10+1 UX tipp konverziónövelésre, amit karácsony előtt még kijavíthatsz
Az ünnepi készülődés során a látogatók zöme vételi szándékkal fürkészi a keresőmotorok találati listáit, illetve navigál a webshopok kínálata között. A vásárlási szándék azonban csak abban az esetben realizálódik, ha a vevő pozitív felhasználói élménnyel találja szembe magát. Mit is jelent mindez? Melyek azok a hibák, amiket a karácsonyi kampány előtt még érdemes lehet a B2C webáruházban kijavítani, hogy segítsék a konverziód növelését? Íme 10+1 UX (User Experience Design) tipp Máriás Attilától, a 22.design CEO és Lead UX designerétől, amit a LogiNet IT & Business Café szeptemberi eseményén osztott meg a résztvevőkkel.
1. Megfelelő mobil élmény
A reszponzív oldal megléte ma már alapvető követelmény lenne az online felületek számára, ám számos olyan példát látni, amikor webshop készítés során ezt nem vették figyelembe. A vevők zöme mobilon indítja a keresést, ott is kattint rá az adott webáruház linkjére, és ha azt látja, hogy az online felület áttekinthetetlen, olvashatatlan (pl. apró betűk, rosszul választott színek miatt), akkor azonnal megy is tovább.
2. Egyedi USP-k
A látogatók figyelmét azonnal felkelti, ha valamilyen egyedi információval találják szembe magukat az online felületen. Ha azt látják a főoldalon, jó látható helyen, hogy például a webáruháznál 90 napig ingyenesen vissza lehet küldeni a vásárolt terméket (a hatályos rendelet szerint a termék kézhezvételét követően 14 nap van az elállásra), akkor nagy eséllyel vásárolni is fog.
A webáruháznak érdemes tehát áttekinteni, melyek azok az információk, amik megkülönböztethetik a versenytársaktól, és ezeket látványosan kommunikálni a látogatókkal.
3. Kereső szinonima szótárral
A webáruház keresőjét érdemes olyan logikával létrehozni, ahogy a célcsoport használhatja. Előfordulhat, hogy a rosszul írja be a keresett terméket (pl. kihagynak betűt, ékezet nélkül írják, stb.), de az is, hogy nem a termék pontos nevét írja be, hanem szinonimákat használnak. Fontos, hogy ezekre a keresési szándékokra is megfelelő találatok érkezzenek.
4. Áttekinthető terméklista oldal
A terméklista oldalra érkezve fontos, hogy a vevő azonnal lássa a legfontosabb információkat. A jó minőségű fotók mellett ide tartozik, hogy az ár jól látható legyen, azonnal észrevegye mire van akció, melyik termék van készleten, illetve mikorra várható a szállítása (pl. 2-3 napon belül).
5. Termékoldal bizalomerősítő információkkal
Előfordulhat, hogy a vásárló azonnal a keresett termék oldalán landol, ezért fontos, hogy az összes információt, jól áttekinthető módon, ott meg is találja. Fel kell tüntetni minden olyan információt, ami a vevői bizalmat erősítheti, mint például mikor kaphatja kézhez a terméket, vagy milyen vásárlói visszajelzések vannak a használatával kapcsolatban.
6. Kuponkód feltüntetése
Számos webshop ajánlja fel a kuponkód lehetőségét, ám az, hogyan tünteti fel ezt az online felületen, kihathat a konverzióra is. Ha a kuponkód megadásának lehetőségét nem találja meg azonnal a felületen (pl. több kattintásra van szükség az eléréséhez, formot kell kitölteni hozzá), akkor akár egy versenytárshoz is eljuthat a keresés közben.
Alternatívát jelenthet, ha a kuponkód ott van a webshop oldalán, látható, ám nem túl hivalkodó módon. Ennek felhasználása pedig pozitívan hat ki a vásárlás folyamatára.
7. Gördülékeny checkout folyamat
Több webáruház is elköveti azt a hibát, hogy a checkout folyamat során még további termékkategóriákat javasol vételre. Ha egy újabb navigációs lehetőséggel találkozik a vevő, akkor könnyen visszafordulhat, és akár a korábban tervezett vásárlása is meghiúsulhat.
Fontos, hogy ekkor már erőltesse ezt a webshop, ne adjon számára “kivezető utakat”, inkább arra fókuszáljon, hogy a fizetési folyamatot minél egyszerűvé tegye
8. Regisztrációs lehetőség a vásárlás végén
Komoly ellenállást válthat ki a vevőben, ha a vásárlási folyamatban az első lépés a kötelező regisztráció. A webshopoknak nem szükséges ezt erőltetniük, ám a vásárlás lezárulásával - akár egy kedvezményre jogosító kuponkód lehetőségével - a regisztráció felé terelhetik az ügyfelet.
9. Vevői tartalmak felhasználása
A potenciális vásárlók bizalmát növelhetik azok a felhasználók által készített tartalmak, amelyek akár a közösségi média csatornákon, akár a webshop oldalain tűnnek fel. A termék pozitív tulajdonságait ugyanis mi mással lehetne a legjobban illusztrálni, mint maga a vevő által készített képpel és néhány mondatos véleménnyel.
10. Vásárlói visszajelzések összegzése
A vásárlói visszajelzések összefoglalására ideális a mesterséges intelligencia is, amely pillanatok alatt egy rövid tartalmat tud készíteni erről, ami az adott termékoldalon is elhelyezhető. Fontos azonban azt odaírni, hogy AI által generált tartalomról van szó.
+1 Fontos a kutatás
A megalapozott döntések meghozatalához fontos az előzetes piackutatás, a célcsoport pontos ismerete, a versenytársak feltérképezése. Ennek tudatában lehet ugyanis csak eldönteni, hogy a felhasználói élmény javításához melyik UX lépés is a legjobb
Milyen lehetőségei vannak egy B2B kereskedőnek, hogy növelje a lead-ek, illetve ezzel párhuzamosan a vevők számát? Melyek a legjobb módszerek arra, hogy vásárlásra ösztönözze a partnereit? Máriás Zsigmond, a LogiNet CEO & E-commerce IT fejlesztési specialista előadásának összefoglalóját itt olvashatod.