil applikációk a tapasztalatok szerint a már megszerzett vásárlók megtartásában, azok újbóli vásárlásra ösztönzésében jeleskednek.
Ehhez építenek a mobileszközök kameráira, GPS és üzenetküldő funkcióira, amelyek segítségével push értesítésekkel, helyszínhez kötött üzenetekkel, kód scannelésekkel és még számtalan más lehetőséggel színesíthetjük az ügyfélélményt. Ezekre a megoldásokra építve olyan felhasználási módokkal egészíthetjük ki appshopunk funkcióit, mint a digitális hűségkártya vagy egy bolton belüli támogató eszköz.
Máriás Zsigmond ugyanakkor leszögezte: az adott cég iparágától, célközönségétől, kínálatától is függ, hogy kinek mennyire éri meg ténylegesen az applikáció készítés. A fejlesztési igények miatt ez a közép- és nagyvállalatok esetében lehet reális lehetőség akkor, ha az értékesítésben megközelítőleg 50 százalék az online részaránya. Illetve az is szerencsés, ha a célcsoportok között számottevő a fiatalok aránya. Szintén fontos szempont, hogy a vállalkozás termékeit rendszeresen vásárolják a fogyasztók, hiszen ez ad okot számukra a mobilapp letöltéséhez.
Lehet-e egy mobil alkalmazás költségeinek várható megtérülését számszerűsíteni?
Igen, a LogiNet készített ugyanis ehhez egy kalkulátort, ahol a forgalomadatokat megadva kiszámolhatjuk, mennyi haszon keletkezne a mobil applikáció készítésével a cégünkben.
Milyen gyakorlati tapasztalatai vannak az értékesítésben az applikációval rendelkező cégeknek? Erről beszéltek a saját iparáguk olyan meghatározó képviselői, mint az Auchan, az Ingatlan.com, Netpincér és a Bortársaság.
Az Auchan mobil applikációval kapcsolatban Szomolányi Márk, az áruházlánc digitalizációért és internetes kereskedelemért felelős vezetője egyértelműen pozitív tapasztalatokról számolt be. Az alkalmazás gyorsította, kényelmesebbé tette az online bevásárlásokat, ami meghálálta magát a forgalomban is. Nem mellékesen az applikáció konverziók tekintetében is sokszoros eredményességgel működik, összehasonlítva például a mobil webshoppal. Amennyiben arányaiban nézzük az e-commerce bevételeket, hasonló eredményre jutunk: az app részesedése nagyobb a teljes bevételből, mint a mobil webé.
Hasonlóan kedvezően nyilatkozott a mobil applikációjukról Patai Zoltán a Netpincértől, aki szintén a megoldás gyorsaságát emelte ki, mint fontos eszközt a visszatérő vásárlások számának növeléséhez. Az Ingatlan.com képviseletében Bónis Tamás a sort azzal egészítette ki, hogy az alkalmazások jó terepet jelentenek akkor is, ha egy vállalkozás költséghatékonyan szeretne új ötletek bevezetésével kísérletezni. A beszélgetés résztvevői részéről szintén az app fejlesztés melletti érvként hangzott el, hogy egy piacvezető cégnek szinte "must have" eszköz az applikáció, hiszen ez is egy eszköze a versenyelőny fenntartásának.
A Bortársaság képviseletében a beszélgetés során Szőts Áron ugyanakkor azt hangsúlyozta ki: amennyiben hozzájuk hasonlóan egy márka a személyes kapcsolatot, az exkluzív kiszolgálást - ami a bor választásának, vásárlásának sajátja - az értékesítés és a brand sarokköveként kezeli, nem feltétlenül kell applikáció készítésre áldoznia. Ilyen területeken szerinte a maradéktalan ügyfél-elégedettséghez elegendőek lehetnek a már eddig is használt csatornák.
Fotók: Ecommerce Hungary