Webshop SEO: Ezekre figyelj, hogy megtaláljanak a vásárlóid
A sikeres webáruházak forgalmának túlnyomó többségét a legtöbb esetben a kereső által generált forgalom teszi ki, ami nem véletlen hiszen az emberek közel 87%-a Google-t használja, ha valamilyen problémával küzd, vagy valamilyen terméket szeretne megvásárolni. Mindemellett egy nemrég készült felmérés alapján a rendelések több, mint 23%-át köszönhetik a webshopok a SEO által generált forgalomnak.
A keresőoptimalizálás tehát rengeteg lehetőséget rejt magában, ennek ellenére mégis nagyon kevés webshop rendelkezik hónapról-hónapra kiszámítható, stabil, és releváns organikus forgalommal.
Miért jó üzlet a SEO?
A keresőoptimalizálás és egy jól optimalizált tartalom legnagyobb előnye, hogy hosszú távon, folyamatosan releváns forgalmat biztosít. A keresőből érkező látogatók, amikor rákattintanak egy blogcikkedre a találati listában, pontosan arra a kérdésre keresik a választ, amire a termékeddel vagy szolgáltatásoddal megoldást nyújtasz.
Ahhoz, hogy a kereső által érkező forgalomból a profit hozzád, és ne versenytársaidhoz vándoroljon, nincs más út: meg kell felelned a nagy keresőoldalak elvárásainak. Ugyanis az olyan nagy keresőknél, mint a Google, az 1. helyezett szerzi meg a forgalom több, mint 30%-át.
Ezekre figyelj az optimalizálásnál
Ahhoz, hogy előkelő helyen rangsorolj a számodra fontos keresőkifejezésekre fontos, hogy a SEO mindhárom pillérének megfeleljen az oldalad.
- Technikai SEO
- On-page SEO
- Off-page SEO
Technikai SEO
A technikai SEO felel azért, hogy az oldalad elérhető legyen a kereső számára és ezáltal a keresőrobotok is megfelelően fel tudják térképezni, majd indexálni a webshopod tartalmát.
Webáruház struktúra
Figyelj rá, hogy könnyen áttekinthető legyen az oldalad felépítése, hiszen ellenkező esetben:
- a robotok nem tudják bejárni az oldalad,
- nehézkessé válik a potenciális vásárlóid számára az oldalon belüli tájékozódás,
- rémálommá válhat, ha később valamit módosítani kell az oldal struktúráján.
Meta leírás
A meta leírás a keresési találatok között megjelenő rövid 2-3 soros leírást jelenti. Fontos, hogy a webshopod aloldalainak meta leírása ne haladja meg a 160 karaktert, hiszen az ennél hosszabb szövegek végét a Google nemes egyszerűséggel levágja. Emellett lényeges, hogy fogalmazd bele a fókusz kulcsszót is a szövegbe, hiszen ezzel is tudod növelni az oldaladra kattintás esélyét.
Duplikációk
Oldalon belüli duplikációnak minősül minden olyan tartalom, amely egy az egyben vagy nagyon hasonlóan többször is elérhető az adott weboldalon. Ez azért hatalmas probléma, mert a többszörösen is előforduló tartalmak összezavarhatják a kereső algoritmust, ami ezáltal kihatással lehet a keresőben elért helyezéseidre is. A duplikációk elkerülésére a legjobb megoldás, ha minden oldalon egyedi szöveges tartalmat használsz.
Mindazonáltal vannak olyan esetek is, amikor ez nem kivitelezhető, például, ha az egyes kategória oldal szűrői által generált dinamikus URL-ek miatt duplikált oldalak keletkeznek. Ilyen esetekben érdemes használnod a kanonikus címkéket (canonical tag), amely egyértelmű jelzést ad a Google felé, hogy melyik az eredeti oldal és melyik annak másolata.
Törött linkek
Az utolsó gyakran előforduló technikai hiba, amely nagyon sok online áruháznál előfordul nem más, mint a törött link.
Fontos tudni, hogy a kereső hátrébb sorolja azokat az oldalakat, amelyek 404-es hibára futnak, hiszen ezek az oldalak nem szolgálnak megfelelő tartalommal a felhasználók számára. Ha egy aloldal megszűnik nagyon fontos, hogy minden esetben irányítsd tovább egy 301-es végleges átirányítással egy új céloldalra, hiszen így elkerülheted a hátrébb sorolást és nem lesznek 404-es hibák az oldaladon.
On-page SEO
Az On-page vagy másnéven tartalmi SEO során a webáruházon belüli tartalmak optimalizálására törekszünk. Ennél a szakasznál központi szerepet játszik a keresési szándék megfelelő ismerete, illetve az egyes kereső kifejezések optimális felhasználása.
Kulcsszókutatás
A termékeidet akkor tudod a lehető leghatékonyabban értékesíteni, ha általuk nem csak egy tárgyat, hanem megoldást nyújtasz a potenciális vásárlóid problémáira. Ehhez azonban fontos megismerned, hogy a vevőid milyen kifejezések keresése által jutnak el oda, hogy megvásároljanak egy bizonyos terméket.
A kulcsszókutatás fázisában tehát elsősorban arra kell választ kapnod, hogy a vásárlóid milyen kifejezéseket használnak nap, mint nap, illetve, hogy ezekre a kifejezésekre milyen volumenü keresés megy végbe havi szinten. Ehhez használhatod például a Google kulcsszótervező eszközét is, ami a Google Ads fiókokban ingyenesen elérhető.
A keresési mennyiségek mellett vedd figyelembe, hogy melyik kulcsszóért mekkora a verseny, illetve, hogy ezek a kifejezések milyen keresési szándékkal rendelkeznek. Ha például a Google csak termék oldalakat rangsorol egy bizonyos kifejezésre, akkor neked is termék oldalt kell optimalizálnod az adott fókusz kulcsszóra, hiszen csak így tudod felvenni a versenyt a konkurens oldalakkal.
Fontos, hogy bizonyos keresési fázisokban összetettebb kulcsszavakkal keresnek a felhasználók, ezeket hívjuk longtail kulcsszavaknak. Ezekre ugyan kevesebben keresnek, de ők sokkal céltudatosabbak, éppen ezért sokkal nagyobb esélyel fognak konvertálni is.
SEO barát szövegírás
Az optimális kulcsszavak kiválasztását és szortírozását követően, ezeknek a szavaknak a felhasználásával tudod optimalizálni az egyes termék / kategória oldalaid, illetve a blogcikkeid felépítését is. A tartalmak optimalizálásánál kulcsszerepet tölt be az egyes kifejezések elhelyezése.
Hol kell szerepelnie a fókusz kulcsszónak? Mindenképp használd a:
- címben
- meta leírásban
- címsorokban
- tartalomban
- URL-ben
- képek alt text-jében / elnevezésében.
A tartalmak kialakításánál figyelembe kell venned a szövegek hosszát is, hiszen SEO szempontból ez sem elhanyagolható tényező.
Kategória oldalakon például érdemes 300-600 szót, blog cikkek esetében minimum 1000-1500 szót használni. Extrém kompetitív iparágakban pedig érdemes még hosszabb, akár 3000 szavas long form tartalmakban gondolkozni.
Tartalomgyártásnál továbbá célszerű figyelni, hogy a fő kulcsszó mellett a kapcsolódó kifejezések is helyet kapjanak a szövegben, ezzel is növelve a cikk relevanciáját. Például, ha konyhai robotgépet árulunk, ilyen lehet a rozsdamentes acél, multifunkcionalitás, nagy keverőtál, stb. kifejezés.
Off-page SEO
A keresőoptimalizálás utolsó eleme az off-page SEO, amely elsősorban a webshopod hitelességéért felel. Minél hitelesebb egy oldal a Google szemében, annál jobb helyezéseket fog elérni a találati listában. Az áruházad hitelességét linkek segítségével tudod erősíteni, azonban korántsem mindegy, hogy ezek a linkek milyen számban is milyen forrásból mutatnak az oldaladra
Milyen a jó link?
- Hiteles forrásból érkezik.
- Releváns szövegkörnyezetben van elhelyezve.
- Megfelelő horgonyszöveggel van ellátva.
Hogyan szerezhetsz értékes linkeket?
- Küldj tesztelésre terméket influencereknek / blog tulajdonosoknak! Előre egyeztesd le velük, hogy milyen feltételekkel írnak a termékedről és hova fognak linkelni.
- Építs sajtókapcsolatokat és juttass egyedi cikkeket a releváns médiának!
- Készíts kutatást / felmérést vásárlóid körében, majd készíts belőle sajtóközleményt, amit akár több híroldal is lehozhat!
- Bízz meg egy SEO-ra specializálódott ügynökséget, ha erőforrásban és hatékonyságban gyorsítópályára szeretnél állni!
5 lépéses checklist amire mindenképp figyelned kell
- Szükség esetén SEO szakértő bevonása
A keresőoptimalizálást már a weboldal alapjainak felépítésénél érdemes elkezdeni, hiszen a nem megfelelően kialakított technikai elemeket később átszabni sok bonyodalommal és költséggel fog járni! Ha nem vagy biztos magadban, vonj be egy szakértőt már a projekt kezdetekor, hogy biztosan elkerült a legnagyobb bakikat.
- Figyelj a tartalmi elemek optimalizálására
A szöveges tartalmak felépítésénél használd a fókusz kulcsszót a tartalomban, meta tagekben, a képek elnevezésénél, valamint a URL-ben is.
- Figyelj rá, hogy ne maradjanak tört linkek
A 404-es oldalak rossz felhasználó élményhez és hátrébbsoroláshoz vezetnek. A törölt oldalak mindig irányítsd át egy releváns tartalomra, végső esetben a főoldalra!
- Került a duplikációkat
Használj mindenhol egyedi szöveget, ha ez nem megoldható, állítsd be canonical taget.
- Szerezz értékes linkeket
Kerüld a könnyen elérhető linkfarmokat és a különböző PBN linkhálózatokat, helyette szerezz értékes hivatkozásokat vendég cikkek, kutatások, és sajtóközlemények által.
Melyek a leggyakoribb SEO hibák webshopoknál és hogyan kerüljük el őket?
Hogyan tarthatod meg organikus vásárlóid, ha webshop platform váltásban gondolkozol? Milyen SEO-bakikat követnek el ilyenkor a webshopok? Hogyan növeld a forgalmad a váltást követően?
Tudd meg Szesztay Péter, a BP Digital SEO szakértőjének, ügyvezetőjének előadásából!