Európai e-commerce piac: további növekedés, ám lassuló ütemben

A digitális beruházások megduplázódásával számolnak 2030-ig

Az EuroCommerce előrejelzései szerint 2030-ra az európai kiskereskedelmi forgalom közel 30%-a online csatornán zajlik majd. A megváltozott felhasználói szokások a digitális jelenlét felé viszik a vállalatokat, és bár kihívásokat az idei év is hozott - ukrán háború, infláció növekedése, akadozó logisztika -, a növekedéshez kihagyhatatlan ez a csatornára. Milyen főbb fejlemények jellemezik az európai online értékesítést? Részletek a cikkben.

Bár úgy tűnt, hogy több mint két év múltán lassan magunk mögött hagyhatjuk a világjárványt, újabb kihívásként jelent meg az ukrán háború, az ennek következtében fellépő növekvő infláció, illetve a globális ellátási láncok gyengülése. Bár 2021-ben az európai internetezők 73%-a vásárolt online, szemben a 2020. évi 74%-kal, szó sincs arról, hogy visszaállna a pandémia előtti helyzet. A felhasználói szokások végérvényesen megváltoztak, az előrejelzések szerint 2030-ra az európai kiskereskedelmi forgalom közel 30%-a online csatornán zajlik majd.

A megváltozott igényekhez a piaci szereplőknek is igazodniuk kellett. A világjárványt megelőzően a kiskereskedők 70%-a - elsősorban a mikrovállalkozások - nem volt jelen az e-commerce szegmensben. Az IT fejlesztések elkerülhetetlenek az Ecommerce Europe vezetői szerint is, meglátásuk szerint a vállalkozásoknak 2030-ig meg kell duplázniuk a digitális beruházásokat, hiszen csak így tudják kiszolgálni az ügyfelek igényeit.


Észak-Európa meglódult, Nyugat-Európa még mindig a legnagyobb piac

Bár Kelet-Európában zajlott 2021-ben a legnagyobb növekedés, az online forgalomból továbbra is Nyugat-Európa részesedik a legnagyobb mértékben (63%). Kelet-Európa a teljes európai e-kereskedelmi bevétel mindössze 2%-át adja

Az e-commerce forgalom megoszlása Európában, 2021

Az elmúlt év újdonsága, hogy Észak-Európában lett a legmagasabb az online vásárlók aránya (86%), megelőzve Nyugat-Európát (84%).

Online vásárlók régiónként, 2021

A legtöbb online vásárlóval rendelkező ország egyébként Hollandia (94%), amelyet Dánia és Svédország követ a sorban (egyaránt 92 %-kal). Magyarország esetében ez egyébként 74%.

További érdekességek az EuroCommerce 2022-es riportjából:

  • A leggyakrabban vásárolt termékek a ruhák, cipők és kiegészítők.
    A divatcikkek beszerzése az online vásárlások 68%-kát tette ki 2021. utolsó negyedévében.
     
  • A határokon átnyúló e-kereskedelem a vásárlások 40 százalékát teszi ki.
    A határokon átnyúló kereskedelem (EU-n belül) egyébként Ausztria esetében a legnagyobb 77%, majd Luxemburg (74%) és Belgium (65%) következik. EU-n kívüli piacokról a leggyakrabban Máltából vásárolnak (61%), amit Izland (59%) és Ciprus (57%) követ.

Online vásárlás belföldi és külföldi kereskedőktől, 2021

  • A legaktívabb vásárlók Izlandon vannak.
    Az elmúlt év utolsó negyedévében a legaktívabb vevők (akik több mint hatszor vásároltak online ezen időszak alatt) Izlandról kerültek ki. Az internetes tranzakciók gyakorisága 61%-kot tett ki, amellyel bőven megelőzte a második helyen szereplő Máltát (54%), illetve az őt követő Ciprust (48%).

Online vásárlások gyakorisága, 2021


Milyen IT fejlesztésekkel számolnak Közép-Európában?

A kutatás egyik izgalmas része, amely a technológiák várható fejlődését veszi számba. Érdekes megnézni, hogy ez miként nézne ki Közép-Európában.

Az osztrák e-commerce szakemberek a kiberbűnözést említették meg az egyik legnagyobb problémaként, amivel a kereskedőknek fel kell venniük a harcot. A kiskereskedők csaknem kétharmada már online csalás áldozatává vált, míg a fogyasztók 20%-nak már van tapasztalata hamis webshopokkal.

Emellett a VR-alkalmazások egyre nagyobb jelentőséggel bírnak, amelynek lehetséges alkalmazási lehetőségét egyre több kiskereskedő vizsgálja. Egy másik izgalmas technológiai fejlesztés a "live shopping", amely már évek óta létezik Kínában.

A cseh szakemberek a mesterséges intelligencia jelentőségének növekedését emelték ki az e-commerce szektorban, és hasonló tendenciára számítanak Lengyelországban az ottani piaci szereplők is. További fontos fejlődési irányt jelentenének a VR beruházások, illetve a Metaverse és az NFT (Non-fungible token) lehetőségeinek kiaknázása.

Olvass tovább arról, milyen e-commerce megoldással érdemes a külföldi piacok felé nyitni. Mik az előnyei és hátrányai a multistore, multilanguage webshopoknak és a marketplace-hez való csatlakozásnak!

Hogyan aknázhatja ki a céged az e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket, akár a nemzetközi piacokon is? Kérd ki a 15 éves e-commerce tapasztalattal rendelkező LogiNet szakembereinek tanácsát!