Megújult a HELIT B2B webshopja a LogiNet fejlesztésében
Az online forgalom növelését célozta meg a nagykereskedelmi FMCG-szektorban (élelmiszerek, illetve a drogériai és a háztartási termékek) tevékenykedő HELIT Kft., amelyhez új funkciók beépítését, új design kialakítását látta szükségesnek. A meglévő webáruházát a LogiNet Logishop Pro webshopra cserélte le, amely olyan funkciók elérését teszi lehetővé, mint például az időablakos szállítás, a B2B partnerekre szabott egyedi árazás, az előrendelés lehetősége. A webshop 2022 szeptemberében élesedett.
Előzmények
A Mirbest csoporthoz tartozó HELIT Kereskedelmi Kft. 1991 óta stabil beszállítója budapesti éttermeknek, hoteleknek, büféknek, valamint felnőtt- és gyermekétkeztetési konyháknak. A kínálatuk igen széles, mintegy 15.000 terméket forgalmaznak. Online jelenlétük növelését célozták meg. Mivel korábbi webáruházuk nem nyújtott megfelelő alapot a bővüléshez, új funkciók bevezetéséhez, saját branding kialakításához, így a lecserélése mellett döntöttek.
A fejlesztőcég kiválasztásánál fontos volt számukra a gyors bevezetés, a referenciák, illetve, hogy egyedi fejlesztésre is lehetőség nyíljon B2B terén. Ezen szempontokat mérlegelve a LogiNet Logishop Pro webshopja mellett döntöttek.
A B2B e-commerce sajátosságai
A B2B webshopok specialitását az adja, hogy - eltérően a B2C webáruházaktól - a vásárlást olyan funkciók teszik gördülékennyé, mint például a partnerre szabott egyedi árazás, a több ársáv kezelés, az újrarendelést segítő funkcionális terméklista megjelenítés, vagy a cikkszám szerinti termékkeresés lehetősége.
A B2B webshop előnyei között említhető a gyors rendelési folyamat, az átláthatóság, a transzparencia - beleértve a naprakész árazást, a készletnyilvántartást, a termékinformációt, a rendelési előzményeket, az egy helyen elérhető információkat (pl. termék katalógus, helyettesítő termékek, riportok, vásárlási előzmények, számlák, self service támogatás).
Célok és kihívások
A projekt elindítását megelőző, több beszélgetésből álló előspecifikációs szakasz során körvonalazódott a scope. A HELIT új webshoppal kapcsolatos elképzeléseit a LogiNet tanácsokkal pontosította, a design elképzeléseket pedig a LogiNet UX csapatával, a 22.design szakembereivel véglegesítette.
Főbb kihívások:
- A HELIT egy régebbi informatikai rendszert használt. A Logishop webhoppal meglévő technológiai eltérésekre kellett megoldást találni annak érdekében, hogy a rendszerek integrációja gördülékenyen megtörténhessen.
- A HELIT SAP rendszer és a webshop összekapcsolása - egy köztes adatbázis megléte miatt - egy többlépcsős folyamat volt, amit megfelelő tervezéssel és fejlesztéssel sikerült megoldani.
- A rendeléseknél az ágazati sajátosságokat is kezelni kellett: a rendelések leadása időablak foglalással indul. A HELIT partnerei napi rendeléseiket több csatornán is leadhatják (online, offline úton).
- Fejlesztést igényelt a rendelések utólagos szinkronizálása is: a webshopon nem csak a webes rendelések jelennek meg, hanem a különböző csatornákból érkezett további rendelések is.
- A HELIT által használt árazó függvényt integrálni kellett a Logishopba: a vállalat a partnerei számára egyedi árakat kínál, amelyek kiszámításához egy árazó függvényt alakított ki. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amikor a partner belép a webshopba, a legfrissebb saját árait látja. Az árazó függvény integrálása technikai és üzleti kihívás is volt a LogiNet számára. A Logishop lehetőséget biztosított a B2B egyedi árazásra, árazási szintek kialakítására, de a HELIT esetében ezt egy speciális megoldással kellett kiegészíteni, amely magában foglalta a folyamatosan változó árakat, partnerspecifikus árazási szinteket, egyedi kedvezményeket. A HELIT által kifejlesztett árazó függvény integrálásához egyedi folyamatokat alakított ki a LogiNet.
- Egyedi igényként merült fel a hírlevél feliratkozás, amelyet a Hubspot rendszerrel kívántak meglépni, illetve a katalógusok beágyazása, Publitas beágyazható kóddal.
Megoldás
A HELIT webshop fejlesztése 2022 elején indult el, az előspecifikációs szakasszal együtt közel 8 hónapot vett igénybe. A korábbi webshop működése mellett párhuzamosan élesített a LogiNet, és végül az ideiglenes domaint is átirányították a végleges helyre. Az új webáruház egyúttal a korábbi honlapot is kiváltotta: ide kerültek át a tartalmi elemek, blogok, bannerek.
Fontos egyedi funkciókkal bővült a Logishop Pro webshop, amelyek egy része a szektor (FMCG) sajátosságaival függ össze.
B2B partnerre szabott árazás: a szállítási dátummal változnak az árak is
A bejelentkezett felhasználónak a főoldal betöltése után kötelezően szállítási dátumot kell választania. A webshop felajánl számára közelebbi dátumokat, de lehetősége van későbbi dátumokra is szállítási időpontot kérni. A szállítási dátum nem csak az árakat, hanem az akciókat, és az előrendelhetőséget is befolyásolja.
Határidő visszaszámláló segíti az ügyfelet a rendelés leadásánál
A főoldal vásárlói felületén a rendelési határidőt egy adott partnerhez tartozó felhasználó esetében az irányítószám függvényében határozzák meg. A főoldal vásárlói felületén és a checkout oldalon a felhasználót tájékoztatják az adott naphoz tartozó, még hátralévő rendelési határidőről.
Mindez azt jelenti, hogy a vidéki és a budapesti ügyfelek eltérő rendelési határidőt látnak.
A választott szállítási dátum esetén amennyiben a felhasználónak 1 óránál kevesebb ideje van leadni rendelést, úgy a rendszer egy visszaszámlálóval jelzi a fennmaradó időt.
Időkapus szállítási értesítés teszi kényelmesebbé az ügyfél vásárlását
Amennyiben a felhasználó olyan időpontban szeretné leadni a rendelést, amely kívül esik a időkapus szállítás határain, úgy erről is értesíti a felhasználót (pl. „A 20 óra után leadott rendelésekre nem tudjuk biztosítani a másnapi időkapus kiszállítást”).
Az időkapus szállítási értesítés nem zárja ki a rendelés lehetőségét. A felhasználó leadhat rendelést a rendelési határidőn kívül is.
Átlátható kintlévőség-kezelés a B2B partnereknél: a fizetési hátralékkal rendelkező ügyfeleket belépéskor figyelmezteti a webshop
A nem fizető ügyfelek esetében vált szükségessé ez a funkció, hogy további rendeléseket ne tudjanak leadni. A belépést megkísérlő felhasználó felé a webáruház tájékoztatást küld a partner inaktív státuszával kapcsolatban.
Pontosabb logisztika kapacitástervezés: előre kalkulálható a rendelési súly
A terméklistaoldal vásárlói felületén és a termékvégoldalon a felhasználó tájékoztatást kap a termékekhez tartozó tervezett rendelési mennyiség súlyáról. Az egyes termékeknél eltérő mértékegységek vannak feltüntetve (pl. liter, db, kg), a súlykalkulátor a termék alapmérték-egységétől függetlenül mutatja a tervezett rendelési mennyiség súlyát kilogrammban.
Az ügyfélhez kötődő pénzügyi dokumentumokat egy helyen, átláthatóan tárolja
A HELIT partnerei számára többféle típusú bizonylatot kellett megjeleníteni a webáruház felületén, például visszáru dokumentáció, szállítólevelek, rendelési igazolások. A bizonylatok oldal segítségével a vásárló nyomonkövetheti a még folyamatban lévő, illetve lezárt bizonylatait.
A webshop megjeleníti a különböző számlatípusokat is.
Az előrendelés lehetőségével tervezhetőbbé válik a vásárlás az ügyfél számára
A terméklistában a termékekhez tartozó előrendelhetőség arról tájékoztatja a felhasználót, hogy az adott termék előrendelhető-e. Az előrendelhetőségi dátumot a rendszer a köztes adatbázisból kapott adatok alapján kalkulálja.
Gyors lejáratú termékek esetében fontos, hogy az ügyfél pontosan tudja, mikortól érheti el az adott terméket, és kiválaszthatja előre, hogy melyik szállítási dátumra rendeli meg. A logika kialakítása egyedi fejlesztést igényelt.
Egyedi UX Design a brand arculati guide-hoz igazodva
A webshop megújult design-ját Logishop elemekkel alakították ki, amelyet a HELIT brand igényeihez igazítottak.
Külön egyedi design készült a határidő visszaszámlálóhoz és az időkapus szállításhoz.
Lapozgatható online katalógus segíti a gyorsabb információszerzést
A HELIT webáruházába kerülő katalógusok megjelenítéséhez egy beépíthető modult, a Publitast használtak, amelynek segítségével a tartalom felhasználóbarát módon jeleníthető meg: a látogató lapozgathatja a katalógust.
Fejlesztési módszertan és technológia
A projektet vízesés (waterfall) módszertannal valósította meg a LogiNet. A fejlesztés előtt készült egy specifikáció amely a megvalósítandó projekt scope-ot részletesen leírta.
Technológiai stack
- Webshop szolgáltatási csomag: Logishop PRO
- Backend technológiák: PHP8.1, Symfony5 framework, Doctrine ORM, Twig templating; - MariaDB relációs adatbázis; Redis cache, Elastic search keresőmotor, S3 alapú storage (MinIO)
- Frontend technológiák: Javascript, css, html5, ajax, promise.
- Publikus felület: Vue.js, Nuxt.js, ES6, Axios, Vuex; SCSS, Vue module CSS.
- Admin felület: jQuery, ES6, Twig; BEM, SCSS
Eredmények
A megújult HELIT webshop elnyerte a felhasználók tetszését, a régit kiváltó új megjelenése nem okozott fennakadást a rendelés folyamatában. Pozitívan értékelték az ügyfelek a kedvenc lista megjelenését, a gyors kereső funkciót, a szállítással kapcsolatos részletes információk feltüntetését (határidő visszaszámláló), a minimális rendelési mennyiség áttekinthető megjelenítését. Emellett fontos volt számukra, hogy rálátásuk van a teljes termékportfólióra a webshopban, részletes információkkal, minőségi fotókkal.
A jelenlegi közel 2000 aktív felhasználó egyharmada adja le már a webshopban rendelését. Az eddigi tapasztalatok szerint a korábban telefonon rendelő ügyfelek tértek át nagyobb arányban az online felületre.
"A B2B webshop bevezetésével az volt a célunk, hogy rendelési csatornaként működjön, tehermentesítse a Telesales rendelésfelvételt. A vevőszolgálatunknak, különösen a kiemelt időszakokban, nagy kihívást jelentett a közel 3 ezer partnerünk rendeléseinek a kezelése. A webáruházunk ezt a funkcióját sikeresen ellátta, 6 Telesales munkatárs munkáját váltotta ki" - fogalmazott Szalai Ibolya, a HELIT Kereskedelmi Kft. operatív vezetője.
"A webáruház indítása előtt a HELIT-en belüli folyamatokat, a társosztályok együttműködését áttekintettük, a dolgozóinkat edukáltuk, hiszen az online csatorna megjelenése érdemben kihat egy cég működésére. A folyamatokon nem változtattunk ugyan, de optimalizáltuk azokat. Jelenleg 2 fő foglalkozik a webshop működtetésével. A partnereink is kedvezően fogadták az új webshopot. A teljes partneri körnek kiküldtük az élesítést követően, azaz 2022. augusztus után a regisztrációs lehetőséget, és novemberre közel 40%-a regisztrált a webáruházba, illetve adott is le már rendelést. Az összforgalom egyharmada az online csatornán zajlik már, ráadásul úgy, hogy közben semmilyen, erre ösztönző megoldást nem tettünk."
Jövőbeni tervek
A jövőben folytatódna a HELIT webshop továbbfejlesztése.
"Webshop indítását terveztük, és ajánlás útján kerültünk kapcsolatba a LogiNet Systems Kft-vel. Mellettük szólt a költségvetésünknek megfelelő árképzés, a jó ár-érték arány. A LogiNet 6-10 szakembere dolgozott a projekten. Kiemelném a nyitottságukat és a problémamegoldó képességüket. Határidőre befejezték a projektet, nyitottan fogadták az igényeinket. A webshop sikerét mutatja, hogy ma már partnereink 40%-a rendel a webshopon, ami fontos mérföldkő számunkra."
HELIT Kft.