Milyen a jó szoftver design? III. rész

10+1 UX-UI jellemző, amely hatékonyan készülő, kiváló minőségű, sikeres termékhez vezet.
Máriás Zsigmond

Máriás Zsigmond

CEO, IT fejlesztési specialista

A ux és ui design témájában rengeteg módszertani cikk és esettanulmány elérhető, azonban kevés olyan cikkel találkoztunk, ami a fejlesztési projekt sikerét a design szempontjából közelíti meg.

Milyen tehát a jó design szoftveres szemmel? Olvassátok el 10+1 gyakorlati jótanácsot és hüvelykujj szabályt összeszedő cikksorozatunk harmadik részét.

A jó ux deisgn további fontos jellemzőivel ismerkedhetsz meg a cikksorozat első és második részében.

A backoffice felületekre is koncentrál

A jó design nemcsak az ügyféloldalra koncentrál, hanem kitér a backoffice területekre is. Rengetegszer tapasztaljuk, hogy ezek a részek egész egyszerűen kimaradnak a designból. Sok esetben a megrendelői oldalnak is kevésbé izgalmas ez a rész, ezért kevesebb figyelmet kap, szinte mindegy milyen lesz, a back office majd megtanulja. Ez a hozzáállás azonban elfelejti azt, hogy az adminisztrátorok a rendszer kulcsfelhasználói. Gondoljunk bele, ha a termékünk egy drága humán erőforrás munkáját teszi kényelmessé, elég sok költséget is megtakaríthat.

  • Ha a szoftver könnyebben és gyorsabban használható, akkor kevesebb munkaerő szükséges.
  • A jó termék segít a munkavállalók megtartásában, akiket az is motivál, ha hatékony és hasznos munkát végezhetnek.
  • Egy könnyen megtanulható rendszer használatához kevesebb képzés kell, a szervezet így kevésbé lesz érzékeny a fluktuációra.

Jól látható, hogy egy rendszerben a jól kialakított backoffice rendkívül előnyös, mégis rengeteg esetben kimarad. Ez sok esetben nem a designerek hibája: ha ez nem prioritás, nem rendelkezik büdzsével, akkor a dolog a „jól van az úgy” zsebbe kerül, amely frusztrált munkatársakat és jövőbeni óriási és méregdrága redesign projektet hoz.

  • Dedikáljatok időt és büdzsét a backoffice felületek megtervezésére!
  • Ugyanazzal a módszertannal, a végfelhasználók bevonásával tervezzétek meg a rendszert, mint a végfelhasználók felületeit!

Strukturált

A jó design logikusan felépített, kifejezően annotált, könnyű megtalálni benne a funkciókat és folyamatokat. A kódolás szempontjából lényeges dolgok – méretek, színek, breakpointok – jól dokumentáltak, egyszóval nem szükséges a designert kérdezgetni, hogy mi merre van. Egy jó designer tudja, mit szoktak kérdezni a fejlesztők, ezért eleve úgy építi fel a designt, hogy ezekre azonnal válaszokat kapjanak.

  • Legyen elvárás egy öndokumentáló struktúra! Ha erre jó ránézni és egyértelmű, hogy mi hol van, akkor jól dolgoztatok!
  • Legyen dedikált dokumentációs rész a styleguide-ban, ahol a méretek, színek, számok, betűtípusok stb. szerepelnek!
  • Ha túl sok a kérdés, félreértés, akkor valami nem jó.

Szép és modern

A jó design szép, jó ránézni, megfelel az aktuálisan jellemző design trendeknek. Nem azért, mert szolgai módon követni akarja azokat, de minden időszaknak van egy jellemző, akkor modernnek számító vizuális nyelve: ez nyilván más volt 2008-ban, 2015-ben és más 2022-ben. Ha az általunk piacra dobott szoftver ettől nagyon eltér, a felhasználók úgy fogják érezni, hogy valami nem oké. Példaként vegyük a SourceGuardian oldalát, amely a PHP programnyelvhez készült forráskód-titkosító megoldás, tehát egy fejlesztőeszköz. 2023-ban így néz ki:

Ma ezt nem érezzük naprakésznek és ügyfélként elgondolkozunk azon, hogy ez a termék kompatibilis-e a jelenlegi verziókkal, működik-e a cég, amely ezt fejlesztette. Ha ezt összehasonlítjuk a Blackfire vagy a ConfigCat oldalával akik szintén fejlesztőeszközöket gyártanak, ugyanezek a dilemmák nem merülnek fel bennünk, egyszerűen érezzük, hogy ők itt és most foglalkoznak a weboldalukkal, bizalommal vásárolhatunk tőlük.

Az igazán jó design úgy tud egyedit nyújtani, hogy mégis illeszkedik az aktuális trendekhez. Nem tagadjuk, talán ehhez a ponthoz a legnehezebb tippeket adni, mert ez már az erősen szubjektív kategória

  • Válasszatok olyan designer csapatot, akik megfelelő referenciákkal rendelkeznek!
  • Ha a designra ránézve úgy gondoljátok, hogy illeszkedik abba a vizuális összképbe, amit a weben és a mobilunkon tapasztalunk, akkor az jó, ha még szépnek és különlegesnek is látjátok, akkor nagyszerű!

+1. Szakértő módon mutatják be

A fentiek igazolják, hogy a design készítés során számtalan olyan szempont megjelenik, amely a külső szemlélők, a steakholderek számára nem triviális és nem azonnal értelmezhető. Emiatt biztosak lehettek abban, hogy az átadott design néhány eleme mögött a döntéshozók nem fogják látni a miérteket. Emiatt elengedhetetlen, hogy a steakholderek először szakértői támogatással találkozzanak a designnal.

Nem érdemes csak átküldeni nekik, hogy mondják el a visszajelzéseiket. Egy rövid demo, illetve a kulcsfontosságú elemek szóbeli magyarázata nagyon sokat segít abban, hogy a kulcsszereplők értsék a design mögött rejlő miérteket. Ez egyben lehetőséget teremt arra is, hogy a designt úgy mutassátok be, hogy a felhasználók érezzék az elemek valódi méretét és egymáshoz való viszonyát.

Biztosan ti is találkoztatok már azzal a helyzettel, amikor a kész szoftver elkészülte után derült ki, hogy a döntéshozói oldal nem gondolta, hogy egy-egy elem nagyon széles vagy magas lesz, esetleg görgetni kell majd a böngészőben egy-egy fontos információ eléréséhez. Designerként és megrendelőként is érdeketek, hogy pontosan átadjátok és értsétek, hogy mi szerepel a designon. A jó designhoz az üzleti oldallal való értő interakció nemcsak a bemutatásnál, hanem az igényfelmérésnél is nagyon fontos. A design ugyanis funkciókat tesz fel a különböző képernyőkre, és ezek kitalálásához kell az a workshopos közeg, amelyben a designer csapat együttműködik a többiekkel.

  • A designerek legyenek jelen az igényfelmérésnél, vagy ha a közeg olyan, akkor service design szolgáltatás keretein belül akár facilitálják is azt!
  • A főbb design mérföldköveket a stakeholderek jelenlétében, prezivel adjátok-vegyétek át, ahol van lehetőség kérdezz-felelekre!
Ha szeretnél kimagasló digitális megoldással a piacra lépni, vagy szeretnél többet kihozni webes vagy mobil alkalmazásodból, UX designer szakembereink és tanácsadóink a segítségedre vannak. Szoftverfejlesztő cégként teljes körű IT szolgáltatást nyújtunk, a tervezéstől a megvalósításon át az üzemeltetésig és supportig. Vedd fel a kapcsolatot szakértőinkkel, hogy közösen megtaláljuk a legkedvezőbb megoldást!
Máriás Zsigmond

Máriás Zsigmond Máriás Zsigmond LinkedIn profilja

CEO, IT fejlesztési specialista
Az ügyvezetői munka mellett termékfejlesztéssel, innovációval és üzletfejlesztéssel foglalkozik. Technológiai érdeklődését egyetemi óraadóként és rendezvények rendszeres előadójaként kamatoztatja.