Digitális termékfejlesztés akár 12 hét alatt MVP szemlélettel
A FinTech, a HealthTech, a GovTech, a LegalTech, az InsurTech, az AgrárTech és a többi "EverythingTech" startup-ok célja, hogy rövid idő alatt tudjanak piacra lépni egy üzletileg megalapozott, az ügyfél számára már értéket képviselő, MVP (Minimal Viable Product) szinten működő megoldással, amelyhez alapvető feltétel a megfelelő technológia kiválasztása és a jövőbeni folyamatos fejleszthetőség lehetősége. Milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy egy olyan gyors go-to-market megoldással jelenjen meg egy startup vagy akár egy enterprise cég, ami működőképes, megbízható és a későbbiekben tovább fejleszthető? A cikkben ezzel kapcsolatos tapasztalatainkat osztjuk meg.
A LogiNet három startup egyedi webes alkalmazás fejlesztését végezte el közel 12 hét alatt: az Instacash és a Gyurós Tibor-díjjal jutalmazott Fair Pay Control a FinTech, az XLab a HealthTech szektorban kezdte el működését.
„A startupok pókereznek, a nagyvállalatok sakkoznak” – hangzik Don Dodge, a Google fejlesztő tanácsadójának immár klasszikus mondása, amely jól érzékelteti a startup törekvéseit. Egy viszonylag rövid idő alatt összerakható MVP (Minimum Viable Product, a leggyorsabban elkészíthető első üzemképes prototípus) lehetőséget nyújt egy jónak tűnő ötlet gyors validálására, a termék célközönség általi tesztelésére, és a visszajelzéseknek köszönhetően a további tökéletesítésére.
Ha egyszerűen akarnánk fogalmazni: egy MVP-nek nem kell világmegváltónak lennie, elég, ha egy gyakorlati problémára megadja a lehetséges és működőképes megoldást. A piac pedig eldönti, hogy szüksége van-e rá.
Számos olyan piaci rés van, ahova egy tudatos üzleti vízióval ötvözött jó technológiai megoldással be lehet törni. Nem érdemes ugyanakkor abba a hibába beleesni, hogy egy tökéletesen kidolgozott termékkel próbáljuk letarolni a piacot. Nem csillagrombolót kell építeni, hiszen ahhoz, hogy megtudjuk, a piac vevő-e innovatív termékünkre, szolgáltatásunkra, az MVP tökéletesen megfelel. A gyors go-to-market-et pedig később követheti a további fejlesztés, az ügyféligények változásához igazítva.
Mi szükséges ahhoz, hogy egy MVP szemlélet gördülékenyen végig tudjon menni és a start-up minél hamarabb el tudja kezdeni tevékenységét? A LogiNetnek mindössze 12 hét állt rendelkezésére ahhoz, hogy digitális termékfejlesztési projekteket valósítson meg a hazai FinTech és a HealthTech ágazatokban. Íme néhány tapasztalat, ami hasznosnak bizonyulhat mások számára is.
Milyen feltételek szükségesek az ügyfél részéről az MVP induláshoz?
1. Kialakult üzleti vízió
A gyors piacra lépéshez alapfeltétel, hogy az ügyfél alaposan ismerje az adott piacot, a célközönséget, tisztában legyen az üzleti irányokkal, illetve, a terméke valóban megfelelő választ nyújtson a felhasználók problémáira, igazodjon az igényeikhez. Ha az innovatív ötlet mellé a startup vezetés részéről fejlesztési projekt tapasztalat is társul, az további kedvező tényező.
2. Megalapozott üzleti koncepció akár Service Design validáció készítéssel
A felhasználói igények felmérése, a vásárlói magatartás és versenytársak felmérése, ütemterv létrehozása – ezek mind olyan lépések, amelyek nélkül egy MVP nem tud megvalósulni.
Az üzleti terv átgondolásában segíthetnek különböző módszerek, mint például a Business Canvas táblák, amelynek számos típusa létezik, ilyen a startupokra fókuszáló Lean Canvas. Ezáltal könnyen elkészíthető az új, vagy már létező vállalkozások üzleti modellje.
Az üzleti víziót érdemes lehet egy Service Design validációnak alávetni és ezáltal finomítani azt, akár még a projekt elején, vagy a projekt megelőző lépéseként, mint különálló koncepció alkotó fázis. Ennek megléte nagyban segíti a projekt sikerét. A célja, hogy validációs tesztek, user interjúk, elemzések révén kiderüljön, maga az üzleti koncepció és a megoldás megállja-e a helyét.
Milyen lépésekből áll a Service Design?
- A persona board workshop során az ügyféllel közösen kidolgozzuk a persona boardokat, a potenciális felhasználó célcsoportok lehetséges fájdalom pontjaival, félelmeivel, motivációival, céljaival, stb., amelyekre a szolgáltatás választ nyújthatna.
- Felhasználói interjúk segítségével validálhatóak és finomhangolhatóak a persona boardokon található megállapítások.
- A versenytárs elemzés révén feltérképezzük és megismerjük a versenytársak erősségeit, gyengeségeit és részletesebben elemezzük, hogy miként és milyen választ adnak egyes problémákra a vásárlókért folytatott versenyben.
- Az értékajánlat (Value Proposition Matrix) workshop során megvizsgáljuk a felhasználók részére kínált szolgáltatást aszerint, hogy milyen értékeket/megoldásokat közvetíthet a felhasználó felé, és ez mennyiben tér el a versenytársakétól.
- Impact-Effort matrix készítésével priorizálhatóak az egyes funkciók, mely által megalkotható az MVP prototípus. A prototípus lehetőséget ad arra, hogy azon felhasználói teszteket lehessen elvégezni. Ez azért hasznos, mert a tesztek során kiderülhet, hogy például egyes funkciók nem világosak a felhasználók számára, avagy egy áttekinthetetlen felület elakadáshoz vezet. Az így előforduló hibák így még az alkalmazás élesítése előtt módosíthatóak.
- User journey-t készítünk az MVP-ben megfogalmazott funkcionalitásra. A journey táblázatos formában mutatja be a szolgáltatás használatának különböző lépéseit.
Azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy egy 12 hetes fejlesztési projekten belül nem lehet az üzleti víziót is kitalálni. Ha ez még nem teljesen körvonalazódott, akkor további Service Design tevékenységgel az üzleti vízió is pontosítható.
3. Rugalmasság, kompromisszumkészség
Elengedhetetlen, hogy az ügyfél tisztában legyen azzal, a gyors indulás kompromisszumokat kíván: az elképzelésekben szereplő összes funkciót, igényt nem lehet megvalósítani első körben. El kell döntenie, melyek azok a funkciók, amelyeket az első lépésben el tud engedni és mi lesz a backlog, azaz az indulás utánra hagyott feladatok. A lényeg, hogy az MVP fókuszáljon egy olyan ügyfélproblémára, amire megoldást tud nyújtani. A startup projektek agile módszertant igényelnek a dinamikájukhoz és a gyors reakcióidőkhöz igazodva.
Az MVP piacra vitele azzal az előnnyel is jár az ügyfél számára, hogy láthatja, miként használják termékét, szolgáltatását az ügyfelek, mi az, ami módosításra, további fejlesztésre szorul, milyen irányba érdemes a továbbiakban elmozdulniuk.
4. Magas szintű ügyféldedikáció
Alapvető, hogy az ügyfél oldalon meglegyen a megfelelő dedikáció. A projekt során számos döntést kell meghozni az ügyfélnek, ezért fontos, hogy a vállalat egy olyan csapatot állítson össze, amely megfelelő felhatalmazással és dedikációval rendelkezik, ez ugyanis alapvető ahhoz, hogy a felmerülő kérdésekre, problémákra gyorsan reagáljon.
5. Piaci oldalról is biztosítva legyen a projekt sikeres indulása
Az adott alkalmazás akkor tud sikeresen debütálni, ha marketing, sales oldalról is meg van támogatva az indulása. Fontos, hogy az ügyfél jól átgondolt marketing, értékesítési stratégiával, koncepcióval rendelkezzen, ami biztosítja, hogy a gyors go-to-market valóban meghozza a sikert.
Milyen feltételek szükségesek a fejlesztő részéről a projekt gyors lebonyolításához?
1. Magas technológiai tudással rendelkező fejlesztőcég
Lényeges a fejlesztő professzionalitása, technológiai tudása, tapasztalata. Fontos, hogy a technológiai újításokat ismerje, gyorsan tudja alkalmazni, és az ügyfél számára a legmegfelelőbb technológiát javasolja. Például egy mobil app fejlesztés esetén az ügyfél igényeit szem előtt tartva kell eldöntenie, hogy cross-platform vagy natív technológiával (iOS/ Android) történjen a fejlesztés. Fontos továbbá, hogy a projektbe a UX-UI szakemberek a kezdetektől fogva bevonásra kerüljenek.
2. Keretrendszerek alkalmazása
A hatékonyság fontos a fejlesztés során, azzal foglalkozzunk, ami új üzleti értéket állít elő. Ezt segíti, ha a szoftverünket magas minőségű kész komponensek felhasználásával készítjük: például a design tervezése során több visszatérő alapelemet (pl. dátum választó) modul formájában kapnak meg a fejlesztők.
3. Tech lead kiemelt szerepe
A fejlesztő partner szakmailag magasan képzett senior fejlesztőt válasszon leadként, aki gyorsan és rugalmasan képes dönteni a felmerülő technológiai, rendszerszintű kérdésekben.
4. Fejlesztőcég rugalmassága
Alapvető, hogy a fejlesztőcég gyorsan fel tudja mérni, hogyan valósulhat meg az MVP, mi legyen a scope: mire van szüksége az ügyfélnek első körben, illetve mire nincs, és mi az, ami a későbbiekben tovább fejleszthető. Lényeges a rugalmasság is, ha a projekt során változtatni kell valamin, akkor ezt gyorsan és céltudatosan megvalósítsa.
5. Folyamatos információáramlás
Rendszeresen tájékoztassa az ügyfelet arról, hol tart a fejlesztés, heti standupok, sprintek keretében bemutassa az aktuális helyzetet.
A LogiNet FinTech és HealthTech projekteinek sajátossága
Instacash - pénzügyi startupként enterprise megoldás az end-to-end hitelezésre
Milyen ügyfél problémára keresett megoldást?
Az online kölcsön felvételének folyamata nehezen átlátható, hosszadalmas. Viszonylag kevés bank foglalkozik még ezzel, annak ellenére, hogy az elektronikus ügyfélazonosításra, és ezáltal az online módon történő számlanyitásra és hiteligénylésre már a 2017-ben bevezetésre került jogszabály lehetőséget nyújtott. Az Instacash célja éppen az volt, hogy minél több hitelkonstrukciót end-to-end digitális formában érhessenek el a magánszemélyek.
Instacash megoldás
Pénzügyi startupként egy enterprise szintű, a bank elvárásoknak megfelelő, de ugyanakkor a startupokra jellemző rugalmasságú termék kialakításában gondolkodtak. A hazai fintech szektorban elsőként egy digitális banki piactér kiépítését tűzték ki célul, amely lehetővé tette, hogy a teljes hitelezési folyamatot az online felületen végig tudja vinni az ügyfél.
Kihívások
Újra kellett gondolni a hiteligénylési folyamatot UX szempontból is, a lemorzsolódási pontokra megoldást találni, több 3rd party rendszerek integrációját gördülékennyé tenni, a PSD2 irányelvre épülő szolgáltatásokat kialakítani, mindezt folyamatos agilis módszerrel, modern technológiával. Emellett fontos volt olyan biztonsági megoldások beépítése, ami egy MNB auditnak is megfelelt.
Az új online platform elindulását követően több, mint 10 ezer regisztrálónak tudott segíteni az Instacash az online hiteligénylésben. Az eddigi tapasztalatok alapján átlagosan 2 millió forint hitelt igényelnek az ügyfelek. A hiteligénylési folyamat egyszerűsége, a kiszolgálás minősége elnyerte az érdeklődők tetszését, amit az is mutat, hogy 5-ös skálán 4.9-es értékelést adott több, mint 1500 ügyfél.
Az Instacash e-kereskedők számára készült sajátmárkás halasztott fizetési szolgáltatása Vodafone Digitális Díjat nyert 2023-ban.
Fair Pay Control - automatikus rendszer a kintlévőség kezeléshez
Milyen ügyfél problémára keresett megoldást?
A késedelemmel fizető vállalatok eddig is komoly arányt képviseltek a hazai gazdaságban (a számlák mintegy negyedét késve egyenlítik ki), mely helyzetet a pandémia és a jelenlegi gazdasági helyzet tovább súlyosbított.
Fair Pay megoldás
Olyan innovatív megoldást dolgoztak ki a kintlévőségek kezelésére, amely szakít a klasszikus követeléskezelés módszereivel, és a prevencióra helyezi a hangsúlyt, lehetőséget nyújtva szükség esetén a jogi eljárás azonnali elindítására is. Az automatizált számlamenedzsmentet, pénzügyi adminisztrációt és jogi szakértői támogatást ötvöző rendszer segítségével nincs több kínos telefon, elmaradt fizetési értesítő, összeomló cashflow terv.
Kihívások
A Java alapú projekt megvalósulását segítette, hogy mindkét oldalon fejlesztők álltak, "egy nyelven" beszéltek, és már egy átgondolt ötlet került a fejlesztés folyamatába. A fejlesztés során a változó ügyféligényeket is figyelembe vették. Így beépült annak a lehetősége, hogy e-mail mellett a partnereket SMS-ben is lehet értesíteni, igényelhető egy részletfizetés modul, amely bizonyos partnereknél engedi a részletfizetést. Mivel ügyfelek pénzügyi adatairól van szó, lényeges volt, hogy GDPR szempontból is kifogástalan legyen, biztonságos.
A Fair Pay kintlévőségkezelő rendszer a 2022-es év digitalizációs projektje lett: az IVSZ szakmai zsűrije Gyurós Tibor-díjjal jutalmazta az innovatív szolgáltatást.
XLab - adatvizualizáció a laborvizsgálatoknál
Milyen ügyfél problémára keresett megoldást?
A laborvizsgálatot követően a páciens jelenleg egy e-mailben kiküldött PDF-ben találja meg az eredményt, ahol számára idegen szavakkal, számokkal találja szembe magát, miközben az sem átlátható számára, hogy ez a korábbi laboreredményhez képest romlást, vagy javulást jelent. Nem derül ki számára egyértelműen, hogy forduljon-e orvoshoz, ha igen, melyikhez, ezért nagy valószínűséggel az interneten kezd el információ után kutatni, vagy ismerősöktől, barátoktól kér tanácsot, ami akár téves diagnózishoz is vezethet.
XLab megoldás
Az XLab egy hazai HealthTech startup, amely azzal a céllal jött létre, hogy a felhasználók a laborleleteiket egy web alkalmazáson keresztül digitálisan, átláthatóan és idősorosan tekinthessék meg, szemben a jelenlegi megoldással. Fontos volt, hogy a felhasználó számára azonnal világossá váljon, a lelet eredményei milyen irányba változtak. Az alkalmazásban egy pillanat alatt átláthatja, hogy hány darab tartozik a “jó érték”, illetve hány az “eltérő érték” kategóriába, ez milyen eltérést jelent a legutóbbi eredményhez képest, illetve lehetősége van a historikus értékek megtekintésére is egy idősoros diagramon keresztül.
Kihívások
A mintegy 12 hét alatt megvalósult fejlesztés szükségessé tett egy kizárólag egy területre fókuszáló (vérvétel) MVP létrehozását. A következő fejlesztések eredményeként lehetővé válna, hogy online szakvéleményt kérhessenek orvosi szakértői csapattól, illetve időpontot foglalhassanak az adott szakorvoshoz.
Fejlesztői szempontból elsődleges fontosságú volt az egészségügyi adatok biztonságának megoldása a folyamat során.
Digitális alkalmazás fejlesztésben, egyedi webfejlesztésben, fintech, healthtech startup megoldásban gondolkodsz? Webfejlesztő cégként teljes körű IT szolgáltatást nyújtunk, a tervezéstől a megvalósításon át az üzemeltetésig és supportig. Segítünk a céged igényeire szabott digitális termék fejlesztésében. Keresd munkatársunkat ingyenes konzultációért!