Friss trendek a mobile commerce piacon

Az okostelefonon történő vásárlás évente 8%-ponttal növekszik a hazai piacon

Hol tart az m-commerce piac itthon? Milyen trendek jellemzőek a vásárlókra, milyen mozgások várhatók? Eléri-e a mobilról indított vásárlások aránya az desktopról indítottakét? Milyen e-kereskedelmi megoldásokkal érdemes megjelenni? Friss kutatások adataiból válogattunk.


Dinamikusan növekvő m-commerce piac

Az elmúlt négy év alatt több mint 2,5-szeresére nőtt a hazai online e-kiskereskedelmi piac, az eNet mérései szerint a webáruházak belföldi  online nettó forgalma 2018-ban elérte a 669 milliárd forintot. A hazai e-kiskereskedelem bővülését leginkább az internetes vásárlások intenzitása határozza meg, jól mutatják a változást a következő számok is: 2017 és 2019 között 13 400 Ft-ról 15 400 Ft-ra nőtt az átlagos kosárérték, az egy online vásárlóra jutó éves átlagos forgalom pedig 111 000 Ft-ról 124 000 Ft-ra emelkedett.

Az eNet lakossági e-kereskedelmi kutatásai azt mutatják, hogy az okostelefonon történő vásárlás mértéke évente 8%-ponttal növekszik évente, ha a mobilos vásárlási tendencia folytatódik, várhatóan a következő pár évben eléri az asztali számítógépekről és a laptopokról történő vásárlás mértékét. Bár internetes vásárlás esetén a leggyakrabban használt eszköz továbbra is a laptop és a PC, az okostelefon is egyre meghatározóbb: az online vásárláshoz okostelefont használók aránya 2017 májusa óta 30 százalékról 38 százalékra nőtt.

Az okostelefonon történő vásárlás mértéke évente 8%-ponttal növekszik

Fontos adat, hogy az okostelefon a vásárlási folyamat minden fázisában – információszerzés, árukatalógusban böngészés, terméktesztek, árak összehasonlítása, webáruházi regisztráció, megrendelés és fizetés – megjelenik, elengedhetetlen a mobile-first szemlélet még szélesebb körű elterjedése.


A fiatalabb generáció a mobillal lélegzik

Az m-commerce töretlen fejlődését többek között a fiatal generáció táplálja. Egy brit összehasonlítás szerint a 15-24 éves korosztály négy órát mobilozik naponta, és átlagosan minden 9. percben a mobiljára néz. Egy átlagos amerikai naponta 150 interakciót végez az okostelefonján. Nem véletlen, hogy a mobilos vásárlás a domináns az Y generáció körében az asztali gépen, vagy laptopon történő vásárláshoz képest. Az elmúlt 2 évben 20 százalékponttal növekedett az amerikai fiataloknál a mobil tranzakciók száma.

A mobilos vásárlás a domináns az Y generáció körében


Az appoké a jelen – és a jövő

Már 2017-ben 197 milliárd appot töltöttek le mobilra világszerte, a letöltött mobil applikációk száma 2021-re megduplázódik, 352 milliárd mobil appletöltés prognosztizálható. Ha az egyéb feltételek és piaci trendek továbbra is fennállnak és csak az appletöltések száma változik, óriási robbanás várható a mobil applikációkban lebonyolított vásárlások számában.

A  Flurry Analytics mérései azt mutatják okostelefonokon töltött online idő 90%-ában appokat használunk. Az idő jelentős részében a felhasználó a kedvenc 5 appját használja, főként szórakozásra, social felhasználásra, de a vásárlás az ügyintézéssel együtt is 15%-a az apphasználatnak.

Az itthoni felhasználók az applikációkat már most is jelentős arányban használják vásárlásra, de még mindig a képernyőre optimalizált weboldalon vásároltak szívesebben a magyarok (az arányuk közel 60%): a mobilra optimalizált site tehát alapfeltétele az e-commerce platformnak. Felmerül a kérdés, hogy vajon nagyobb lenne az app vásárlások mértéke, ha több releváns kereskedői app állna rendelkezésre? 

A hazai vásárlók körében rendkívül népszerűek a marketplace appok (például Jófogás, e-mag, e-bay, Aliexpress), a hazai verseny intenzitását növeli, hogy a külföldi marketplace-ek is jelen vannak az app piacon.

Óriási robbanás várható a mobil applikációkban lebonyolított vásárlások számában

A hazai app-market most ott tart, ahol a webshop-piac 10-15 évvel ezelőtt: nagy potenciál rejlik a szektorban, hiszen a hazai top e-commerce szereplők 40%-a még nem rendelkezik applikációval.

Mcomapp  „white label” mobilshop applikáció termékünket erre a piaci igényre válaszolva, a legfrisebb piaci trendeknek és felhasználói szokásoknak megfelelően alakítottuk ki, hogy a vállalkozások kedvező ár-érték arány és gyors piacra lépési lehetőség mellett tudják elindítani saját appshopjukat. Próbálja ki saját okostelefonján, mit tud az Mcomapp, igényelje ingyenes demó verziónkat!

 


Források:

  1. „eNET, 2019. június: Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben
  2. „eNET – E-kereskedelem lakossági felmérés eredményei, 2018”
  3. AppsFlyer, 2018. december: Global app install ad expenditure to grow 65% until 2020
  4. Statista.com, The Statistics Portal, 2017, Number of mobile app downloads worldwide in 2017, 2018 and 2022
  5. eMarketer, 2018, Mobile Time Spent 2018
  6. Flurry Analytics, 2016, USA
  7. The Telegraph, 2018, A decade of smartphones: We now spend an entire day every week online
  8. CouponFollow, 2019 In Digitalcomerce360.com, 2019, Millennials now do 60% of their shopping online