Sikeres növekedés az e-kereskedelemben: így csinálják a piacvezetők

Milyen stratégia tartja pályán az eMagot, a Bookline-t, és az eCipőt?

Az online értékesítési csatornák kiaknázása ma vitathatatlanul kulcsterület, amennyiben egy vállalat maximalizálni akarja bevételeit. A megvalósításhoz mégis nehéz általánosan alkalmazható alapelvekre bukkanni. Ugyanis a gyakorlatok cégméret, iparág, értékesített termékek, célcsoport mentén teljesen eltérhetnek. Vagy mégis vannak közös pontok a legnagyobb piaci szereplők megoldásaiban az e-kereskedelem terén? Melyek lehetnek ezek? Hogyan befolyásolhatja mindezt az IT csapatunk gondolkodásmódja? Milyen fejlesztésekkel támogatható a kivitelezés? Az idei Ecommerce Expo kerekasztalbeszélgetésén erre keresték a választ az eMag, a Bookline és az eCipő képviselői, míg a kapcsolódó fejlesztési kérdéseket Máriás Zsigmond, a LogiNet ügyvezetője válaszolta meg.


A kerekasztal téma szakértői:


A legfontosabbak röviden, amire a piacvezetők és az IT szakértő szerint szükségünk lesz növekedésünk fenntartásához:

  1. Ügyfélfókusz, kiemelkedő ügyfélkiszolgálás
  2. Megtalált és kiaknázott piaci rés
  3. Tervezettség, hatékonyságnövelés
  4. Digitalizáció, amellyel mindezt tehermentesíthetjük – ezen a téren sokat számít az IT partner gondolkodásmódja is!

Lássuk mindezt részletesen is, a beszélgetést követve!


Sikeres e-commerce növekedési stratégiák a legnagyobb piaci szereplőktől


Növekedés és e-kereskedelmi megoldások: hogyan függnek össze, miként erősíthetik egymást eltérő iparágakban

A növekedési stratégiák és az azt támogató e-kereskedelmi megoldások kérdéseihez elsőként Papp Máté, az eMag Marketplace managere szólt hozzá. Kiemelte, ezen a téren a legfontosabb feladatot számukra az jelenti, hogy a lehető legtöbbet kihozzák azokból a lehetőségekből, amelyek az Extreme Digitallal közös fúzióból származnak. Ennek érdekében mind a mai napig visszatérnek egy egyszerű alapelvhez: a vásárló az első.

Emlékeztetett: az 1000 milliárd forintos magyar e-kereskedelmi forgalomnak jelenleg közel 50%-a külföldi oldalakon keresztül bonyolódik. Ezért céljuk, hogy az egyesüléssel megnövekedett erőforrásokra építve kihívójává váljanak a nagy külföldi piactereknek. Szeretnék az országból kiáramló költések minél nagyobb szeletét kihasítani, itthon tartani, ezzel táplálva növekedésüket.

Az ehhez használt e-kereskedelmi csatornák kapcsán természetesen az eMag helyzete sajátos, hiszen e-piactérként önmaga a digitális megoldás. Ebben a tekintetben a sikerhez két fontos tényezőt emelt ki Papp Máté. Az első, hogy az e-marketplace olyan win-win konstrukció, amelyet egyszerű használni. A vállalat komplett marketplace csapata azon dolgozik, hogy segítse a partnerek értékesítését. A termékeket az ország legforgalmasabb web-plázájában helyezik el ügyfeleiknek, megpróbálják céljaikat megérteni, majd ezeket konverziók formájában támogatni. A másik fontos erősség ezen a téren, hogy partnereiknek lehetőségük van egyszerűen, a rendszeren keresztül belépni más, külföldi országok piacára is, ahol az eMag jelen van.


Az eCipő részéről Janositz Johanna arról mesélt, miként lehet online betörni a magyar piacra egy olyan termékkel, amelyről azt gondolnánk, nem annyira szívesen vásárolják meg az emberek a neten keresztül.

A lengyelországi eobuwie.com.pl hazai leányvállalatának mindössze két év kellett, hogy piacvezetővé váljon. Ehhez a marketing vezető szerint több feltételnek kellett teljesülnie. Megtalálták azt a piaci rést, ami megkülönbözteti őket a versenytársaktól: páratlan termékkínálatot biztosítanak, tisztában vannak azzal, hogy a magyar vásárlók ár-érzékenyek, így mindezt jó áron teszik elérhetővé, kiemelten kezelik az ügyfélszolgálati munkát, valamint olyan szolgáltatásokat nyújtanak, amelyeket a versenytársak nem. Utóbbinál a 30 napos visszaküldést, valamint a 24 órán belüli kiszállítást emelte ki.

Amit külföldről a magyar piacra érkező vállalatoknál a sikeres munka előfeltételeként Janositz Johanna kiemelt: fel kell készülni arra, hogy a magyar fogyasztóvédelmi előírások sokszor szigorúbbak, mint más piacoké. Ezt fel kell mérni, alkalmazkodni kell, ahogy az adott ország vásárlói igényeihez is.


A Libri-Bookline képviseletében Kovács Péter arról mesélt, hogy miként lehet a növekedést egy olyan speciális piacon fenntartani, amely stagnál vagy épp zsugorodik. Mindezt ráadásul több, párhuzamosan fenntartott márkával.

A társaság vezérigazgatója a beszélgetés során felidézte, a vállalat jelenlegi sikeréhez elengedhetetlen volt az online jelenlét, hiszen a könyvpiacot is sújtó recesszió miatt 2008 után az eredendően könyves márkaként induló Bookline kibővített webáruházi formában élt túl Shopline-ként. Ahogy Kovács Péter fogalmazott, adott volt egy jó brand, a logisztika, a tudás, így adta magát a megoldás. Később, ahogy a piac megnyugodott, visszatértek az eredeti profiljukhoz.

A párhuzamosan fenntartott Libri és Bookline márkák meglátása szerint nem zavarják egymás növekedési kilátásait, hiszen ügyelnek arra, hogy széthúzzák a pozicionálásukat a marketing segítségével, teljesen más közönséget szólítva meg. A szakember szerint a sikeres döntésekhez számukra a legfontosabb eszközt a tervezés és a felmérések jelentik. A táraságnál minden lépést komoly előkészítőmunka után tesznek meg, márka- és olvasásikutatásokat végeznek, informatikai és logisztikai tervezéseket folytatnak.

A Bookline vezérigazgatója szerint a piacuk speciális megközelítést kíván a növekedés fenntartásához, ugyanis nem nő se a népesség, se az olvasók köre: amennyiben valaki fejlődni szeretne, és ehhez a piac méretét nem növelheti, akkor a hatékonyságot kell fokoznia, jobbá kell válnia a szolgáltatások terén.


A mobil alkalmazás térnyerése is mutatja, a kereskedőknek ebbe az irányba kell elmozdulniuk


Megvalósítás IT fejlesztőpartnerrel: a szakértői szemlélet, hozzáállás ugyanúgy lényeges, mint a szakmai tudás

A bővüléshez lényeges e-kereskedelmi rendszerek IT fejlesztési kérdéseit Máriás Zsigmond vette sorra a LogiNet részéről a beszélgetés során. Ügyvezetőnk szerint, amiben minden vállalat nagy hasznára válhat egy jó web- és mobilfejlesztő cég, az a már említett hatékonyságnövelés. A cégek esetében ugyanis nem elég bővülésre törekedni, meg kell teremteni a feltételeket ennek kiszolgálására is. Amennyiben ez gyorsan történik, sokszor nem állnak rendelkezésre az erőforrások. A digitalizáció, az e-kereskedelmi eszközök ebben tudnak segíteni: képesek gyorsítani, tehermentesíteni a szolgáltatásainkat, az automatizációnak hála növelik a hatékonyságot.

Mindez ráadásul kis lépésekben is fejleszthető: akár csak egy vállalatirányítási, szállítási vagy logisztikai program bekötésével is átláthatóbbá, tervezhetőbbé válhat például a készletezés. Ennek köszönhetően több vásárlót tudunk kiszolgálni egységnyi idő alatt, mondjuk egy csúcs idején.

A LogiNet ügyvezetője szerint ehhez technológiák terén két fontos trendet kell 2020-ban is szem előtt tartani. Az egyik továbbra is a mobil applikációk térnyerése. Jelenleg a világ teljes internetforgalmának több mint fele bonyolódik mobileszközről, míg a 2019-es adatok szerint ezek tulajdonosai idejük 90%-ában appokat használnak. Ezeket a megoldásokat azért fontos kiaknázni, mivel akárcsak a LogiNet saját mobilshop applikációja az Mcomapp, kiemelkedően jók a megszerzett vásárlók megtartásában, a további vásárlásra ösztönzésben.

Ehhez kapcsolódó további trend a UX design módszertanának alkalmazása a felhasználói szokások figyelembevételével a webshopok, applikációk tervezésekor. Ugyanis ahhoz, hogy ezeket használják is a látogatók, tervezésükkor érvényesülniük kell a felhasználói élmény elvárásainak is.

Ahhoz, hogy mindez megtérülő e-kereskedelmi rendszerekben öltsön testet a megvalósítás során Máriás Zsigmond szerint az is lényeges, hogy milyen az IT partner gondolkodásmódja. Az eredményességhez ugyanis speciálisan proaktív szakértői munkára lesz szükség. A projekten dolgozó fejlesztőknek, tanácsadóknak, managereknek nemcsak azt kell érteniük, mit kell megvalósítani, azt is tudniuk kell, hogy a céljait hogyan érné el az ügyfél, mi a motivációja. Így lehet az üzleti célt fejlesztéssé formálni, ennek szellemében élhetünk javaslatokkal, optimális megoldásokkal a szoftvereknél, hogy azok használatuk során végül teljesítsék a megfogalmazott elvárásokat.

Szakértői segítséggel terveztetné meg, építené fel a vállalkozása bővülését szolgáló digitális értékesítési csatornáit? Bízza a feladatot a magyar piac e-kereskedelmi specialistájára, a LogiNetre! Kérjen személyre szabott ajánlatot munkatársainktól kapcsolati űrlapunk kitöltésével, ide kattintva!


A felhasználói élmény tervezés a B2B webáruházak esetében is kulcsfontosságú


Ecommerce Expo 2020 – az ország legnagyobb e-kereskedelmi seregszemléje
Akik rajta tartják a szemüket az e-kereskedelem világát érintő legfontosabb trendeken, technológiai megoldásokon, azoknak nem kell külön bemutatni az Ecommerce Expót. Magyarország legnagyobb ilyen rendezvényén ugyanis évről-évre találkoznak a terület legfontosabb megrendelői és kivitelezői, az újdonságok megismeréséről pedig több színpadon, változatos témákat érintő előadások, beszélgetések és workshopok gondoskodnak. 2020-ban egész pontosan 40 előadásra és 3 workshopra ülhettünk be.