Webáruház készítés: ezeket fontold meg platformválasztás előtt
Az e-kereskedelmi szektor elmúlt éveinek fejlődését meghatározta a COVID-19: az online csatornák felé történő nyitás megkerülhetetlenné vált. Egyes vállalkozásokat kényszer visz a webáruház készítés felé, ám akadnak olyanok is, akik az online térben komoly lehetőséget látnak. Webáruház indításába kisebb büdzsé megléte esetén, kezdőként is bele lehet vágni, hiszen az online piacterek, a bérelhető platformok, a különböző webshop motorok ezt lehetővé teszik. Ahogy fejlődik a vállalkozás az e-kereskedelem terén, úgy érdemes azonban továbblépnie az egyedi fejlesztésű webáruház irányába. Előnyök és hátrányok: tippek, tanácsok a cikkben.
A pandémia nyomán a versenyben maradás záloga lett az online értékesítési csatorna megléte. Több olyan vállalkozás is döntési kényszerbe került, amelynek korábban nem szerepelt a webáruház nyitás a stratégiájában. Az e-kereskedelem szárnyalását látva ugyanakkor egyes cégek úgy is dönthetnek, kihasználják az ebben rejlő lehetőségeket, bővítik termékkínálatukat, új szolgáltatásokkal jelennek meg az online térben.
Webáruház készítés gyorsan és olcsón?
Mi a legegyszerűbb és persze legolcsóbb megoldás arra, ha csak pár terméket szeretnél, gyors piacra lépéssel, online értékesíteni? Alighanem mindenkinek a Facebook, avagy az online piacterek, mint például az Amazon vagy eBay jutnak először az eszébe. Bár legtöbben C2C platformként tekintenek ezekre, az értékesítés a B2C szegmensben tevékenykedő kiskereskedőknek, illetve a gyártóknak, a termelőknek, a nagykereskedőknek is lehetőséget teremt az online értékesítés elindítására.
Az előnyei között első helyen kétségtelenül a költség szerepel: a webáruház készítés árak nem riaszthatják el az érdeklődőket. Az üzemeltető tartja karban, fejleszti, reklámozza a piacteret, melyért cserébe a terméket feltöltő kereskedőtől előre meghatározott mértékű jutalékot kap minden egyes tranzakció, rendelés után.
A Facebook Marketplace például értékesítési díjat számol fel (ez szállításonként 5%, illetve a 8 dollár vagy kisebb értékű szállításoknál 40 dollárcent átalánydíj), ugyanakkor listázási díjakkal nem kell számolni, ami azt jelenti, hogy nincs limitálva a feltöltött készlet mérete.
Bár az online piacterek esetében az Amazon, az Aliexpress, avagy a Wish a legnagyobb globális szereplő, egy hazai vállalkozás nagy valószínűséggel az itthoni piaci lehetőségeket veszi számba.
Hazánkban az eMAG üzemelteti a legnagyobb ilyen platformot (eMAG Marketplace), ahol több mint ötezer kereskedő kínálja termékeit. Az eMagon jellemzően azok vannak jelen, akik a piacteres megjelenést saját, egyéb értékesítési csatornái mellett, kiegészítő tevékenységként használják, nem rendelkeznek önálló webshoppal, és egy részük nem is tervezi annak létrehozását (forrás: GKI Digital és az eMAG kutatás).
Kinek éri meg az ingyenes / marketplace megoldás?
Az online piactér vonzerejét az alacsony belépési küszöb jelenti a vállalkozás számára: egy kész, jól működő rendszerhez csatlakozik, ami alkalmat adhat a külföldi terjeszkedésre is. Ugyanakkor fel kell arra készülnie, hogy a platform jóval kisebb teret nyújt a megkülönböztetésre, azaz márkaépítésre nem feltétlenül ez a legalkalmasabb megoldás. A piacterek egységes, formalizált megjelenést biztosítanak minden partnernek, gyakorlatilag nem, vagy nehezen alkalmazhatók az egyedi akciók és promóciók, a verseny szinte kizárólag ár alapon zajlik.
A piacterek előnyei
- Azonnali indulás: a platform adott, működik, csak a termékeinket kell feltölteni
- Bizalom: a vásárlók bíznak a platformban
- Adottak a vásárlók: a piactér egy már a piacra bevezetett szolgáltatás, amelyen ott vannak a vevők
- Egyáltalán nem kell IT kérdésekkel foglalkozni
Az ingyenes piacterek hátrányai
- Nincs szabadsági fok: semmilyen egyedi funkció nem valósítható meg
- Platform jutalék: a platformnak a vásárlások után jutalékot kell fizetni
- Verseny más értékesítőkkel: a platformon belül is versenyzünk, akár fizetünk a megjelenésért
- A vevőkapcsolat nem a miénk
Bérelhető webshop: kulcsrakész megoldás?
Kétségtelen, hogy egy saját webshop készítése és üzemeltetése több vállalkozásnak is problémát jelent, és itt nem elsősorban anyagi okok játszanak közre, hanem a munkaerő hiánya. Nincs sok alkalmazott, az adott feladatok, így a beszerzéstől kezdve a logisztikán át a marketing kampányokig, kevés fő között oszlanak meg.
Esetükben a bérelhető webáruházak jöhetnek szóba. Legnagyobb előnyük, hogy egy adott havidíjért cserébe szinte mindent kézhez kapnak (többek között fejlesztést, bővítményeket, tárhelyet, integrációt, sablonokat, karbantartást). Az alapfunkciókat tartalmazó csomagok jellemzően 3-5 ezer forinttól indulnak, a több funkcióval ellátott csomagok ennél drágábbak.
A folyamatos karbantartással tehát nem kell a vállalkozásnak foglalkoznia, amely a bérelhető konstrukcióval az egyedi megoldás helyett egy jól bevált rendszert választ. A legtöbb bérelhető webshop összeköthető a raktározási, csomagolási és logisztikai feladatokat ellátó rendszerekkel (például Shipbob, Webshippy), mint ahogy az online számlázó rendszerekkel is (például Számlázz.hu, Billingo). Úgy tűnik, a konstrukció hazánkban bevált: 62 százalékos arányával a bérelhető platform a legnépszerűbb a webshopok között (forrás: Nagy Webshop Felmérés, 2019).
A bérelhető webáruházak között a Shopify a világ piacvezető motorja, míg a hazai piacon a Shoprenter és az Unas kínálja ezt a platformot.
A Shopify-t jelenleg több mint 1 millió működő webshop használja. Népszerűségéhez hozzájárul, hogy a bérelhető webáruházak közül ez a rendszer rendelkezik az egyik legintelligensebb termékkatalógus / termékváltozat kezelési megoldással. A Shopify előnyei között tartják még számon skálázhatóságát, valamint azt, hogy gazdag választék érhető el az alaprendszert kiegészítő applikációkból. A rendszer havidíjat és jutalékot számol fel.
Ami a ShopRentert illeti, két hétig ingyen tesztelhető, számos funkcióval rendelkezik, 4 csomagból lehet választani, s csak havidíjat számol fel, jutalékot nem.
Kinek éri meg a bérelhető webáruház indítása?
A platform ideális, ha gyorsan és költséghatékonyan akarunk piacra lépni és ezért készek vagyunk kompromisszumot kötni minden esetben az igényeket illetően.
A bérelhető webshop előnyei
- Gyors indulás: erőforrást, pénzt és időt spórolhatunk a webáruház elindításakor
- Jó alapfelszereltség: sok funkció, sok területen nyújtanak „általános alapfelszereltséget”, aminél sokszor nincs is többre szükségünk
- Biztosítanak saját tárhelyet, van support és IT csapatuk, a fejlesztésük, frissítésük folyamatos
- A webshop indítás egyszerűbb, összetettebb tervezési folyamatok nélkül megvalósulhat
A bérelhető webshop hátrányai
- Egyediség bemutatása: Az eladó kivételes piaci előnyének demonstrálása, a teljesen személyre szabott megoldás nehezen kivitelezhető:
- Limitációk funkcionálisan és designban
- A továbbfejlesztés, változtatások nem lehetségesek, vagy sokba kerülnek
- Mindenkinél ugyanazok a funkciók / akkor is frissül, ha nem akarjuk, új funkciók megjelenése nem egyedi kérésre történik
- Integráció: nehezebben illeszthetőek harmadik féltől származó üzleti szoftverekkel
- Általában hiányzó B2B funkciók és mobil app integráció
Mikor lépj tovább egyedi fejlesztésű webáruházak irányába?
A vállalat forgalom növekedésének egyik hozadéka, hogy elérheti azt a határvonalat, amikor a dobozos / bérelt megoldás már nem nyereséget hoz, hanem a cég ellen dolgozik. A meglévő rendszer bővítése időben és pénzben olyan ráfordítással járhat, amiért akár egyedi e-kereskedelmi szoftvert is kézhez kaphat.
A webáruház rendszerek esetében a következő lépcsőfokot a nyílt/zárt forráskódú szoftver standard bevezetése, illetve az egyedi fejlesztésű webáruház készítés jelenti.
Ez esetben olyan e-commerce szoftvert érdemes választani, ami “együtt tud növekedni” a vállalkozással: rugalmasan bővíthető egyedi, új funkciókkal, könnyen integrálható a különböző háttérrendszerekkel.
Milyen szempontokat vegyél figyelembe webáruház rendszerek választásakor?
- A legtöbb vállalkozó általában úgy indul neki az online térnek, hogy "szeretnék egy webáruházat". A webshop nyitásához azonban pár dolgot nem árt eldönteni.
- Vizsgáld meg az egyes platform típusok előnyeit és hátrányait, mikor, kinek éri meg az egyes típusokat választani, melyikkel jársz jól?
- Mérlegeld a kockázatokat! Milyen pénzügyi, technológiai, fejlesztő partner-választási szempontokat kell figyelembe venned webshop indításkor?
- Tervezz hosszú távra! Készíts elő hosszú távú stratégiát, ennek megfelelően építs ki e-commerce ökoszisztémát!
- Gondold át alaposan, mik az üzleti igényeid!
Webáruház indítás: bérelt vagy egyedi rendszert válasszunk?
Milyen tényezőket mérlegeljünk webshop fejlesztéskor?
Mi teszi a dobozos / bérelt webáruházakat egyre drágább eszközökké a webáruház forgalmának növekedésével? Mikor és miért éri meg helyettük egyedi webáruház megoldásokra váltani, ökoszisztémában gondolkodni? Hasznos tanácsokat találhatsz ezen kérdésekre a LogiNet ingyenesen letölthető ebookjában, az Ecommerce növekedés sikerkönyvben.