Android applikáció készítés Zebra eszközökkel: kihívások és tanulságok

Cimkenyomtató, QR kód olvasó, offline működés: hogyan támogatta a Zebra ökoszisztéma az app fejlesztéseinket?
LogiNet Mobile Dev Team

LogiNet Mobile Dev Team

Natív iOS, Android és cross-platform mobil szakértők

Előfordult már, hogy cél eszközre kellett Android alkalmazást fejlesztened, ráadásul valamilyen különlegesebb funkció integrációjára is szükség volt, mint a nyomtatás, QR kód olvasás, Kiosk mód vagy offline működés? A Zebra eszközök épp ezekre a kihívásokra adnak választ. Melyek azok az egyedi jellemzők, amelyek miatt ezt az eszközt használtuk az applikáció fejlesztés során? Cikksorozatunkban erre térünk ki! 

A cikksorozat első részében arról lesz szó, hogy milyen ügyféligényekkel találkoztunk és miért a Zebra eszközöket választottunk, ajánlottunk az ügyfeleinknek. Emellett nagyvonalakban bemutatjuk a nagyobb kihívást jelentő funkciókat, amelyekbe a különböző appok fejlesztése során ütköztünk. A következő, kapcsolódó cikkekben pedig részletesen kibontjuk ezeket a funkciókat, előtérbe helyezve a technikai megvalósítást.

Fontos megjegyezni, hogy a cikksorozatban olyan cél alkalmazások fejlesztési tapasztalatai szerepelnek, amelyek a nagyközönség számára nem elérhetőek, a Google Playbe nem kerültek fel, legtöbbször csak meghatározott számú és típusú hardverre lettek fejlesztve és optimalizálva, illetve egy cég bizonyos részlegein dolgozó munkatársai használják. Ezek jellemzően logisztikai folyamatok (raktár, telephelyi forgalom), gyártási folyamatok, e-commerce háttérfolyamatok támogatása. Olyan esetek amikor a munkatársak kezébe kell adni egy céleszközt ami tűpontosan, gyorsan és megbízhatóan teszi a dolgát, és a napi munkát hatékonyabbá teszi. De ez nem azt jelenti, hogy a bemutatott megoldásokat ne lehessen bármilyen más típusú alkalmazásban használni.


Mik az ügyféloldali elvárások?

Címkék nyomtatása

A címkék nyomtatása egy igen gyakori igény. Általában kevés adatot tartalmazó, viszont annál gyorsabban és helyben elérhető, kis méretű címkék nyomtatása elvárt funkció az ügyfelek részéről. Ezen kinyomtatott címkéket számtalan módon fel lehet használni, például egy fizikai objektum azonosítóval történő ellátása esetén, mely azonosítót később beolvasva extra információkat nyerhet ki a cég. Könnyen azonosíthatóvá válnak az egyes objektumok, gondoljunk csak arra, hogy egy raktárban több ezer termék közül egyet megfogva és beazonosítva gyorsan megállapítható annak specifikációja, életútja, illetve számos egyéb hasznos információ. 

Egy ilyen címke nyomtatására a legjobban egy kis méretű, hordozható, vezeték nélküli kapcsolatra képes címkenyomtató alkalmazható. A piacon számtalan ilyen tulajdonságokkal rendelkező címkenyomtató érhető el, ezért a választás nem egyszerű. Elsősorban meg kell határozni azokat a fontos jellemzőket, amelyek segítik a döntést. Ilyen szempontok közé tartozhat a stabil gyártói háttér, amelyet hosszú piaci jelenlét jellemez, valamint a széleskörű integrációs és támogatási lehetőségek biztosítása.

QR kód olvasás

Nyomon követés céljából a kinyomtatott címkékre QR kód is gyakran rákerül. Ezeket a QR kódokat az eszköz be kell, hogy tudja olvasni és azonosítani. QR kód beolvasásra android eszközök esetén két módszert is tudunk alkalmazni. Az egyikhez jó szinte bármilyen androidos eszköz, a másikhoz viszont speciális hardverre van szükség. 

A legegyszerűbb módja a QR kód beolvasásnak telefonnal - amire bármilyen android eszköz képes - az eszköz kamerájának a használata. Számtalan, már kész megoldás is elérhető, amit elég csak integrálni és megoldja helyettünk a kamera kezelést és a QR kód leolvasását. 

A másik lehetőség egy olyan android eszköz vásárlása, amely beépített lézeres QR kód olvasóval rendelkezik. Ebben az esetben általában az eszköz rendelkezik egy fizikai gombbal, amellyel könnyen és gyorsan aktiválható a QR kód olvasó. Sikeres leolvasás után az alkalmazásunk megkapja a beolvasott kódot és ezután megkezdhetjük a kód feldolgozását az adott igényeknek megfelelően.

Felmerülhet a kérdés, ha minden androidos eszköz rendelkezik kamerával, akkor miért lenne szükségünk olyan eszközre, amelyik beépített QR kód olvasóval is rendelkezik. A válasz, hogy időt spórolhatunk vele. Tegyük fel, hogy egy kamerával történő beolvasás 5-10 másodpercet vesz igénybe, egy beépített olvasó ugyanakkor ezt 1-2 másodperc alatt elvégzi. Ez napi 1000 QR kód beolvasása esetén már komoly különbséget jelent, és az így nyert időt más hasznos feladatra tudjuk fordítani.

Kiosk mód

Cél alkalmazások esetében alapvető igény az ügyfelek részéről, hogy azon kívül más alkalmazás ne legyen elérhető az eszközön, tehát az app Kiosk módban fusson. Ez akkor lehet hasznos, ha biztosak akarunk lenni abban, hogy más alkalmazás használatára nincs lehetőség. Például nem szeretnénk, ha közösségi média appokat használnának az alkalmazottaink egy alapvetően a munkafolyamatok megkönnyítése céljából kapott cél eszközökön. 

Itt is több lehetséges megoldás van. Az eszköz rootolásával elérhető a kívánt működés, viszont ennek biztonsági kockázatai lehetnek. A Google által nyújtott Lock Task Mode is alkalmazható, itt viszont a Google Play-en keresztül tudjuk kezelni az appot, frissítéseket kiadni, ami egy olyan függőséget jelenthet, ami nem minden esetben elfogadható. Valamint vannak olyan gyártók, amelyek beépített megoldást nyújtanak appok Kiosk módban való futtatására. Ebben az esetben vagy egy olyan konfigurációt kell megszerkeszteni, amit a platform nyújt, vagy valamilyen, már előre az eszközre telepített, erre a célra készült mobil alkalmazás segítségével érhető el a kívánt Kiosk módban futtatás. Mint mindenhol, itt is a célmegoldás a legmegbízhatóbb, azonban ezek konfigurálása sokszor nem triviális.

Offline mód

Manapság már az internet lefedettség elég nagy, és nem túl gyakori az az eset, hogy az eszközünk ne tudjon csatlakozni valamilyen wifi vagy mobil hálózatra. Ezért legtöbbször az appok valamilyen távoli szerveren futó backend alkalmazásra támaszkodnak. A szerveren lévő adatbázisban kerülnek elmentésre a felhasználó, illetve az app működéséhez szükséges egyéb adatok. Viszont ezáltal csak akkor tud működni teljes értékűen az alkalmazásunk, ha van internetkapcsolat. 

Előfordulhat azonban olyan eset, amikor az internet lefedettség nem áll rendelkezésre, vagy nem stabil. Gondoljunk csak egy nagy raktárra vagy termék átvevő pontra, amely a város szélén, vagy valamilyen vidéki területen helyezkedik el. Ebben az esetben az eszközön, offline first módon kell tudni megoldani az adatok kezelését, és amikor elérhető az internetkapcsolat, akkor lehetséges csak a szerverrel történő szinkronizáció, ráadásul úgy, hogy a felhasználó ebből lehetőleg semmit ne vegyen észre. Ez a megoldás viszont növeli az app komplexitását, illetve fokozott figyelmet kell fordítani a tervezésre, mivel az adatveszteséget mindenképp el kell kerülni. Előfordulhat ugyanis, hogy két offline módban lévő eszköz ugyanazt az adatot is szerkesztheti, majd újra online állapotba kerülve ezek konfliktusba kerülhetnek egymással.


Hogyan támogatják az ügyféligényeket a Zebra eszközök?

A korábban említett ügyféligényeket Zebra eszközökkel oldottuk meg. A Zebra eszközök, mint a tablet, telefon és a Bluetooth-os Zebra címkenyomtató kiválasztása mögött számos érv szólt. 

Zökkenőmentes működést biztosít nehéz körülmények között is

Az elsődleges szempont az volt, hogy ezek az eszközök kifejezetten viszontagságos környezetekre lettek optimalizálva, így ideális választásnak bizonyulnak raktárakban és vidéki területeken, ahol a körülmények gyakran nem megfelelőek. A Zebra eszközök strapabíró kialakítása és megbízhatósága garantálja, hogy még zord körülmények között is zavartalanul működnek, legyen szó poros, nedves vagy akár szélsőséges hőmérsékleti viszonyokról.

A teljesség igénye nélkül itt van néhány példa:

  • IP-védettség: A Zebra eszközök gyakran magas IP (Ingress Protection) besorolással rendelkeznek, például IP65 vagy IP67.
  • Ütés- és esésállóság: A Zebra eszközök ütésállóak, és gyakran tesztelik őket 1,5–2 méteres magasságból történő többszöri leejtésre betonra, hogy biztosítsák tartósságukat.
  • Működési hőmérséklet: A Zebra eszközök széles hőmérsékleti tartományban működnek, -20°C-tól akár 50°C-ig.
  • Hűtési és szellőztetési rendszerek: Néhány Zebra tablet és eszköz belső hőmenedzsment rendszerekkel van felszerelve, amelyek megakadályozzák a túlmelegedést extrém hőmérsékleti viszonyok között is.

Átfogó ökoszisztémát nyújtanak a Zebra eszközök

Egy másik fontos tényező az volt, hogy a Zebra átfogó ökoszisztémát kínál, amely lefedi a szükséges funkciókat. Több vezeték nélküli Zebra címkenyomtató is van, amelyek integrálásához Android SDK elérhető, illetve olyan tableteket és telefonokat kínál, amelyek beépített lézeres QR kód olvasóval is rendelkeznek. Ez lehetővé tette, hogy egy ökoszisztémán belül maradjunk, ami egyszerűsíti az integrációt és a működtetést. Nem kellett különböző gyártóktól származó eszközökkel kísérletezni, hiszen a Zebra teljeskörű megoldást kínált.

Egyénre szabhatók

Az is kiemelten fontos szempont volt, hogy a Zebra jelentős támogatást nyújt a felhasználók számára. Rengeteg az előre, eszközre telepített támogató alkalmazás, mint például, amelyikkel a Kiosk mód egyszerűen megoldható. Az eszközök könnyedén testreszabhatók az egyedi igények szerint, ami további rugalmasságot kínál a használat során.

Nagy múltú cég

Végül, de nem utolsósorban, a Zebra egy régóta fennálló, nagy múltú vállalat, amely már bizonyította megbízhatóságát a piacon. Az eszközeik széles körben elterjedtek és beváltak a különböző iparágakban. Így bizalommal ajánlottuk őket az ügyfelek számára, tudván, hogy hosszú távon is stabil és megbízható megoldást nyújtanak.

Az említett funkciók részletes, technikai megvalósításáról a cikksorozat következő részeiben lesz szó.

A LogiNetnél natív és cross-platform mobil applikációk fejlesztésében is a segítségedre vagyunk. Professzionális szakembereink számos technológiát ismernek: natív iOS és Android applikációk készítése Kotlin, Swift technológiával, cross-platform megoldás Flutter technológiával. Mobil fejlesztői csapatunk erőforrás kiszervezési projektekben is részt vesz. Vedd fel kollégáinkkal a kapcsolatot!
LogiNet Mobile Dev Team

LogiNet Mobile Dev Team LogiNet Mobile Dev Team LinkedIn profilja

Natív iOS, Android és cross-platform mobil szakértők
Mobil app fejlesztői csapatunk tagjai komoly tapasztalattal rendelkeznek új, egyedi mobil applikáció készítésében, a meglévő mobil app továbbfejlesztésében, refaktorálásban. Naprakészek a legújabb technológiák terén. Céljuk, hogy a legmodernebb megoldásokat az elsők között építsék be a fejlesztett alkalmazásokba.