Webfejlesztés: kipróbált alapelvek, amelyeket érdemes követned
A sikeres vállalkozásoknál sokszor – nagyon helytelenül – ellenállhatatlan késztetést éreznek arra, hogy ügyfeleik kiszolgálását minden más, a hosszú távú építkezést szolgáló céges feladatnál előrébb sorolják. Pedig, amennyiben az üzleti sikerbe a bővülést is beleértjük, nélkülözhetetlen, hogy az azonnali teendőkön túl a cég értékét növelő hosszú távú beruházásokra is erőforrást, időt biztosítsunk. Ehhez a szoftverfejlesztést legalább olyan kiemelt helyen kell kezelnünk, mint a vásárlói teendőket. Hiszen ezek az elemek, amelyek közé weboldalunk vagy webshopunk is tartozik, épp úgy hosszú távon fejleszti a márkánk, direkt értékesítési pontként maguk is bevételt termelnek, ráadásul kialakításuk vissza is hat az ügyfélélményre.
Az, hogy a weboldalunk vagy webshopunk felülete mennyire van a látogatói elvárásokhoz szabva, milyen könnyen kezelhető, meglátszik majd a konverzión, kihat az elégedettségre. Így visszajutunk oda, hogy az ügyfél érdeke is, hogy ezeket a szoftverfejlesztési munkákat velük egyenrangú partnerként kezeljük. Ez elsőre egyértelműnek tűnhet, de a mindennapi feladatok sodrásában igazi kihívás szem előtt tartani ezt a logikát, nehéz ügyelni azokra a teendőkre, amelyek nélkülözhetetlenek a webfejlesztés sikeréhez. Mészáros Kata, a LogiNet Systems Kft. marketing vezetője segítségével épp ezért összegyűjtöttünk néhány praktikus szempontot, tippet ennek tudatosításához, kiegyensúlyozásához, az IT munkák előkészítésének, kivitelezésének megkönnyítéséhez.
Amikor egy futó hosszabb távot akar legyűrni, edzi az állóképességét, aki egy műveltségi vetélkedőn akar vagyonra szert tenni a tévében, bővíti a tudását. Ugyan a megbízások, megrendelések teljesítéséhez lényeges mindennapi feladatok tömege sokszor elfedi, de ugyanilyen megkerülhetetlen összefüggés van fejlődés és bevétel között a vállalatok életében is. Hiszen egy szolgáltatásért csak akkor tudunk fenntarthatóan többet elkérni, ha többet is nyújtunk. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy az üzleti eszköztárunkban mindig fejlesszünk valamit: egy jobb terméken dolgozzunk, csiszoljunk a kommunikáción vagy épp az ajánlatokon. Mészáros Kata, a LogiNet marketing vezetője szerint ide tartozik a céges honlap és webshop is, amiket jelentőségük dacára mégis sok helyen kezelnek mostohán.
„Egy modern, stabil honlap vagy webáruház, amely funkciók, lehetőségek tekintetében képes lekövetni, támogatja és nem visszatartja egy cég bővülését, hosszú távú értéket ad egy márkának. Sokszor a weboldal fejlesztése mégis elmarad, kompromisszumok mentén zajlik, mert a mindennapi feladatok fontosabbnak tűnhetnek”.
Pedig tetszik vagy sem, a digitalizáció terjedésével a weboldal vagy webshop felkeresése a reklám után pont ugyanolyan jelentőséggel bír a brandünk életében, mint egy első személyes találkozás, csak az online térben.
„Az, hogy megtanuljuk értékként kezelni saját üzleti eszköztárunk, folyamataink fejlesztését, legalább annyira lényeges vállalati erősség, mint a kiemelkedő ügyfélkezelés. Ugyanis épp úgy hozzátesz a céghez, építi annak jövőjét, mint egy sikeresen lezárt projekt. Ez elsőre egyértelműnek, akár könnyűnek is tűnhet, de a mindennapi teendők sűrűjében valójában embert próbáló feladat. A LogiNet esetében például 2020 év elejére zárul le a saját honlapunk megújítása, és dacára annak, hogy IT cégként ez a saját szakterületünk, folyamatosan emlékeztetni kellett magunkat a munka során, hogy bár magunknak készül, ettől még ugyanolyan fontos tétel a sorban, mint bármelyik másik projekt. Nagyon mélyen beleivódott ugyanis a szolgáltatókba, hogy első az ügyfél, így nagy a kísértés, hogy időről-időre felmerüljön, hogy más megbízás elsőbbséget élvezhetne erőforrások tekintetében”.
Mészáros Kata tanácsa, hogy ezeket a teendőket mindig távolítsuk el magunktól, álljunk neki úgy a kivitelezésnek, mintha a végeredmény az egyik kedvenc ügyfelünknek készülne. Így biztosan maximális hatékonysággal halad majd minden. Legyen szó módszertanról, előkészítésről vagy épp végrehajtásról, a folytatásban röviden összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet a munkához.
Következzenek a legfontosabb szempontok, amikor dolgozzunk saját IT csapattal vagy megbízott fejlesztőcéggel, ugyanúgy tartsunk szem előtt a hatékony webfejlesztéshez.
A sikeres webfejlesztés 3 + 1 pillére
Legyen szó bármely fontosabb vállalati eszközünk fejlesztéséről, három tényezőt biztosan át kell gondolnunk, biztosítanunk kell a sikeres megvalósításhoz: megfelelő emberi feltételek, elegendő erőforrás, jól számított és betartott időkeret. Lényeges ugyanis hogy ki, milyen módszertant követve, hogyan fogja össze a megvalósításon dolgozó gárdát, akik fontos, hogy jó szakemberek legyenek, minden lényeges területről. Ugyanígy fontos, hogy rendelkezésre álljon a megvalósításhoz szükséges pénzügyi vagy más kapacitás. Végül az időkeretet azért érdemes pontosan meghatározni és betartani, mert ha egy csúszás miatt időközben változnak a piaci igények, lehetőségek, amelyeket felmérve magát a szoftverfejlesztést kitűztük, annak beláthatatlan következményei lehetnek.
Amennyiben konkrétan IT projektről beszélünk, ugyanilyen lényeges, hogy üzleti igényeinket képesek legyünk megvalósítható fejlesztéssé formálni a programozói csapat számára még a kezdet kezdetén. Ez befolyásolja majd ugyanis a fentebb leírt három másik, általános tényezőt is, segíti a szakembereket a hatékony munkavégzésben. Mivel ez speciális terület, így a LogiNetnél megbízható üzleti partnerünk segítségével biztosítunk ehhez szükséges módszertani segítséget ügyfeleinknek, e-kereskedelmi stratégiai szolgáltatásunk keretében.
Ne csak beszéljünk az agilis módszertanról, kövessük is!
Nem véletlenül terjedt el a projektek megvalósításánál az agilis módszertan az évek során. Segítségével ugyanis gyorsan, hatékonyan dolgozhatunk, reagálva az esetleges változtatási igényekre, amelyek a projekt indulása után, a részeredményeket látva merülhetnek fel. A csapat ilyen esetekben fókuszáltan dolgozik egy feladaton, de kisebb átlátható részegységekre bontja azt (ezeket nevezik sprinteknek).
Mészáros Kata tanácsa szerint, ha saját csapattal dolgozunk a saját honlapon, akkor is fontos, hogy alkalmazzuk a módszertan szabályait, de ha megrendelőként kérünk fel egy IT fejlesztő céget, akkor is készüljünk fel: lesz teendőnk. Az agilis módszertan ugyanis ilyen esetekben a megbízó részéről is igényel egy kapcsolattartó személyt, aki együtt dolgozik az IT csapattal a kivitelezésen. A LogiNetnél, legyen szó B2C vagy épp B2B projektekről, munkamódszerünkben mindig építünk az agilis szemléletre, amit nagyvállalati szoftverfejlesztések esetében rugalmasan igazítunk a megrendelői elvárásokhoz.
Tűzzünk ki reális célokat a projekt sikerének értékeléséhez + emeljük be a főbb vállalati célok közé a digitális jelenlét javítását!
Részletkérdésnek tűnhet, de a projekt sikere érdekében fontos: ne csak általános célként tűzzük ki vállalatunk digitális jelenlétének javítását honlapunkkal, hanem az ahhoz kapcsolódó munkákat emeljük be minden azon dolgozó munkatárs célfeladatai közé is. Így érdekkonfliktus nélkül mozgósíthatóak a kivitelezéshez szükséges erőforrások.
Plusz a webfejlesztési munka sikerének valós értékeléséhez legalább ennyire lényeges: fogalmazzunk meg reális elvárásokat, teljesíthető részcélokat! Mészáros Kata ezen a téren emlékeztetett, az új oldal átadásához kapcsolódóan sosem szabad elfelejteni, hogy az átállás eleinte forgalomcsökkenéssel, így konverziócsökkenéssel fog járni. Azonban, amennyiben mindent jól valósítottunk meg, akkor ezek rövid időn belül vissza kell, hogy álljanak, emelkedniük kell a korábbi oldalhoz mérten
Épp ezért fontos, előre határozzuk meg az IT csapattal közösen, hogy mit várunk az új oldaltól, hány leadet, mennyi konverziót és ehhez viszonyítsunk. Ami pedig egy végső jó tanács: az oldal indulása után se hagyjuk abba a szoftverfejlesztési munkákat, a forgalomnöveléshez ugyanis elengedhetetlen a folyamatos javítás, finomítás.