Instacash BNPL egyedi webfejlesztés
Az Instacash e-kereskedők számára készült saját márkás halasztott fizetési szolgáltatásával (BNPL megoldás) az elsők között jelent meg a magyar piacon. Az “Év technológiai megoldása” díjat nyert fintech szolgáltatás célja az áruhitelhez hasonló, de egy egyszerűbb igénylési folyamattal rendelkező kölcsön nyújtása volt, amelynek a szoftverfejlesztését a LogiNet végzi. A részletfizetési megoldás a különböző webshop motorokba is gördülékenyen integrálható, így a Logishop webshop esetében is elérhető.
instacash.hu/merchant-bnpl
Előzmények
Az Instacash pénzügyi startupként olyan digitális banki piacteret hozott létre, amellyel lehetővé vált, hogy az ügyfél a teljes hitelezési folyamatot az online felületen végig tudja vinni. A cég már a kezdetekkor a hitelkonstrukciók körének bővítésében gondolkodott, és következő lépésként az áruhitelek területét célozta meg.
A meglévő hitel igénylési felületre egy áruhitelhez hasonló, de könnyebb igénylési folyamattal rendelkező, ún. “Kereskedelmi kölcsön” (Buy Now Pay Later, BNPL) funkció bevezetését tervezte. A megoldás arra a problémára kívánt megoldást nyújtani, hogy a vevők szabadon elkölthető pénze egyre csökken, romlik a likviditási helyzetük, így a pár százezer forintos kiadások is nehézséget okozhatnak. A BNPL a kölcsön több részletben történő fizetését teszi lehetővé az online vásárolt termékek esetében. A pénzügyi konstrukció a nyugati országokban már elterjedt, Németországban a webshopokban történő vásárlások 20 százaléka ebben a formában történik, és a nyugat-európai átlag is 10 százalék körül mozog. Hazánkban még volt elérhető ez a lehetőség, így az Instacash a piaci rést kihasználva gyorsan igyekezett megjelenni a pénzügyi termékkel.
A megoldást – hasonlóan az Instacash online hitelezési rendszeréhez – mindössze 12 hét alatt készítette el a LogiNet, MVP (Minimal Viable Product) keretében, és azóta is a tovább fejleszti.
Célok és kihívások
A BNPL népszerűségének több oka is van.
- A BNPL előnyei közé sorolható, hogy teljesen online módon történik az igénylési és jóváhagyási folyamat, és a döntéshozatal percek alatt megtörténik.
- A folyamatban banki szintű ügyfélminősítő és döntési motor van beépítve, és a kereskedő részéről automatizált a folyamat.
- Az igényelt kölcsön összegét törlesztőrészletekben kell visszafizetni, igaz, rövid futamidőn belül (nyugaton 3 hónap a jellemző), amelyhez kedvező kamat társul.
- A BNPL emellett biztosítja a transzparenciát, hiszen bármikor, utólag is nyomon követheti a vásárló a kiadásait és a részletfizetések alakulását.
A külföldön már népszerű pénzügyi megoldás magyar viszonyokra való alkalmazása komoly kihívást jelentett a specifikáció elkészítésekor. Nyugaton más bérviszonyok, fizetési rendszer (pl. heti fizetés), jogi környezet közepette született meg a konstrukció, amelyet úgy kellett módosítani, hogy a hazai kereskedők, és persze a vevők is fantáziát lássanak benne. Az Instacash célja az volt, hogy megoldást kínáljon arra a problémára, miszerint online nem lehet végigvinni az áruhitelezési folyamatot, a személyes hiteligénylési folyamat is minimum fél órát vesz igénybe, illetve komoly adminisztrációval jár a pár százezer forintos áruhitelek nyújtása is.
A PSD2 irányelvben rejlő lehetőségek kihasználása
A BNPL szolgáltatás a PSD2-re épült: az uniós szabályozás értelmében a pénzintézetek kötelesek harmadik félnek hozzáférést biztosítani a saját ügyféladataikhoz. Ez tette ugyanis lehetővé, hogy az ügyfél megbízható számlainformációs adatokat nyújtson a kölcsönt adó kereskedőknek – illetve a kereskedő mögött álló bankoknak - közvetlenül az ügyfél bankszámláiról (pl. bevételei, meglévő hiteltörlesztései).
Megoldás
BNPL portál létrehozása
A BNPL támaszkodott az Instacash online hitelezési rendszerének funkcióira. A korábban meglévő Partner Portál és a Vásárlói igénylési felület (Application Flow) mellett létrejött a Kereskedői Portál (Merchant Portál), ahol a kereskedők tudnak beregisztrálni a felületre.
Az azonosítást követően az ügyfelek elektronikus úton megosztják bankszámlainformációs adataikat. Az előre beparametrizált ügyfélminősítő (scoring engine) pedig ezen nyílt banki (PSD2), azaz digitális bankszámlatörténet szerinti jövedelmi és eladósodottsági adatok alapján automatikusan eldönti, hogy jogosult-e részletfizetést igénybe venni. Ha nincs a PSD2 engedélyezve, akkor hagyományosan, jövedelemigazolás alapon is működik az elbírálás.
BNPL szolgáltatás magyar viszonyokra szabva
A pénzügyi konstrukcióhoz nem csupán új portál létrehozására volt szükség, hanem új logikát is kellett kialakítani, ami alkalmazhatóvá teszi a kölcsönt a magyar piacon. A jogi környezethez való igazítása mellett a hazai vásárlókra is kellett szabni, mind futamidő, mind kondíciók terén.
A nyugati országokban megszokott 3 hónapról 6-ra változott a részletfizetés futamideje, amit a kereskedők – az Instacash-el együttműködve – a Partner Portálon állíthatnak be. Emellett meghatározhatják a termékek körét, kosárértékre vagy termékre vonatkozzon a kölcsön, illetve mekkora legyen a minimális összeg.
Integrációk
Több integrációra került sor a BNPL szolgáltatás fejlesztés során.
- Aggreg8 szolgáltató integrációja
Az Aggreg8 szolgáltató megoldása biztosítja az Instacash számára, hogy a PSD2-höz tudjon kapcsolódni. Külső szolgáltatókkal való integrációk mindig kihívásokat jelentenek, és ez itt sem volt másképp: a bankszámla adatok megosztása, az adatok elnevezése nem volt teljesen egységes a pénzügyi szolgáltatók esetében, amit kezelni kellett.
További kihívást jelentett, hogy mivel tesztkörnyezet nem állt rendelkezésre (teszt-számlát nem lehetett nyitni), így csak éles bankszámlával lehetett tesztelni, ami megnehezítette ezt a folyamatot.
- Barion marketplace integráció
A BNPL a Barion szolgáltatásait használja a bankkártyás fizetések lebonyolításához. A szerződés aláírása után az regisztrált felhasználó (vásárló) a kölcsön szerződés első részletét a Barion marketplace fizetési mód segítségével egyenlíti ki. A fizetéshez a rendszer a Barion felületére átirányítja a felhasználót, ahol a kártya adatait megadva tudja kezdeményezni a kifizetést. Sikeres kifizetés esetén a rendszer eltárolja a kártya adatokhoz tartozó tokent, hogy a további részletek későbbi fizetése automatikusan kezdeményezésre kerülhessen.
- Hitelesítő rendszer integrációja
A digitális ügyfél azonosítás miatt vált szükségessé a Comnica ID integrációja a BNPL szolgáltatás esetében. (Ezt használta az Instacash az online hitelezési rendszer esetében is.) Ennek keretében történik meg videós azonosítás, selfie service formájában a szerződéskötés, és az aláírás is. A hitelesítés 0-24 órában elvégezhető, a teljes kölcsön igénylési folyamat nem tart tovább, mint 10 perc.
- Webshop integráció
A BNPL megoldás “white-label módon” gördülékenyen integrálható bármilyen webshop motorba, 1-2 hét alatt. A hazai bérelt platformok közül az Unas esetében a LogiNet készítette az API-t, és tanácsadással segítette az integrációs folyamatot.
A LogiNet a saját fejlesztésű Logishop webshopjába is integrálja a BNPL szolgáltatást. Ezt használja már a Garmin.
Eredmények
Három hónap alatt lezajlott az egyedi webfejlesztés, amely waterfall módszerrel készült, agilis elemekkel kiegészítve.
A projekt lejárulását követően is folyamatosak az új fejlesztési igények, gyors hibajavítás és release jellemzi az eltelt időszakot.
Az Instacash részletfizetési szolgáltatása 2023-ban elnyerte a “Az Év Technológiai megoldása” minőségi díjat, azóta több, mint 10 ezer vásárló igényelte ezt a konstrukciót.
A BNPL több mint 50 webshopban érhető el, és már 3 országban működik: Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban. A Furbify már bevezette a részletfizetést a magyar és szlovák webshopjában is.
A kereskedői kölcsön konverziónövelő szerepét mutatja, hogy például a Nanomarket az új szolgáltatással hatszorosára növelte az értékesítési volumenét.
A Logishop platform megoldásunkba is integrálásra kerül a BNPL, amely elsőként a Garmin webáruházában jelent meg. A Garmin okosórák hivatalos forgalmazója a részletfizetéssel 38%-kal növelte lakossági értékesítési forgalmát. További kedvező fejlemény, hogy 64%-os a konverziós ráta a BNPL-es kosarak esetében, illetve 4.7-es átlagos ügyfélértékelést kapott a BNPL folyamat az 1-5-ös skálán.
Jövőbeni tervek, kapcsolódó projektek
A BNPL továbbfejlesztése tervbe van véve: a konstrukció versenyképességének javítását a Messenger chatbot bevezetésével kívánják elérni, ami az ügyfelet a teljes folyamat során segítené, igény esetén pedig az ügyfélszolgálat kapcsolása is megtörténne.
Ismerd meg az Instacash megoldását!
Használt megoldások, technológiák
Backend: Java 11, Java 17, Spring, Spring Boot, Spring Cloud, Spring Security, Spring Data, Spring MVC, Spring Integration, JPA, Hibernate, QueryDSL, Lombok, RabbitMQ, RESTful, OpenAPI, JSON, JWT, Maven, Gradle, Docker
Devops: AWS, Kubernetes
Digital product design: UI design, lean canvas, persona creation, user journey map, VueJS, Buefy
Egyéb technológiai megoldás, újdonság: Messenger chatbot, PSD2 azonnal bankszámla-megosztás megoldás integrálása (Aggreg8)
Loginet Systems kft.
-
Irodacím : 1117 Budapest
Galvani u. 2. III. emelet -
Székhelycím : 1221 Budapest
Vihar utca 5. D. ép. 4. em. 15. -
-
Szolgáltatások
- Szoftverfejlesztés
- Egyedi webfejlesztés
- Mobil alkalmazás fejlesztés, applikáció készítés
- Digitális termékfejlesztés, MVP fejlesztés
- Webshop készítés
- Webshop karbantartás, üzemeltetés
- Erőforrás kiszervezés
- IT tervezés, tanácsadás
- Üzleti folyamatok digitalizálása AI segítségével
- UX design
- UX tracking
- Nemzetközi e-commerce rendszer fejlesztés